حاشیه‌نشینی فروشندگان در روز متعادل بازار

۱۳۹۵/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۴۲۹

گروه بورس|

روز گذشته فشار تقاضای خریداران سبب شد تا شاخص از منفی 255واحد به رقم منفی 82واحد رشد کند. این حجم بالای خرید در نمادهای خودرویی و فرآورده‌های نفتی سبب شد تا هراس سهامداران از افت بیشتر شاخص به افزایش تقاضا تبدیل شود. باوجود این ارزش معاملات در روز گذشته نسبت به روز قبل از آن حدود 40میلیارد تومان کاهش یافته و از 200میلیارد به رقم 163میلیارد تومان رسید.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات آخرین روز هفته جاری با کاهش 82واحدی به رقم 73هزار و 877واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش 33واحدی عدد 13هزار و 502واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت هم‌وزن نیز با افزایش 27واحدی به رقم 10هزار و 990واحد دست یافت. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 119واحدی عدد 81هزار و 918واحد را برای خود ثبت کرد. شاخص بازار اول اما درحالی با افزایش 22واحدی عدد 51هزار و 223واحد را به نمایش گذاشت که شاخص بازار دوم با 655واحد افت به رقم 164هزار و 349واحد رسید.

براساس این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه با 45واحد، گروه مپنا با 38واحد و پتروشیمی فجر با 36واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو با 27واحد، پالایش نفت بندرعباس با 26واحد و بانک ملت با 23واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه نماگر به‌نام خود ثبت کردند. ارزش کل معاملات بورس تهران نیز به بیش از 163میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 745میلیون سهم و اوراق مالی قابل‌معامله طی 57هزار و 633نوبت دادوستد بود.

طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های تکنوتار، اوراق اجاره هواپیمایی ماهان، فرآورده‌های نسوز آذر، پارس مینو، فولاد هرمزگان جنوب، حق‌تقدم خرید سهام بیمه نوین، ساختمان اصفهان، پتروشیمی کازرون، اوراق مشارکت رایان‌ سایپا، اوراق مشارکت میدکو ازسوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های توسعه معدنی و صنعتی صبانور، صنایع کاغذسازی کاوه، حق‌تقدم خرید سهام صنایع کاشی و سرامیک سینا، داروسازی اسوه، داروسازی جابربن‌حیان، بیمه پارسیان متوقف شدند. امروز همچنین مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام بیمه سینا در روز جاری متوقف شد. دیروز 159میلیون حق‌تقدم استفاده نشده بانک آینده به ارزش بیش از 1.5میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده منتقل شد. در نماد معاملاتی اعتباری توسعه نیز کمتر از 40میلیون سهم به ارزش بیش از 5میلیارد تومان با معاملات انتقالی روبه‌رو شد. در صنعت دریایی ایران اما اندکی بیش از 25میلیون سهم به ارزش بیش از 605میلیارد تومان کد به کد شد. معاملات درون‌گروهی دیروز به جابه‌جایی بیش از 8میلیون سهم در نماد معاملاتی میدکو به ارزش کمتر از 2میلیارد تومان انجامید. در گسترش صنایع انرژی آذراب نیز 8میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد تومان کد به کد شد. همچنین پتروشیمی جم شاهد معاملات درون‌گروهی 6میلیون سهمی به ارزش کمتر از 6میلیارد تومان بود.


رفت‌وآمدهای دیروز در بازار

در معاملات روز گذشته بازار سهام چهار شرکت به تالار برگشتند و 6نماد معاملاتی متوقف شدند. براساس پیام ناظر بازار، نماد معاملاتی شرکت داروسازی امین باتوجه به عدم کشف قیمت در روز معاملاتی پیش بدون محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد.

نماد معاملاتی شرکت‌های فرآورده‌های نسوز آذر باتوجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال مالی منتهی به 29شهریورماه 1394 و پارس مینو پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر انتخاب اعضای هیات‌مدیره، با محدودیت نوسان قیمت به تابلوی معاملات بازگشت.

نماد معاملاتی شرکت تکنوتار پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک‌قیمتی قابل معامله شد. همچنین در پایان این معاملات نماد معاملاتی حق‌تقدم شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا باتوجه به پایان مهلت پذیره‌نویسی، شرکت‌های توسعه معدنی و صنعتی صبانور، صنایع کاغذ‌سازی کاوه، داروسازی اسوه و داروسازی جابرابن‌حیان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، شرکت بیمه پارسیان جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی-عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه، متوقف شدند.


خریدوفروش 380میلیون اوراق در فرابورس

بازار فرابورس در 26خردادماه شاهد خریدوفروش 380میلیون ورقه بهادار به ارزش 752میلیارد و 720میلیون ریال بود. آیفکس هم با افت 4واحدی نسبت به روز معاملاتی پیشین، نمایشگر عدد777.06 بود و نماد فولاد هرمزگان و هلدینگ خاورمیانه بیشترین تاثیر را در این وضعیت داشت.

در بازار اول 38میلیون ورقه بهادار به ارزش 77میلیارد ریال دادوستد شد و همین‌طور 64میلیون و 130هزار ورقه بهادار به ارزش 176میلیارد و 670هزار ریال در بازار دوم مورد معامله قرار گرفت. بیشترین حجم و ارزش معاملات سهام در روز گذشته متعلق به فولاد هرمزگان جنوب با معامله 27میلیون سهم به ارزش 51میلیارد ریال بود. در عین حال سهام بیمه کوثر، زغال‌سنگ پروده طبس و بیمه سامان بیشترین افزایش قیمت و فولاد هرمزگان، قند چهارمحال‌ و قند شیروان بیشترین کاهش قیمت را در روز جاری تجربه کردند. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات به اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا2» اختصاص داشت و ارزش معاملات روزانه در تمام نمادهای اسناد خزانه اسلامی به رقم 71میلیارد و 190میلیون ریال رسید. همچنین بیشترین حجم معاملات ‏ETF‏ هم به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد‌آفرین پارسیان با خریدوفروش 3میلیون و 440هزار سهم اختصاص یافت. این گزارش حاکی است اوراق حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن کاهش یافت و در بازه 853 تا 877هزار ریال مبادله شد. بیشترین افت قیمت مربوط به نماد تیرماه93 بود. در روز گذشته شاهد بازگشایی نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت هواپیمایی ماهان برای انجام معاملات ثانویه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران بودیم همچنین نماد معاملاتی شرکت فولاد هرمزگان جنوب پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی، بازگشایی شد.


جزئیات معاملات تالار نقره‌ای

تالار صادراتی بورس کالای ایران روز چهارشنبه 26خردادماه عرضه 69هزار و 300تن سنگ‌آهن دانه‌بندی، قیر، گوگرد و عایق رطوبتی را تجربه کرد. تالار صادراتی شاهد عرضه 55هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی و 14هزار و 300تن فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی شامل عایق رطوبتی، قیر و گوگرد گرانوله بود.

تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز در این روز عرضه یک‌هزار و 200تن شمش هزار پوندی آلومینیوم شرکت ایرالکو، 110تن سبد میلگرد 32 تا 10 - A3 شرکت فولاد آذربایجان، 100تن شمش روی شرکت ذوب روی سدید زنجان و 19کیلوگرم شمش طلای معدن موته را تجربه کرد.

براساس این گزارش، 14هزار و 700تن جو دامی استان‌های خراسان‌جنوبی، استان مرکزی، لرستان، فارس، ایلام، کرمانشاه، اصفهان و گلستان در قالب طرح قیمت تضمینی در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران عرضه شد. همچنین50تن ذرت دانه‌یی، 600تن شکر سفید، 50تن کنجاله کلزا و 200تن کنجاله کنجد نیز در این تالار عرضه شد. علاوه بر این، 53هزار و 398تن انواع کالا در گروه قیر، لوب‌کات و مواد شیمیایی در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد.


صادرات از رینگ انرژی

در جریان معاملات روز سه‌شنبه (25خرداد95)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای برش سنگین پتروشیمی جم، پنتان پلاس پتروشیمی پارس، آیزوفید، آیزوریسایکل، حلال404، نفتای سبک و سنگین پالایش نفت شیراز، متانول پتروشیمی شیراز و فن‌آوران، میعانات گازی پتروشیمی رازی در رینگ داخلی معامله شد. در بازار فیزیکی بورس انرژی گازمایع پالایش نفت آبادان به مقاصد افغانستان و پاکستان همچنین گاز مایع پالایش نفت شازند به مقاصد مذکور در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران مورد عرضه قرار گرفتند که کل معاملات صورت گرفته در عرضه‌های عادی و عرضه‌های مازاد معادل 7هزار 998تن و به ارزش بیش از 59میلیارد و 400میلیون ریال بود.

از نکات مهم معاملات این روز می‌توان به استقبال بالای خریداران از عرضه‌های گاز مایع در رینگ بین‌الملل که منجر به معامله 4500تن گاز مایع و ثبت تقاضا با حجمی دو برابر بیش از حجم عرضه در جریان عرضه گاز مایع پالایش نفت آبادان به مقصد پاکستان شد، اشاره کرد.

طی این جلسه معاملاتی، بازار برق بورس انرژی ایران نیز شاهد معامله 2 هزار و 33 قرارداد معادل 17هزار و 680مگاوات ساعت به ارزش بیش از 5میلیارد و 400میلیون ریال بود. گفتنی است در آغاز جلسه معاملاتی این روز نمادهای بار‌ پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 24تیر95 گشایش یافته و در پایان نمادهای بار پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 29خرداد95 متوقف شدند. در مجموع ارزش کل معاملات این روز بورس انرژی ایران به بیش از 64میلیارد و 802 میلیون ریال بالغ شد. شایان ذکر است در جلسه معاملاتی دیروز (چهارشنبه 26 خرداد ماه 95)، در کنار معاملات مستمر قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و نفت کوره در بازار مشتقه، کالاهای نیتروژن مایع پتروشیمی مبین، برش سنگین، گاز پروپان صنعتی، گاز بوتان صنعتی و گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام و حلال402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی و کالاهای حلال402 و نفت‌کوره 280پالایش نفت تبریز در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر