احتمال 2 برابر شدن خسارت ناشی از وقوع سیل در پاریس

۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۳۱۹


گروه اقتصاد اجتماعی مهدی کریمیان آمار‌ها نشان می‌دهند تاثیرات انسانی بر آب و هوا و گرم شدن جهانی احتمال وقوع بارندگی‌های شدید منجر به وقوع سیل زیان بار در پاریس را دو برابر کرده است.

احتمال بارش در مقیاس بارندگی‌های اخیر که سطح رودخانه سن را به بالاترین حد خود در چند دهه اخیر رساند و باعث وقوع سیل در پایتخت کشور فرانسه شد، به علت تاثیرات فعالیت‌های انسانی که باعث انتشار گازهای گلخانه‌یی می‌شود دو برابر شده است.

بارش‌های سنگین 3روزه در اواخر ماه مه ‌میلادی باعث تخلیه هزاران فرانسوی از مناطق سیل زده، و بروز ترافیک‌های چندین ساعته در پاریس شد. همچنین آثار هنری از موزه لوور به جای دیگر منتقل شدند و پیاده‌رو‌های سنگ فرش معروف شهر پاریس پر از آب شدند. بیش از 20هزار نفر در فرانسه از مناطق سیل زده تخلیه شدند و 19هزار خانه یک روز کامل بدون برق بودند. همچنین سیل در 4کشور آلمان، فرانسه، بلژیک و رومانی دست کم ۱۸ قربانی گرفته است که تا به حال 2 نفر از آنها در فرانسه جان خود را از دست دادند. یکی از آنها مرد و دیگری زنی 86ساله بود که جسدش در خانه‌اش پیدا شد.

دولت فرانسه می‌گوید بارش باران شدید و جاری شدن سیل در ده روز گذشته در این کشور بالغ بر یک میلیارد یورو زیان و خسارت برجای گذاشته است.

این در حالی است که سازمان بیمه فرانسه خسارت ناشی از بارش‌های اخیر و در پی آن جاری شدن سیل و بروز سیلاب در این کشور را بین 900 تا یک میلیارد و 400میلیون یورو ارزیابی کرد.

باران و سیل در چند روز اخیر در چهار کشور آلمان، فرانسه، بلژیک و رومانی حداقل ۱۸ قربانی گرفته است. در برخی از مناطق فرانسه در طول سه روز به میزان بارش دو ماهه باران باریده است.

دولت فرانسه که در ۱۵ناحیه نسبت به خطر سیل به شهروندان هشدار داده بود با تخصیص بودجه اضطراری در حال مذاکره با شرکت‌های بیمه است تا سیل‌زدگان بتوانند در اسرع وقت زندگی عادی خود را از سر بگیرند.


به وقوع سیل عادت کنید

آژانس آب و هوای آلمان و دانشگاه آکسفورد در تحقیقی مشترک به این نتیجه رسیدند که احتمال وقوع حوادث طبیعی مانند سیل فرانسه بر اثر گرمایش جهانی زمین تقریبا دو برابر شده است.

فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه در مناطقی که در این کشور به‌شدت مورد آسیب سیل اخیر قرار گرفته وضعیت فوق‌العاده زیست محیطی اعلام کرد. وی همچنین از تغییرات آب و هوایی به عنوان عامل وقوع سیل اخیر نام برد.

پروفسور مایلز آلن، استاد دانشگاه آکسفورد می‌گوید: «اظهارات اولاند مبنی بر دخالت تغییرات آب و هوایی بر سیل اخیر درست است اما می‌توان عنوان کرد که این سیل بدون تغییرات آب و هوایی نیز اتفاق می‌افتاد. اما احتمال وقوع آن از یک بار در هر 200سال به یک بار در هر 100سال رسیده است. البته این میزان افزایش نسبت به افزایش‌هایی که در خشکسالی‌ها و موج گرما شاهد هستیم زیاد نیست. احتمال بروز خشکسالی در برخی مناطق تا 10برابر افزایش پیدا کرده است.»

جامعه علمی در تلاش است که ارتباط بین تغییرات آب و هوایی و حوادث طبیعی را برای جامعه و سیاستمداران توضیح دهد. نتیجه تحقیقاتی در گذشته نشان می‌دهد که احتمال بروز سیل و موج گرما در انگلستان نیز افزایش پیدا کرده است.

آلن ادامه می‌دهد: «تصمیمات ما بسیار حیاتی هستند. تصمیمات بعد از عواقب این حوادث طبیعی گرفته می‌شوند که تمرکز به روی اثرات آنهاست. انتشار نتایج تحقیقات در مدت کمی بعد از وقوع حادثه بسیار مفید است، چراکه ذهن‌ها آماده دریافت آنهاست.»

ریچارد بلک، مدیر واحد اطلاعات انرژی و آب و هوا، که یک اتاق فکر در مورد محیط زیست است می‌گوید: «سرعت تحلیل داده‌ها در مورد تاثیرات انسانی بر وقوع حوادث طبیعی با سرعت شگفت‌انگیزی در حال افزایش است. تا همین اواخر دانشمندان از تحلیل ارتباط بین تاثیرات انسانی و حوادث طبیعی عاجز بودند.»

در نتایج تحلیلی که هفته قبل توسط سازمان اسناد جهانی آب و هوایی منتشر شد از روش‌های مختلفی استفاده شده است تا احتمال وقوع بارش‌های اخیر در فرانسه را اندازه‌گیری کند. همه احتمالاتی که در این تحلیل مشخص شده است نشان‌دهنده این است که تغییرات آب و هوایی باعث بارش‌های شدیدی در حوزه رودخانه‌های سن و لوار شده است. هرچند در همین تحلیل ارتباط بین تغییرات آب و هوایی و توفان آلمان در همان زمان ثابت نشد و بی‌نتیجه باقی ماند.

تقربیا تمامی سیل‌های حوزه رودخانه‌های سن و لوار در ماه زمستان اتفاق افتاده بودند. بارش‌ها باعث شد تا سطح آب رودخانه سن در تاریخ 3ژوئن بیش از 6متر از حالت عادی بالاتر بیاید و به بیشترین حد خود در 30سال گذشته برسد. سطح آب این رودخانه در سال 1910 در بیشترین حالت به بیش از 8متر بالاتر از استاندارد خود رسیده بود و باعث فاجعه بزرگ سیل در پاریس شده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر