ونزوئلا با امریکا مذاکره می‌کند

۱۳۹۵/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۴۳۸

گروه جهان

اوضاع وخیم اقتصادی ونزوئلا و نیز بحران سیاسی دولت در پی تقاضای مردم برای رفراندوم، نیکلاس مادورو رییس‌جمهوری ونزوئلا را وادار کرده است تا برای حل برخی مشکلات داخلی بر سر میز مذاکره با امریکا بنشیند.

به گزارش یورونیوز، سه‌شنبه همزمان جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده با همتای ونزوئلایی خود درباره چالش‌های پیش‌رو در ونزوئلا گفت‌وگو کردند. در این سخنان کری از دلسی رودریگز خواست تا اجازه برگزاری یک همه‌پرسی در ونزوئلا را بدهد. با اینکه احتمالا این تقاضای جان کری از طرف دولت مادورو مورد قبول قرار نخواهد گرفت اما مادورو و امریکا دلایلی برای مذاکره با یکدیگر دارند.

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، وزیر امور خارجه امریکا چند ساعت پس از ابراز حمایت از درخواست‌های برگزاری یک رفراندوم مناقشه‌آمیز در ونزوئلا، از برگزاری مذاکرات عالی‌رتبه با دولت سوسیالیست کاراکاس با هدف کاهش تنش‌ها خبر داد. وی گفت: این مذاکرات فورا در ونزوئلا آغاز می‌شود و رهبری آن را توماس شنون، یکی از مقامات کهنه‌کار دیپلماسی امریکا در این منطقه برعهده خواهد داشت. تلاش‌های سال گذشته برای برگزاری چنین مذاکره‌یی میان این دو دشمن ایدئولوژیکی به خاطر عمیق‌تر شدن بحران ونزوئلا متوقف شد.

از زمان دولت‌های هوگو چاوز، رییس‌جمهور سابق ونزوئلا و جورج بوش پسر، رییس‌جمهور سابق امریکا این دو کشور درگیر خصومت‌های دیپلماتیک بوده‌اند.

کری گفت: هدف از برگزاری این نشست عبور کردن از لفاظی‌های قدیمی است. اجازه دهید، ببینیم می‌توانیم این روابط را بهبود بخشیم یا خیر. وی پس از دیدار با همتای ونزوئلایی خود در حاشیه نشست «سازمان کشورهای امریکایی» در جمهوری دومینیکن به خبرنگاران گفت: هدف دیگر این نشست ترغیب مذاکره میان دولت و اپوزیسیون ونزوئلاست. در همین حال نیکولاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا ضمن استقبال از این مذاکرات مطرح شده، پیشنهاد خود را برای تعیین سفیر این دو کشور در پایتخت‌های یکدیگر مجددا مطرح کرد. این در حالی است که پیش‌تر جان کری در سخنرانی در جمع هیات‌های حاضر در نشست «سازمان کشورهای امریکایی» ضمن حمایت از درخواست‌های برگزاری رفراندوم در ونزوئلا از وارث سیاسی چاوز خواست زندانیان سیاسی را آزاد کند و به حقوق اساسی و اولیه مردم احترام بگذارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر