تاکید بر تداوم اجرا و رفع موانع برجام

۱۳۹۵/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۴۴۵


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی به نروژ سفر کرده است، روز گذشته در سومین روز سفر خود به این کشور، با جان کری وزیر امور خارجه امریکا دیدار کرد. در این دیدار که در حاشیه اجلاس اسلو فروم صورت گرفت، طرفین به مدت 75دقیقه در پشت در‌های بسته درباره نحوه اجرا و رفع موانع برجام به گفت‌وگو و رایزنی پرداختند.

در همین راستا آسوشیتدپرس در گزارشی ضمن اشاره به این دیدار اعلام کرد: مهم‌ترین محور گفت‌وگوهای ظریف و کری در هتل (رادیسون بلو)، تداوم اجرای برجام و رایزنی در خصوص بحران‌های منطقه خاورمیانه به خصوص بحران سوریه بود. این خبرگزاری همچنین گزارش داد: این دیدار یک روز پس از تاکید رهبر عالی ایران (مقام معظم رهبری) مبنی بر پایبند نبودن امریکایی‌ها در زمینه رفع تحریم‌های ایران صورت گرفته است. لازم به ذکر است، جان کربی سخنگوی وزارت‌ امور خارجه نیز در نشست خبری سه‌شنبه شب خود در این رابطه گفته بود: ما تاکنون به تمام تعهدات خود طبق برجام پایبند بوده‌ایم و به این کار

ادامه می‌دهیم. ما همچنین تاکنون با دولت‌های متحد و بخش خصوصی برای شفاف‌سازی در خصوص رفع تحریم‌ها همزمان با روز اجرای برجام به‌طور فعال تعامل کرده و به این کار ادامه می‌دهیم. بنابراین واضح است که امریکا در این مسیر قرار نگرفته و ما مانع از تجارت قانونی با ایران همان‌گونه که از زمان اجرای برجام مجاز شده است، نشده و نخواهیم شد.

همچنین وزارت خارجه امریکا نیز طی بیانیه‌یی، ضمن اشاره به دیدار یک ساعته وزرای خارجه ایران و امریکا اعلام کرد که در این دیدار، جان کری بر اهمیت نقش و نفوذ ایران بر دولت سوریه برای تضمین انتقال کمک‌های بشردوستانه و لزوم حفظ آتش‌بس با معارضان سوری تاکید کرده است.


دیدار با هماهنگ‌کننده ارشد برجام

از سوی دیگر همزمان با دیدار وزرای خارجه ایران و امریکا، سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزارت خارجه کشورمان دومین دور از مذاکرات خود با هلگا اشمیت معاون مسوولان سیاست خارجی اتحادیه اروپا و استفان مال هماهنگ‌کننده ارشد برجام در وزارت خارجه امریکا را به پایان بردند. به گفته منابع خبری در این دیدارها نحوه اجرای برجام و رفع موانع پیش روی آن، به خصوص موانع ایران برای همکاری‌های پولی- بانکی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.


نقش کلیدی آلمان در دوران پسا برجام

همزمان با پایان سفر محمدجواد ظریف به نروژ، قرار است وی در چهارمین روز از سفر اروپایی خود به آلمان سفر کرده و با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان دیدار کند. حسین موسویان دیپلمات ارشد و سفیر سابق کشورمان در آلمان در همین ارتباط در گفت‌وگویی اظهار داشت: آلمان بدون تردید قدرت اول اقتصادی اروپاست که روابط سنتی و تاریخی مهمی با ایران داشته است. این کشور از نظر توسعه و تقویت توان تکنولوژی برتر و تامین مالی پروژه‌ها و نیز جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پتانسیل اول بین قدرت‌های غربی است. از این رو در دوران پسابرجام آلمان می‌تواند نقش کلیدی در تحول در روابط ایران و اروپا ایفا کند. به گزارش ایسنا وی گفت: آلمان انگیزه بالایی برای ایجاد یک جهش بزرگ در روابط اقتصادی با ایران را دارد. برای تحقق این جهش اقدامات مشترک ضروری است. رفع موانع بانکی از سوی امریکایی‌ها یکی از این موارد مهم است اما مواری هم هست که به‌طور دوجانبه بین تهران و برلین باید حل شود.

موسویان همچنین با تاکید بر ضرورت گشایش بیمه «هرمس» آلمان اظهار کرد: در دوران تحریم‌ها و به خاطر تحریم روابط بانکی، ایران قادر به پرداخت بخشی از تعهدات خود به شرکت‌های آلمانی نبوده است و اکنون تا این بدهی‌ها که حدود 500 میلیون یورو است، تسویه یا استمهال نشود، بیمه دولتی آلمان، هرمس، قادر به گشایش‌های جدید بزرگ نخواهد بود. اگر بیمه هرمس آلمان گشایش بزرگ را رقم بزند، سایر بیمه‌های غربی هم بلافاصله اقدام خواهند کرد. چنانچه این تحول رخ دهد، یک جهش قابل توجهی در روابط بانکی ایران و اروپا به وجود خواهد آمد. این یک نمونه است. من مطمئن هستم دوستان من در وزارت خارجه به ویژه سفیر ایران در آلمان که تبحر بالایی در امور اقتصادی هم دارد، لیست بلند بالایی برای آقای ظریف آماده کرده‌اند.

نروژی‌ها به‌طور عملی وارد تعامل با ایران شدند

از سوی دیگر، مجید نیلی سفیر ایران در نروژ نیز در خصوص سفر محمدجواد ظریف به این کشور و دیدارهایی که در خصوص گسترش روابط دوجانبه میان ایران و نروژ صورت گرفته است، اظهار داشت: همکاری‌های دوجانبه و رایزنی‌های منطقه‌یی و شرکت در اجلاس اسلو مهم‌ترین محورهای سفر ظریف به نروژ بود. این اجلاس برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی دارد، چرا که پس از توافق هسته‌یی ایران می‌تواند، الگویی برای سایر کشورها باشد.

نیلی در رابطه با حضور جان کری وزیر امورخارجه امریکا در اجلاس اسلو نیز گفت: حضور وزیر خارجه امریکا در این اجلاس برای این است که وزن بیشتری به این گفت‌وگوها داده شود و حضور ایران در اجلاس «اسلو» هم به دلیل کمک به حل بحران‌های جهانی و گفت‌وگو‌های دو جانبه با مقام‌های حاضر است.

سفیر کشورمان در نروژ در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با تعاملات تهران ـ‌ اسلو گفت: حوزه نفت و گاز، سلامت و شیلات جزو مهم‌ترین بخش‌های همکاری دو کشور است. علاوه بر این در بخش کشتی‌سازی و بیمه کشتی‌ها هم نروژ پیشروست. نیلی همچنین با اشاره به دوبرابر شدن درخواست‌های سفر به ایران از نروژ افزود: نروژی‌ها اهل قرارداد بستن نیستند ولی به‌طور عملی وارد تعامل با کشورمان شدند. در حال حاضر هم شرکت‌های دوطرف همکاری‌های خود را آغاز کرده‌اند.

این دیپلمات کشورمان، ایرانیان مقیم نروژ را قشری تحصیلکرده خواند و خاطرنشان کرد: حدود 19هزار ایرانی در این کشور اقامت دارند که همگی جزو اقشار تحصیلکرده هستند. وی در مورد حجم روابط تهران ـ اسلو نیز گفت: تعاملات دو کشور در سال 2015 حدود 13میلیون یورو بوده و امسال در چهار ماه اول سال میلادی به 8 میلیون یورو رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر