کاهش شیب افزایش تولید نفت ایران

۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۳۲۹

گروه انرژی| حمید مظفر|

روز گذشته گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت برای بررسی بازار در ماه مه منتشر شد. بررسی این گزارش نشان‌دهنده افزایش قیمت نفت سبد مرجع اوپک و تمام کشورهای عضو است. نکته جالب توجه در این گزارش رشد شگفت‌انگیز قیمت نفت اندونزی است که آن را به گران‌ترین نفت اوپکی‌ها تبدیل کرده است. روند حرکت قیمت نفت و تولید ایران در این ماه نیز هم‌جهت بود، هرچند شیب افزایش تولید نفت ایران در این ماه کاهش یافته است.


روند حرکت قیمت نفت

میانگین قیمت سبد نفتی مرجع اوپک در ماه مه ‌به 43دلار و 21سنت در هر بشکه رسید که نشان‌دهنده یک افزایش 5دلار و 35سنتی در هر بشکه است. در این ماه قیمت نفت برنت نیز 4دلار و 31سنت رشد داشت و به بشکه‌یی 47دلار و 65سنت رسید، در همین‌ حال قیمت نفت WTI نیز رشد 5دلار و 67سنتی را تجربه کرد و بشکه‌یی 46دلار و 80سنت فروخته شد. فاصله قیمت نفت‌ برنت و نفت WTI در این ماه بسیار کاهش یافت و به رقم 85سنت رسید درحالی که در ماه قبل این رقم 2دلار و 21سنت بود.

اقتصاد جهانی

پیش‌بینی‌های اوپک از رشد اقتصاد جهانی برای سال جاری در گزارش جدید این سازمان نیز تغییر نکرده‌ و پیش‌بینی 3.1درصد رشد جهانی اقتصاد برای سال2016 به قوت خود باقی است. این درحالی ‌است که تخمین این سازمان از رشد اقتصادی سال گذشته میلادی نیز کماکان در عدد 2.9درصد باقی مانده است. پیش‌بینی رشد کشورهای OECD در سال2016 معادل 1.9درصد و تخمین رشد این کشورها در سال گذشته 2درصد بوده است. پیش‌بینی رشد کشورهای اصلی در حال توسعه نیز بدون تغییر باقی مانده و کماکان برای چین این عدد معادل 6.5 و برای هند 7.5درصد است. ضمن اینکه رشد برزیل و روسیه نیز کماکان امیدوارکننده به نظر نمی‌آید و به‌ترتیب در رقم 3.4 و 1.1درصد پیش‌بینی شده است.


تقاضای جهانی نفت

رشد تقاضای جهانی نیز از قاعده عدم تغییر در گزارش جدید اوپک مستثنی نشده است و همچنان در سطح یک‌میلیون و 200هزار بشکه در روز و میانگین مصرف جهانی 94میلیون و 180هزار بشکه قرار دارد. انتظار می‌رود کشورهای آسیایی و خصوصا به رهبری هند مشارکت اصلی در رشد تقاضای نفت در سال جاری را داشته ‌باشند. تخمین این سازمان از رشد تقاضای نفت در سال2015 نیز بدون تغییر و در سطح یک‌میلیون و 540هزار بشکه باقی مانده است.


عرضه جهانی نفت

پیش‌بینی عرضه نفت کشورهای غیراوپکی در سال2016 نیز غافلگیرکننده نیست و همانند گزارش ماه مه، کاهش 740هزار بشکه‌یی و عرضه کل 56میلیون و 400هزار بشکه‌‌ برای این دسته از کشورهای تولیدکننده پیش‌بینی می‌شود. تخمین میزان رشد عرضه نفت این کشورها در سال گذشته نیز بدون تغییر در رقم یک‌میلیون و 470هزار بشکه‌یی است. اما نکته مهم این است که براساس گزارش منابع ثانویه تولید نفت اوپک در ماه مه ‌100هزار بشکه کاهش داشته و به میانگین 32میلیون و360هزار بشکه در روز رسیده است.


روند ذخایر

حجم ذخایر تجاری کشورهای OECD در ماه آوریل اندکی رشد داشته و به 3میلیارد و 46میلیون بشکه رسیده است. در چنین سطحی، ذخایر تجاری کشورهای OECDها حدود 338میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج‌سال گذشته آنها قرار می‌گیرد. این حجم از ذخایر به معنای پوشش 66.4روز آینده مصرف انرژی است که 7.1روز بالاتر از میانگین پنج‌ساله است.


خوش‌بختی اندونزیایی

نفت Merey ونزوئلا باوجود رشد قیمت 5دلار و 44سنتی کماکان ارزان‌ترین نفت بین کشورهای اوپکی است. البته به‌صورت شگفت‌انگیزی بیشترین رشد قیمت نفت را در این سازمان اندونزی به دست آورده که اخیرا به اوپک بازگشته و با رشد 10دلار 12سنتی در هر بشکه از نفت 48دلار و 64سنتی متمتع شده که رقم قابل‌توجهی است به نحوی که در حال حاضر نفت Minas اندونزی گران‌ترین نفت بین کشورهای اوپکی است. قیمت نفت سنگین ایران نیز در ماه گذشته به‌طور میانگین 41دلار و 67سنت بوده که نشان‌دهنده گران‌شدن این نفت به میزان 5دلار و 2سنت است. نفت عربستان و عراق نیز به‌ترتیب با نرخ 43دلار و 48سنت و 42دلار و 5سنت ارزش‌گذاری شده‌اند. قیمت میانگین سبد نفتی اوپک نیز 43دلار و 21سنت بوده که نسبت به ماه گذشته 5دلار و 35سنت رشد داشته است.


تولید نفت اوپک

همان‌طور که اشاره شد در مجموع تولید نفت کشورهای اوپک 99هزار و 800بشکه کاهش داشته است و به سطح تولید 32میلیون و 361هزار بشکه رسیده است. در این بین بیشترین سهم را نیجریه بحران‌زده دراختیار دارد و در ماه گذشته تولید نفت این کشور بیش از 251هزار بشکه کاهش داشت. تولید نفت ایران در ماه مه باز هم رشد داشت و با 89هزار و 200بشکه افزایش به 3میلیون و 562هزار بشکه رسید. هرچند این رقم نسبت به ماه گذشته کمتر شده است. بیشترین رشد تولید در این ماه متعلق به کویت با 93هزار و 300بشکه بوده که سطح تولید این کشور را به 2میلیون و 740هزار بشکه رسانده است. همچنین تولید نفت عربستان 84هزار بشکه افزایش و تولید نفت عراق 60هزار بشکه کاهش داشته است. این دو کشور کماکان رتبه‌های اول و دوم تولید را به ترتیب با 10میلیون و 241هزار و 4میلیون 281هزار بشکه دراختیار دارند و پس از آنها ایران در رتبه سوم قرار گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر