تورخم همچنان ناآرام بازرگانان در حال فرار هستند

۱۳۹۵/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۴۴۱

گروه جهان| درگیری‌های چند روز گذشته میان نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان در تورخم با آنکه درحال حاضر فروکش کرده اما وضعیت همچنان غیرعادی است و نگرانی‌ها از آغاز دوباره درگیری، مردم و بازرگانان را مجبور به بیرون ‌شدن از منطقه کرده است.

به گزارش سلام وطندار، بازرگانان شهرک تورخم می‌گویند، درگیری‌های اخیر روی وضعیت کاروبار آنان اثر بد گذاشته و مجبور شده‌اند کالاهایشان را از این منطقه خارج کنند. به گفته آنان، درگیری اخیر میان نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان میلیون‌ها دلار به بازرگانان آسیب رسانده است. این درگیری‌ها سبب شده تا ساکنان شهرک بندری تورخم نیز مجبور به ترک خانه‌هایشان شوند. این آوارگان می‌گویند که مناطق مسکونی‌شان در تیررس نیروهای مرزی پاکستان قرار دارد و در اثر شلیک گلوله‌های آنان دو کودک کشته شده‌اند.

درگیری‌های دو روز اخیر در تورخم منجر به کشته ‌شدن دو مامور مرزی افغانستان و زخمی‌ شدن 18نفر دیگر شده است. مقام‌های امنیتی ننگرهار از تلفات وارده به نیروهای مرزی پاکستان نیز خبر می‌دهند اما جزییات دقیق این تلفات مشخص نشده است. درحالی که تنش در منطقه مرزی تورخم کاهش یافته، خبرنگار سلام‌ وطندار در مرز تورخم می‌گوید، نیروهای مرزی دو کشور دست روی ماشه نشسته‌اند و گاهی صدای شلیک‌های پراکنده نیز شنیده می‌شود. محمدایوب حسین‌خیل، فرمانده پلیس مرزی افغانستان می‌گوید که هر لحظه احتمال آغاز دوباره درگیری‌ها می‌رود. گزارش‌ها از پاکستان نیز حاکی از آن ا‌ست که وضعیت در آن سوی خط دیوارند اضطراری است. به گزارش شاهدان عینی، یک ژنرال پاکستانی که دو روز پیش در نتیجه شلیک نیروهای مرزی افغانستان زخمی شده بود، سه‌شنبه در بیمارستان درگذشته است. او از قول مقام‌های پاکستانی می‌گوید که تاسیسات مرزی را در هر حالت در تورخم می‌سازند. به گفته رزاق برق، خبرنگار سلام وطندار، نیروهای مرزی این کشور در نزدیکی تورخم جنگ‌افزارهای سبک و سنگین‌ مستقر کرده‌اند و هر لحظه امکان آغاز دوباره درگیری وجود دارد.

او می‌گوید که در درگیری‌ها به برخی از تاسیسات دولتی و غیردولتی در منطقه پاچامینه در آن سوی خط دیورند آسیب رسیده و 200خانواده‌ نیز آواره شده‌اند. به گفته وی، در مرز چمن نیز مشکلاتی پیش آمده و به نیروهای مرزی پاکستان دستور داده شده تا مرز را ساعت چهار بعدازظهر ببندند. از سوی دیگر صدها تن از ساکنان هلمند چهارشنبه در حمایت از نیروهای مرزی کشور دست به راهپیمایی زده‌اند. راهپیمایان پرچم پاکستان را آتش زده و از حکومت خواسته‌اند که به آنان اجازه دهد تا در کنار پلیس مرزی با نیروهای پاکستان بجنگند. شماری از فعالان مدنی در این ولایت نیز در یک نشست خبری با انتقاد از حملات نیروهای پاکستانی از جامعه جهانی خواسته‌اند که در این مورد تحقیق کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر