اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۴۳۲

4 نام جدید در جمع شورای عالی بورس

در جلسه روز گذشته شورای عالی بورس با پایان یافتن ماموریت 10ساله آقایان پورابراهیمی، مقدسی، زال‌پور و همچنین مرجان فقیه‌نصیری، 4 فرد جدید برای جایگزینی به هیات دولت انتخاب شدند. آقایان رسول سعدی، قاسم محسنی، سید عباس موسویان و محمد طالبی به عنوان جایگزین اعضای شورا به هیات دولت معرفی شدند که پس از اعلام نظر هیات دولت و اعلام رسمی اعضای جدید شورای عالی بورس در خصوص هیات‌مدیره سازمان بورس تصمیم‌گیری می‌کنند. در این جلسه که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، بعد از ارائه گزارش هیات‌مدیره به مجمع و گزارشی در خصوص عملکرد سازمان در بازار سرمایه، صورت‌های مالی سال گذشته سازمان بورس به تصویب رسید و گزارش حسابرس نیز خوانده شد و مورد تایید قرار گرفت. در این جلسه وزیر اقتصاد از اقدامات صورت گرفته طی سال مالی 94 در سازمان بورس به خصوص در حوزه عرضه انواع صکوک از رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تشکر کرده است.


سهام 2 شرکت دولتی به فروش می‌رسد

سهام دو شرکت دولتی در مجموع به ارزش 4 هزار و 714 میلیارد و 760 میلیون ریال در سیزدهمین روز تیرماه از طریق مزایده واگذار می‌شود. بر اساس این گزارش 22.34درصد سهام شرکت فرآوری مواد پروتئینی یزد شامل 105 هزار سهم به قیمت پایه هر سهم 37هزار و 294ریال و ارزش کل پایه 3میلیارد و 915میلیون و 870هزار ریال به صورت 20درصد نقد و بقیه اقساط 5 ساله در این روز واگذار می‌شود. همچنین 97.261درصد سهام شرکت مهندسی آب و خاک پارس شامل 648 میلیون و 698 هزار و 2 سهم به قیمت پایه هر سهم 7هزار و 262ریال و ارزش کل پایه 4هزار و 710میلیارد و 844میلیون و 890 هزار ریال به صورت 15درصد نقد و بقیه اقساط 6ساله در سیزدهمین روز ماه آینده روی میز فروش می‌رود.


عدم ورود بورس به بازار مالی دنیا

رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران از یک درخواست سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیون دلاری در بورس خبر داد و گفت: یکی از مشکلات جدی که در بازار بورس داریم، این است که حساب ارزی نمی‌توان باز کرد. محمد خزایی با بیان اینکه بورس جایگاه خودش را در سرمایه‌گذاری خارجی پیدا نکرده است، گفت: علاوه بر این موضوع، بورس هنوز جایگاهش را در استفاده از مکانیسم‌های بازار مالی در دنیا و داخل برای ورود منابع پیدا نکرده است. رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در بیان دلایل این مساله اظهار داشت: یکی از دلایل آن محدودیت‌های قانونی است که وجود دارد. دلیل دیگر تحریم‌هاست، ضمن اینکه اساسا ورود منابع مالی خارجی از طریق بورس نیز مکانیسم‌های خاص خودش را دارد که یک توسعه‌یافتگی در این زمینه ضرورت دارد. البته بورس می‌تواند قابلیت‌های زیادی داشته باشد و کاملا از این حالت منفعلانه خارج شود. وی درباره سرمایه‌گذاری خارجی در بورس بیان داشت: در سال گذشته حدودا 200میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در بورس داشته‌ایم در حالی که این رقم، بسیار بسیار پایین است، هر چند که اگر تحریم‌ها را نیز در نظر بگیریم، این مقدار هم رقم خوبی است. خزایی با اشاره به ظرفیت بورس در سرمایه‌گذاری گفت: در بعضی از قوانین و مقررات نیازمند اصلاح هستیم تا بورس بتواند نقش خودش را در آینده در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی بازی کند. وی نگاه مسوولان به بورس را مورد انتقاد قرار داد و بیان داشت: نگاه مدیران این نبوده است بورس ما با ساز و کارهای بین‌المللی پیش برود. البته بعضی از دلایلی که در گذشته وجود داشته، منطقی بوده است زیرا بازار ارز ایران کفاف و ظرفیت این کشش را نداشت. یکی از مشکلات جدی که در بازار بورس داریم، این است که حساب ارزی نمی‌توان باز کرد، یعنی وقتی سرمایه‌گذار جذب شده است، نمی‌تواند حساب پولی باز کند. رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به تلاش‌ها در این حوزه نیز اشاره کرد و بیان داشت: هفته گذشته که در هیات عالی سرمایه حضور داشتیم، یک درخواست سرمایه‌گذاری 80 میلیون دلاری در بورس داشتیم که با توجه به اینکه سرمایه‌گذار علاقه‌مند بود رقمش را افزایش دهد، اعتبارنامه را برای افزایش رقم نگه داشتیم.


صدور 34هزار کد سهامدار جدید در بازار سرمایه

مدیر امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از صدور 34 هزار کد سهامداری جدید در ماه گذشته خبر داد. مطهره مروج با اعلام خبر فوق افزود: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در اردیبهشت ماه گذشته 34هزار کد سهامدار جدید در بازارسرمایه صادر کرد تا تعداد کدهای سهامداران این بازار به رقم 8 میلیون و 897 هزار کد برسد. در حال حاضر بیش از 4میلیون و 542هزار مرد و 2میلیون و 98هزار زن در بازار سرمایه کد سهامداری دریافت کرده‌اند، علاوه بر اینکه بیش از 37هزار کد حقوقی و 611 کد سهامدار خارجی نیز صادر شده است. مدیر امور ناشران سمات درباره اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن گفت: حدود 20هزار نفر در ماه گذشته با خرید اوراق تسهیلات حق مسکن وارد فرآیند دریافت این تسهیلات شدند. مروج با بیان اینکه 6هزار و 390 نماد در بازار سرمایه ایران وجود دارد، اظهار داشت: در مجموع 414 نماد در بورس تهران، 495 نماد در فرابورس، 44 نماد در بورس کالا و 5437 نماد در بورس انرژی در پایان اردیبهشت ماه امسال فعال بودند. وی درباره سهامداران فعال بازار سرمایه در ماه گذشته گفت: 202هزار و 574 کد حداقل یک معامله، 18هزار و 382 کد بیش از 50معامله و 8 هزار و 811 کد بیش از 100 معامله را در اردیبهشت ماه انجام دادند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی با بیش از 242هزار، ایران خودرو با 153هزار و توسعه معادن روی ایران با 127هزار سهامدار، بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی از نظر تعداد سهامدار در پایان ماه گذشته بودند. بانک سرمایه با 303هزار، بانک دی با 182هزار و بانک مهر اقتصاد 179هزار سهامدار در صدر بزرگ‌ترین شرکت‌های فرابورسی از نظر تعداد سهامدار در اردیبهشت ماه 95 قرار داشتند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر