اردوغان: دولت اوباما ما را ناامید می‌کند

۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۲۹۱

گروه جهان

رییس‌جمهور ترکیه نسبت به روابط سیاسی و اقتصادی کشورش با امریکا و روسیه ابراز ناامیدی کرد. به نوشته حریت، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در راه بازگشت از سفر اخیر خود به امریکا در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره روابط دو جانبه بین واشنگتن و آنکارا گفته است:«زمانی که باراک اوباما، رییس‌جمهور امریکا در نخستین سفر خود پس از به قدرت رسیدن، ترکیه را به عنوان مقصد انتخاب کرد بسیار امیدوار بودیم اما متاسفانه توقعات ما محقق نشد.»

اردوغان ضمن یادآوری امیدواری خود برای ساخت الگوی همکاری در روابط با امریکا گفته است:«برای مثال در زمینه اقتصادی روابط به جای بهبود تضعیف شده‌اند. توقعات ما در سیاست خارجه نیز محقق نشده است.»

وی همچنین به وعده اوباما برای خروج نیروهای امریکایی از عراق سپس ورود مجدد این نیروها به افغانستان اشاره کرد و اینکه رییس‌جمهور امریکا هنوز نتوانسته مساله زندان گوآنتانامو را حل کند. رییس‌جمهور ترکیه در ادامه به یکی از مهم‌ترین مشکلات امریکا یعنی حمایت از یگان‌های حفاظت خلق کردهای سوریه اشاره و عنوان کرد: «نمی‌توانیم با این وجود با یکدیگر حضور قدرتمندی در سوریه و عراق داشته باشیم.» ترکیه یگان‌های حفاظت خلق را با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) مرتبط می‌داند و متحدان خود را برای قطع همکاری با آن تحت فشار قرار می‌دهد. اردوغان به نبرد کردهای سوریه با داعش نیز اشاره کرده و گفته است:«آنها (کردها) درحال از دست دادن سلاح‌ خود در مقابل داعش هستند؛ تسلیحاتی که سایر کشورها به عنوان کمک به آنها داده‌اند.»

رییس‌جمهوری ترکیه گفته است:«مردم ترکیه از تصاویر منتشر شده از صمیمیت سربازان امریکایی با نیروهای کرد بسیار ناراحت شده‌اند. چنین مسائلی ما را ناراحت می‌کند. اما در پاسخ به مسوولیت اوباما در بروز بن بست سیاسی در شرایط سوریه، اردوغان اظهار کرد به هیچ‌وجه درست نیست که اوباما را مقصر همه ‌چیز بدانید. اما قطعا من انتظار موضعی قدرتمندانه‌تر از سوی اوباما داشتم و همچنان هم دارم. متحد ناتو شما در مرز خود با سوریه با تهدیدهایی رو به روست و حمایت شما از افرادی که در این تهدیدها نقش دارند ما را ناامید می‌کند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر