کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۳۳۰

افزایش ظرفیت پالایشی ایران

شانا| ایران در نظر دارد با ١٤میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، ظرفیت پالایش نفت خام خود را تا چهار سال آینده به سه میلیون و ٢٠٠هزار بشکه در روز برساند. به گزارش بلومبرگ، ایران قصد دارد در چهار سال آینده ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی خود را ٧٠درصد افزایش دهد و کیفیت سوخت تولیدی در داخل را بالا ببرد. عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد این کشور تا سال ٢٠٢٠میلادی ظرفیت پالایش نفت خود را از رقم کنونی یک میلیون و ٨٥٠هزار بشکه به سه میلیون و ٢٠٠هزار بشکه افزایش خواهد داد. وی همچنین اعلام کرد برای ارتقای واحدهای پالایشی در پنج پالایشگاه کنونی، ایران به ١٤میلیارد سرمایه نیاز دارد. کاظمی همچنین از آغاز فعالیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در ماه مارس سال ٢٠١٧میلادی(اسفند ٩٥-فروردین ٩٦) خبر داد.


پیش ‌بینی وزیر سعودی‌ها برای طلای سیاه

ایسنا| شبکه خبری سی ان‌ ان گزارش داد که خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی پیش‌بینی کرد که قیمت نفت خام ممکن است تا پایان سال جاری میلادی(٢٠١٦) حتی بدون کمک سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت «اوپک» به ٦٠ دلار برای هر بشکه برسد. وی گفت: احتمال رسیدن قیمت نفت به ٦٠ دلار در هر بشکه تا پایان سال جاری بسیار زیاد است و احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها در سال ٢٠١٧ نیز وجود دارد. الفالح ادامه داد: نفت ٥٠ دلاری به اندازه کافی برای جذب سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای حفظ میدان‌های نفتی قدیمی جهان کافی نیست. وی درباره ایران گفت: هر کشوری از حق حاکمیت برای مدیریت تولید نفت خود برخوردار است. الفالح بر این موضع عربستان تاکید کرد که ایران باید بخشی از هر گونه توافق آتی اوپک درباره تثبیت تولید باشد و اگر قرار باشد که همه تولید نفت را محدود کنند ایران نیز باید مانند اعضای دیگر اوپک این توافق را بپذیرد.


خالی بودن 77 درصد مخزن زاینده‌ رود

پاون| مهرزاد احسانی، مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی گفت: در تعهد امسال سهم محیط زیست از سد زاینده رود 86 میلیون مترمکعب برآورد شده بود که تلاش شد این بخش از تعهدات در بازه زمانی پپش‌بینی شده (از اول مهر سال گذشته تا آخر خرداد ماه اسال) به‌ صورت کامل انجام پذیرد. به گفته این مقام مسوول، حوضه آبریز زاینده‌رود یکی از حوضه‌های حساس و پرچالش کشور است که در 9سال گذشته با خشکسالی‌های خفیف یا شدیدی مواجه و در بخش مصارف کشاورزی و محیط زیست با مشکلاتی روبه‌رو بوده است. احسانی گفت: از ابتدای سال آبی زراعی(اول مهر ماه 1394) تاکنون نزدیک به 940میلیون مترمکعب آب به سد زاینده‌رود وارد شده که حجم این سد را اینک به 335میلیون مترمکعب رسانده و با در نظر گرفتن یک میلیارد و 450میلیون مترمکعب ظرفیت سد 23درصد سد زاینده‌رود پر بوده و 77درصد مخزن این سد خالی است. وی ابراز امیدواری کرد، آب مورد نیاز نیروگاه‌هایی که در حوضه زاینده‌رود قرار دارند از این پس از پساب شهری تامین شود.


اولویت‌های NIOC

ایسنا| علی کاردر در نخستین روز کاری خود ضمن قدردانی از زحمات مدیریت گذشته گفت: نگاه ما به صنعت نفت نگاه توسعه‌یی است و امیدواریم در شرایط پسابرجام پروژه‌های توسعه‌یی را در شرکت ملی نفت ایران ادامه دهیم.

وی از گستردگی مجموعه صنعت نفت یاد کرد و گفت: صنعت نفت به عنوان بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی کشور تنها در سایه عملکرد یکپارچه زنجیره صنعت توسعه می‌یابد و برای پیمودن مسیر درست، همیاری و همفکری همه دست‌اندرکاران مد نظر است.

معاون وزیر نفت به زحمات رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و گفت: در این چند ساله با زحمات همه کارکنان در همکاری با مدیرعامل شاهد شکوفایی صنعت و به نتیجه رسیدن بسیاری از پروژه‌های توسعه‌یی و افزایش تولید و صادرات در دوران پسابرجام بوده‌ایم و از همه همکاران انتظار دارم همانند سال‌های گذشته با تلاش دلسوزانه در کنار ما باشند و با قدرت بیشتر برای به دست آوردن جایگاه اصلی شرکت ملی نفت ایران در عرصه جهانی فعالیت کنند. وی توسعه پارس جنوبی و تکمیل فازهای آن و همچنین توسعه میادین غرب کارون را از برنامه‌های ویژه مدیرعامل در دوره جدید برشمرد و گفت: برای تکمیل این پروژه‌ها با برنامه‌ریزی تمرکز خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن با تکمیل آنها به افزایش تولید نفت و گاز کشور کمک کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر