مرکل در پکن: به دنبال جنگ تجاری نیستیم

۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۲۹۳

گروه جهان|

صدراعظم آلمان در سفر سه روزه خود به چین اعلام کرد که اتحادیه اروپا به دنبال جنگ تجاری با چین نیست.

به گزارش بلومبرگ، آنگلا مرکل در آغاز سفر خود به پکن که نهمین سفر او به چین محسوب می‌شود، همچنین خواستار دستگاه قضایی مستقل در چین و ایجاد فرصت‌های برابر برای شرکت‌های داخلی و خارجی در این کشور شد. مرکل گفته است: «حاکمیت قانون یعنی اینکه اقدامات قانونی و حکم‌ها باید شفاف باشد.» به گفته مرکل، حاکمیت قانون به این شکل، موجب اعتماد شهروندان به نهادهای کشور و تصمیم‌های این نهادها می‌شود و ثبات اجتماعی کشور را تقویت می‌کند.

سفر مرکل به چین همچنین در میان خشم اروپا از افزایش صادرات آهن و فولاد چین به اروپا صورت می‌گیرد. مرکل با اشاره به وضع بازار آهن گفت: «باید وجود فرصت‌های برابر را تضمین کنیم.» وی تاکید کرده است: «هیچ‌کس نمی‌خواهد شاهد جنگ تجاری بین اتحادیه اروپا و چین باشد، پس ما باید درباره مشکلات موجود با یکدیگر گفت‌وگو کنیم.»

لی که چیانگ، نخست‌وزیر چین پس از دیدار مرکل به خبرنگاران گفته است: «روابط دو کشور در سطح بالایی قرار دارد و همچنان به پیش می‌رود. برنامه «خلاصه اقدامات همکاری چین و آلمان» که در دور پیشین دول دو کشور تدوین شد نیز عملی شده است. همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف در حال پیشرفت است و چین نیز به روابط و همکاری دوجانبه در آینده اطمینان کامل دارد.» نخست‌وزیر چین با اشاره به اینکه در همکاری‌های آتی دو کشور باید خلاقیت شکل گیرد تا به منافع مشترک بیشتر دست یافت، گفته است: «چین از موسسات کشورهای مختلف از جمله شرکت‌های آلمانی دعوت می‌کند سرمایه‌گذاری در چین را گسترش دهند.»مرکل نیز روابط دوجانبه را مطلوب خوانده و گفته که آلمان مایل است برنامه «خلاصه اقدامات همکاری چین و آلمان» را به خوبی عملی کرده و چهارمین دور مذاکرات دول دو کشور را نیز با موفقیت کامل به پایان برساند.

چین دومین شریک بازرگانی اتحادیه اروپا به حساب می‌آید و ارزش تبادلات آنها روزانه بیش از یک میلیارد دلار است. نزدیک ۱۵سال است که کشورهای اتحادیه اروپا درباره اعطای جایگاه اقتصاد بازاری به چین بحث می‌کنند و در نشست‌های متعدد چین و اتحادیه اروپا و در دیدارهای دوجانبه سران کشورها نیز این مساله به دفعات طرح شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر