دسترسی کاربران به اینترنت یک‌سان می‌شود

۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۳۰۲

گروه دانش و فن | مرجان محمدی|

شرکت ارتباطات زیر ساخت طی چند روز گذشته با هدف کاهش تعرفه اینترنت برای ارائه‌دهندگان داخلی خدمات برخط، تفاهمنامه‌یی با 6 شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی امضا کرد که براساس آن تعرفه‌ها برای ارائه‌دهندگان خدمات کاهش خواهد یافت. طبق این تفاهمنامه به نظر می‌رسد کاربران می‌توانند بدون دغدغه در خصوص سرعت و حجم اینترنت بتوانند به راحتی از اینترنت استفاده کنند مساله‌یی که به نظر می‌رسد می‌تواند نوید بخش روزهای خوب برای کاربران و شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت باشد.

در این خصوص محمدعلی یوسفی‌زاده مدیرعامل یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت در خصوص تغییر و تحولات در حوزه ارتباطی کشور گفت: تغییراتی که در حال اتفاق افتادن است نویدبخش سرویس‌دهی خوب و ارائه امکانات جدید برای کاربران در تمام حوزه‌هاست.

وی افزود: ‌طبق جلسه‌های متعددی که وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات با شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت داشته‌اند مقرر شده است، اینترنتی که تحویل شرکت‌ها می‌شود مطابق با یک مدل تعرفه باشد. همچنین شرکت‌ها می‌توانند به انتخاب خود شبکه‌شان را در چهار نقطه تهران، شیراز، مشهد، تبریز توزیع کنند، چراکه نباید مانند گذشته میزان زمان دسترسی به محتوا در شهرهای تهران و قم با شهرهای جنوبی کشور تفاوت‌های چشم‌گیری داشته باشد.

وی به شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: بحث شبکه ملی چندین سال است که که در کشور مطرح شده و در راستای عملیاتی شدن آن پیشرفت چندانی صورت نگرفته است ولی بنظر می‌رسد با مسیری که شرکت زیرساخت در پیش گرفته و تغییراتی که در شرکت مخابرات در حال صورت گرفتن است و تکالیفی که برای شرکت‌های FCP در این مدت تعیین شده به‌صورت منظم و منطبق با فناوری‌های روز و تغییرات دنیا و همچنین منطبق با نیازهای مردم این پروژه ملی به سرانجام برسد.

وی افزود: استفاده از محتواهای ایرانی و تجمیع شدن همه خواص شبکه ملی اطلاعات از یک‌سو و جنبه‌های تفریح و سرگرمی کاربران از سویی دیگر نیاز به استفاده از لایه‌یی که جدا از لایه بین‌الملل باشد را در اولویت بالاتری قرار می‌دهد. به این ترتیب کاربر می‌تواند در حالی که مصرف بیشتر؛ حجم بالاتر و ارتباط بزرگ‌تری دارد از نظر هزینه مبلغ بسیار پایین‌تری را پرداخت بکند.

این مساله با تعیین تعرفه‌های جدید، نمود بیشتری پیدا می‌کند. همچنین برای کاربرانی که میزان استفاده آنها از محتوای خارجی بیشتر از محتوای داخلی است مدل دیگری درنظر گرفته شده که می‌تواند نوعی توازن را بین میزان استفاده از حجم داخلی و بین‌المللی برقرار کند.

همچنین درصددیم تا با سرویس‌های نامحدود با یک سیاست عادلانه و درست رفتار کنیم تا بتوانیم مشترکان را به سمت سرویس‌های یک مگ یا دو مگ سوق دهیم در حالی که ترافیک آنها به نسبت عمومی نامحدود است در نتیجه کسانی که در طول روز بحث دانلودهای زیاد با حجم بالاتر را دارند نیازی به خرید حجم بیشتر نخواهند داشت. در صورت تایید و تصویب آن توسط سازمان، پیاده‌سازی آن را شروع می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه همواره به دنبال آن است که با توجه به مدل‌های مختلف فناوری که در اختیار دارد برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی‌هایش را انجام بدهد و آنها را به مرحله بهره‌برداری برساند.

وی در خصوص مجوز LTE که به شرکت آسیاتک داده شده است، گفت: پیشنهاد سه فرکانس به ما داده شد. در مدل جدیدی که پیشنهاد شده تجمیع شرکت‌ها در اولویت قرار دارد، این در حالی است که حجم کار و میزان سرمایه‌گذاری لازم ایجاب می‌کند که این پروژه‌ها با همکاری شرکت‌های دیگر انجام شود که در همین زمینه قراردادی هم بین آسیاتک و همراه اول به امضا رسیده و قرار است به زودی قیمت‌ها اعلام شود.

وی همچنین افزود: هفته گذشته طرح فضای انتقال برای 15 شهر به ما ارائه شد و سازمان تنظیم مقررات و همچنین زیرساخت آن را تایید کرده‌اند. سرعتی که برای سرویس‌ها تعیین شده در حدود 4‌Mbps است.

وی تلفن ثابت را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات، در بحث تعرفه دانست و گفت: از سوی سازمان تنظیم مقررات به ما تلفن ۰۹۴ داده شده که تعرفه مشخصی ندارد. همه کارهای فنی آن انجام شده و حتی تا مرحله تایید شرکت زیرساخت هم رفته اما تا زمان تعرفه‌گذاری باید صبر کنیم. از لحاظ مسائل فنی می‌توان گفت که نیمی از مسیر را طی کرده‌ایم.

وی درباره سرویس ADSL گفت که دوران عمر این فناوری به پایان رسیده؛ هرچند که هنوز خیلی از مناطق کشور هستند که باید در همین حد توسعه پیدا کنند.

همچنین حسین علیمحمدی به اهمیت گردآوری و انتقال محتواهای ایرانی به داخل کشور اشاره کرد و گفت: شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت به عنوان بزرگ‌ترین متولی این حوزه وظیفه خود می‌داند تا در زمینه انتقال محتوای خارج به داخل کشور بیشترین تلاش را انجام دهد. از این‌رو شرکت زیرساخت و صاحبان محتوا به اهمیت این موضوع پی‌ برده‌اند به همین دلیل اکنون شاهد هستیم که برنامه براین است که محتوای داخلی در دیتا سنترهای داخلی گردآوری شود.

وی افزود: نخستین تاثیر هاست داخلی و انتقال محتواها به داخل کشور افزایش سرعت دسترسی کاربران و به معنای واقعی کیفیت بهتر دسترسی است. طی دو سال گذشته آسیاتک تلاش‌های بسیار گسترده‌یی در این خصوص کرده و از حدود یک سال پیش با تشکیل یک کمپین به عنوان حذف محدودیت سرعت درون شبکه‌یی سعی کرده تا آن را به کاربران اعلام کند.

فاز دوم با موضوع اقتصاد یا تاثیر بر سبد خرید خانوار مطرح می‌شود که از چند روز پیش آغاز شده و کاهش تعرفه یا تغییر مدل محاسبه ترافیک در شبکه داخلی یا ترافیک داخلی آغاز یک راه جدید است.

مدل استفاده مردم می‌تواند در خروج ارز از کشور به ما کمک کند. تمام تجهیزاتی که برای این امر استفاده می‌شود می‌تواند به مردم در استفاده صحیح‌تر در جهت رشد اقتصادی کشور و کیفیت اینترنت کمک کند.


زیرساخت ترافیک اینترنت را مهندسی کند

از اواخر سال ۹۱، محتواهای ایرانی که خارج از کشور بودند به تدریج به داخل کشور انتقال داده شدند. از ابتدای ۹۲ با ترافیک بالغ بر ۱۸ مگابیت بر ثانیه این محتوا شروع به رشد در داخل کشور کرد و در سال 2015 کمپانی DINE بزرگ‌ترین کمپانی تامین‌کننده DNS در دنیا، گزارشی را منتشر کرد که ۶۵درصد محتوای فارسی زبان در داخل کشور‌هاست شده و عددی بالغ بر 80درصد در دیتاسنتر آسیاتک‌ هاست شده است. همین اقدام باعث شد تا زیرساخت اقدام به کاهش تعرفه داخلی کند.

وی افزود: اما یکی از مباحث مهم سرویس IXP است. سرویس IXP به هیچ عنوان یک بحث فنی نیست بلکه یک موضوع راوتینگ است و اینکه این اجازه را به اپراتورهای دنیا می‌دهد که بتوانند محتوا را بدون پرداخت هزینه با Upstream Provider مبادله کنند. از حدود 50 سال پیش سیستم IXP در امریکا راه‌اندازی شد و در حال حاضر حدود 159‌ IXP در سطح دنیا داریم.

وهاب‌زاده می‌گوید: در همین راستا شرکت زیرساخت در تاریخ ۲۷ اردیبهشت اقدام به افتتاح IXP در تهران کرد. این سیستم نزدیک به ۳۰ گیگابیت بر ثانیه ترافیک دارد و آسیاتک؛ ایرانسل؛ همراه اول و رایتل و سایر اپراتورها به آن وصل هستند.

این مساله دو مزیت دارد؛ به عنوان مثال کاربرنهایی که پشت اینترنت رایتل هست اگر بخواهد یک محتوا را برای آسیاتک ارسال کند باید از ۸ هاب عبور کند تا به محتوای نهایی برسد. اما با IXP این تعداد از بین رفته و تمام محتواها بین اپراتورها از طریق یک هاب IXP لایه ۲ صورت می‌گیرد. این اتفاق باعث می‌شود شرکت‌ها بدون اینکه نیاز به لینک اینترنت خود داشته باشند براحتی محتواها را با یکدیگر تبادل کنند. برای همین لازم بود تا اپراتورها یک دستورالعمل داشته باشند و برای کاربر نهایی محتوایی که روی پورت IXP تبادل می‌شود را به‌صورت تعرفه اینترنت محاسبه کنند که این اتفاق طی چند روز گذشته تحقق پیدا کرد و پس از امضای تفاهمنامه به‌صورت رسمی افتتاح شد.

معاونت فنی شرکت آسیاتک گفت: طی صحبت‌هایی که با وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت داشته‌ایم به‌دنبال این هستیم که تا چند ماه آینده به بحث International IX برسیم و انتظار می‌رود شرکت زیرساخت با بلوغی که پیدا کرده بتواند ترافیک اینترنت را مهندسی کند.

این بحث در دنیا با عنوان Traffic Engineering مطرح است. یعنی کاربر اینترنتی که قصد استفاده از گوگل را دارد از نزدیک‌ترین مسیر به سمت مقصد می‌رود در نتیجه کاربر با بهترین Route به محتوای موردنظرش می‌رسد.

علت شکل گرفتن IXP همین بحث تولیدکنندگان محتواست. فلسفه IXP به این صورت است که در جایی‌که اینترنت و سرویس‌دهنده و محتوا وجود دارد بتوان شرایطی را فراهم کرد تا با یکدیگر به‌صورت لایه ۳ تبادل اطلاعات کنند.

وی در پایان افزود: طی تست‌هایی که انجام داده‌ایم قبلا مدت زمانی که مثلا برای ارتباط آسیاتک با رایتل وجود داشت حدود 20 الی 30 میلی ثانیه بود اما این عدد در سیستم جدید به ۹ میلی ثانیه رسیده است.

وی گفت: در ارائه سرویس اینترنت پرسرعت +ADSL2 اگر به FTTC برسیم آن‌وقت سرعتی معادل ۱۰۰ مگابیت برثانیه به کاربر نهایی ارائه می‌دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر