هشدار آتش سوزی جنگل‌ها با ماهواره‌های روسی و فرانسوی

۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۳۰۶

مهر| معاون سازمان فضایی ایران از به ‌کارگیری ۲ماهواره سنجشی کشورهای روسیه و فرانسه برای پایش و هشدار آتش سوزی جنگل‌ها به دلیل دقت بالا در ارسال تصاویر ماهواره‌یی تا پایان سال خبر داد.

محمدهمایون صدر با اشاره به برنامه‌های سازمان فضایی ایران برای همکاری با سازمان محیط زیست در جهت کاربردی کردن فناوری فضایی و سنجش از دور در امور مربوط به محیط زیست اظهار کرد: در این راستا تفاهمنامه همکاری برای بهره‌برداری از پروژه‌های فضایی مرتبط با محیط زیست با سازمان محیط زیست به امضا رسیده است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های بسیاری در حوزه کاربردهای فناوری سنجش از دور برای پایش محیط زیست در برنامه داریم، خاطرنشان کرد: یکی از سریع‌ترین پروژه‌هایی که می‌توانیم بهره‌برداری کنیم مربوط به پایش آتش سوزی و هشدار آتش سوزی جنگل‌ها با استفاده از تصاویر ماهواره‌یی سنجش از دور است و در صورتی که سازمان محیط زیست آن را در اولویت قرار دهد، می‌توانیم این پروژه را تا پایان امسال اجرایی کنیم. معاون سازمان فضایی ایران، پایش تالاب‌ها و سطح رودخانه‌ها، پایش محدوده کاربری اراضی در کنار رودخانه‌ها و پایش سطح دریاچه‌های کشور را از دیگر پروژه‌هایی عنوان کرد که امکان اجرای آن با استفاده از تصاویر ماهواره‌یی وجود دارد.

وی در مورد استفاده از فناوری ماهواره سنجشی برای پایش محیط زیست ازجمله پایش و هشدار آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع که در صورت اعلام سازمان محیط زیست تا پایان سال قابل اجراست، تاکید کرد: سازمان فضایی ایران بعد از برجام، توافقنامه‌های خوبی با کشورهای غربی و شرقی منعقد کرده است که می‌تواند تصاویر ماهواره‌یی را با رزولوشن و دقت بسیار بالا در اختیار داشته باشد. ازجمله این قراردادها که در مرحله نهایی است به‌ کارگیری ماهواره«ریسورس p» کشور روسیه است که در نسل‌های مختلف برای پایش محیط زیست و جنگل‌ها به کار گرفته خواهد شد. از سوی دیگر به ‌کارگیری ماهواره اسپات ۷ کشور فرانسه از طریق تفاهم ایران با کشور آذربایجان نیز در دستور کار قرار دارد که در مرحله نهایی انعقاد تفاهمنامه است. صدر دسترسی به تصاویر با دقت بالا از طریق ماهواره‌های سنجش از دور را ازجمله اهداف انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری با این کشورها عنوان کرد. وی با اشاره به اینکه در این زمینه همچنین سازمان فضایی ایران درحال تولید محصولاتی است، اضافه کرد: اطلاعات پایش ماهواره‌یی محیط زیست بعد از این شروع همکاری در این سطح به صورت هفتگی به سازمان محیط زیست ارسال می‌شود. صدر با بیان اینکه همکاری میان سازمان فضایی ایران با سازمان محیط زیست در چندین مرحله تعریف شده است، گفت: بخشی از این همکاری را سازمان فضایی ایران در چارچوب وظایف خود به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر