23 یار کمیسیون انرژی مجلس دهم

۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۳۲۸

روز گذشته بسیاری از رسانه‌ها به اشتباه تعداد اعضای کمیسیون انرژی را 24 نفر اعلام کردند

گروه انرژی| نادی صبوری|

شامگاه یک‌شنبه و در حضور مسعود پزشکیان، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی در اجرای ماده 21 آیین‌نامه داخلی مجلس اعضای کمیسیون انرژی برگزیده شدند. کمیسیونی که همواره از اهمیت خاصی برای نمایندگان مجلس برخوردار بوده و در دوره قبلی دعواهای سلسله‌داری بر سر عضویت در آن میان نمایندگان در گرفت؛ در نهایت هیات رییسه مجلس برای آرام کردن جو موجود در آن زمان تصمیم گرفت، تعداد اعضا را برای یک بار به 24 ارتقا دهد. روز گذشته حسین امیری‌خامکانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نهم و یکی از جدی‌ترین گزینه‌های ریاست کمیسیون انرژی در مجلس دهم به «تعادل» گفت که در این دوره تعداد اعضا طبق سقف قانونی 23نفر انتخاب شده است. این اظهار نظر خامکانی با عکس منتشر شده در کانال تلگرام کوروش کرم‌پور یکی از اعضای کمیسیون که برگه امضا شده در مجلس در مورد تعداد اعضا را نشان می‌داد نیز همراه شد. از سوی دیگر اما هدایت‌الله خادمی دیگر عضو کمیسیون انرژی به دلیل وانگیزه نامشخص در گفت‌وگو با خانه ملت تعداد اعضا را 24 نفر معرفی کرد و تمام رسانه‌ها نیز به این خبر بسنده کردند. این درحالی است که حد مجاز نفرات کمیسیون از 23نفر تجاوز نخواهد کرد. «تعادل» در این گزارش، سن، سابقه تحصیلی، سابقه کاری و حوزه انتخابی 23عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم که با توجه به موقعیت حساس پیش رو در صنعت نفت از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است را بررسی کرده است.

طبق بررسی‌های«تعادل» میانگین سنی اعضای کمیسیون انرژی حدود 50 سال است. سکینه الماسی به عنوان تنها زن عضو کمیسیون انرژی در کنار عبدالحمید خدری هر دو با 38سال سن، جوان‌ترین اعضای کمیسیون انرژی هستند و علی‌عسکر ظاهری‌عبده‌وند با 59 سال بیشترین سن را در میان این اعضا دارد البته هیچ منبعی برای اطلاع یافتن از سن مجید ناصرنژاد، نماینده شادگان و سردار عدل هاشمی‌پور وجود نداشت. 13نفر از 23عضو این کمیسیون نماینده استان‌های جنوبی کشور هستند و تهران تنها یک نماینده در این کمیسیون دارد. هر دو نماینده استان ایلام نیز در این کمیسیون حضور دارند. استان‌های شرقی و شمال شرقی کشور هیچ نماینده‌یی در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی دهم ندارند. اقبال چشمگیر نمایندگان استان‌های جنوبی به طور سنتی در تمامی ادوار کمیسیون انرژی به چشم خورده است. مساله‌یی که بسیاری آن را آسیب این کمیسیون و مانعی بر سر راه تخصصی شدن آن تلقی می‌کنند. از میان 23نفر عضو این کمیسیون تنها 6 نفر در گذشته فعالیت‌های مرتبط با صنعت نفت، گاز و انرژی انجام داده‌اند و اسدالله قره‌خانی تنها عضو این کمیسیون است که در مقطع دکتری در رشته استراتژی نفت و گاز تحصیل کرده و تحصیلاتی مرتبط با این حوزه دارد. البته تحصیلات قره‌خانی در مقاطع دیگر تحصیلی ارتباطی به حوزه انرژی نداشته است. از میان 23عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم، حسین امیری‌خامکانی تنها عضوی است که در کمیسیون انرژی مجلس نهم نیز حضور داشته است. فریدون حسن‌وند و سیدعلی ادیانی در کمیسیون انرژی ادوار قبلی مجلس عضویت داشته‌اند. تفاوت لیست 24نفره اعلام شده از سوی هدایت‌الله خادمی، مدیرعامل سابق شرکت حفاری شمال که از سوی بیژن زنگنه برکنار شد با لیست 23نفری که به امضای پزشکیان، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی رسیده است در نام «جواد کاظم نسب‌الباجی» است. کاظم نسب‌الباجی 51 ساله و کارشناس ارشد علوم سیاسی است. طبق اطلاعات رسیده به دست «تعادل» کاظم نسب‌الباجی که نماینده اهواز در مجلس بوده و سابق بر این رییس شورای شهرستان اهواز بوده است در کنار 6 نفر دیگر خواهان ورود به کمیسیون انرژی بوده‌اند اما آرا لازم را کسب نکردند. عبدالله سامری دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم و عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس نهم نیز در گفت‌وگوی تلفنی با «تعادل» اعلام کرد که اعضای کمیسیون انرژی مجلس فعلی 23نفر هستند. سامری در ادامه تشریح کرد که در مجلس گذشته عضویت محمدسعید انصاری به عنوان عضو 24کمیسیون انرژی با برخی حواشی و اعتراض‌ها همراه بوده است.

حسین امیری‌خامکانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نهم که ریاست کمیته برق این کمیسیون را نیز در کارنامه خود داشته و تحصیلکرده دانشگاه نیوکاسل انگلیس است به «تعادل» گفت که هنوز مذاکرات و اقدام‌ها درباره انتخاب رییس این کمیسیون ادامه دارد.

در ادامه جدول تهیه شده توسط «تعادل» درباره اطلاعات کامل اعضای کمیسیون انرژی مجلس دهم را مشاهده می‌کنید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر