اخبار کلان

۱۳۹۵/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۴۲۴

راهکار وزارت اقتصاد

برای ارتقای شفافیت اداری

در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وزارت اقتصاد متولی ارتقای شفافیت اداری است که معاون وزیر اقتصاد در این زمینه می‌گوید بهترین راهکار ایجاد دولت الکترونیک است. شاپور محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برنامه وزارت اقتصاد در زمینه ارتقای سلامت اداری که متولی آن بوده و به جذب سرمایه‌گذاری خارجی کمک می‌کند، اظهار کرد: یکی از راه‌های بهبود فضای کسب‌وکار تسهیل صدور مجوزهاست که طبیعتا در مباحث دیگر ازجمله سلامت اداری هم تاثیر‌گذار خواهد بود. هرقدر بتوانیم پروسه‌های اداری را الکترونیکی کنیم و مجوزها را از دست اشخاص خارج کنیم و به سیستم بسپاریم طبیعتا به کاهش فساد سیستم اداری کمک خواهیم کرد. وی ادامه داد: به نظر من تمرکز اصلی بهبود فضای کسب‌وکار و سلامت اداری نیز، سهولت مجوزها، زمان کوتاه، هزینه کم و کاهش تعداد مراحل کسب مجوز است، ولی ارتقای سلامت اداری هم یکی از موارد مهمی است که در فضای کسب‌وکار موثر بوده و پیگیری می‌شود. معاون وزیر اقتصاد همچنین توضیح داد: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یکی از برنامه‌های در دستور کار برنامه‌ ملی، شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد است که متولی آن وزارت اقتصاد است و یکی از برنامه‌هایی که ما در این زمینه پیگیری می‌کنیم بحث دولت الکترونیک است که به ارتقای سلامت اداری کمک خواهد کرد. محمدی همچنین درباره‌ اقدامات در دست وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد اظهار کرد: در حوزه‌هایی مانند گمرک، طرح جامع مالیاتی، سیستم تبادل اطلاعاتی و غیره وزارت اقتصاد، الکترونیکی کردن امور را در دست کار دارد که همه موارد به ارتقای سلامت اداری کمک خواهد کرد.


فعالیت نیمی از شاغلان روستایی در بخش کشاورزی

رییس گروه آمارهای نیروی انسانی مرکز آمار ایران گفت: براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال1394 حدود 50درصد از شاغلان روستایی در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند. نریمان یوسفی به ایرنا گفت: در سال1384 بخش کشاورزی 24.7درصد از سهم اشتغال در کشور را به خود اختصاص داده بود که این شاخص در سال1385 به 23.2درصد، سال1390به 18.6درصد و سال1393 به 17.9درصد کاهش یافته است. وی اظهار کرد: نگاهی به ارقام ذکر شده نشان می‌دهد از سال1384 تا 1393 همواره سهم بخش کشاورزی از سهم اشتغال در کشور روند کاهشی داشته است. وی ادامه داد: این شاخص در سال1394 با یک افزایش اندک به 18درصد رسید. همچنین در سال گذشته معادل 17.1درصد از سهم اشتغال مردان به بخش کشاورزی اختصاص یافته بود که این شاخص درمورد زنان در همین سال 22.8درصد بوده است.

رییس گروه آمارهای نیروی انسانی مرکز آمار ایران به سهم اشتغال در بخش کشاورزی در مناطق شهری و روستایی اشاره کرد و گفت: بررسی سهم اشتغال در نقاط شهری و روستایی نشان می‌دهد در سال1394 فقط 5.2درصد از شاغلان در نقاط شهری در بخش کشاورزی مشغول به کار بوده‏اند که این شاخص در نقاط روستایی حدود 10برابر نقاط شهری بوده است(50درصد). یوسفی گفت: این شاخص نشان می‌دهد در مجموع در نقاط روستایی ایران نیمی از شاغلان در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند. به گفته این کارشناس حوزه آمار، بیش از 4میلیون و 42هزار بهره‏بردار کشاورزی در کشور وجود دارد. رشد بخش کشاورزی در سال1394 با 5.4درصد بالاترین سهم را در میان سایر بخش‌های اقتصادی داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر