التهاب بورس‌های آسیایی در آستانه نشست فدرال رزرو

۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۲۸۲


بازارهای سهام آسیا در نخستین روز معاملات هفته جاری در بحبوحه ابهام پیرامون تصمیم بانک مرکزی امریکا درباره نرخ‌های بهره و وضعیت انگلیس در اتحادیه اروپا به سطح پایین‌تری عقب نشستند. شاخص ‌ام اس سی‌ای بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه جز ژاپن 1.7درصد سقوط کرد که بزرگ‌ترین کاهش روزانه از ۱۱ فوریه بود. این شاخص در دو روز معامله گذشته تقریبا 4درصد سقوط کرده است.

شاخص نیک‌کی ۲۲۵ ژاپن 2.8 درصد ریزش کرد و به 16134.91 واحد رسید در حالی که کسپی کره جنوبی 1.6 درصد افت کرد و در 1986.42 واحد ایستاد. شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ 2.5 درصد عقب‌نشینی کرد و در 20513.30 واحد قرار گرفت در حالی که شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین 0.9 درصد سقوط کرد و در 2901.19 واحد ایستاد. شاخص‌های سهام در آسیای جنوب شرقی هم در سطح پایین‌تری ایستادند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، بازارها پیش از این انتظار داشتند بانک مرکزی امریکا ماه جاری افزایش نرخ‌های بهره را آغاز کند، اما اکنون انتظارات برای تحکیم سیاست پولی امریکا تغییر یافته است. نشست سیاست‌گذاری این بانک که روز چهارشنبه به پایان می‌رسد و سخنرانی جانت یلن، رییس بانک مرکزی امریکا به دقت دنبال می‌شوند. یلن هفته گذشته اظهار کرده بود: اقتصاد امریکا با وجود آمار اشتغال ضعیف ماه مه همچنان محکم به نظر می‌رسد. شاخص‌های دیگر از بازار کار مثبت بوده‌اند و افزایش نرخ‌های بهره انجام خواهد گرفت با این‌همه به دلیل ابهامات زیادی که وجود دارد، به زمان این افزایش اشاره‌یی نکرده بود.

از سوی دیگر گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه آیا مردم انگلیس در همه‌پرسی ۲۳ ژوئن به ماندن در اتحادیه اروپا رای می‌دهند، افزایش یافته است. نظرسنجی که هفته گذشته در روزنامه ایندیپندنت منتشر شد، حاکی از این است که ۵۵ درصد از شهروندان انگلیسی مایل به ترک این بلوک هستند. این همه‌پرسی همچنان اصلی‌ترین موضوعی خواهد بود که بازارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سرمایه‌گذاران به خرید اوراق قرضه دولتی ژاپنی هجوم بردند و در نتیجه تقاضای بالا، بازده اوراق قرضه ۱۰ساله در اوایل معاملات روز دوشنبه بازار آسیا به رکورد پایین منفی 0.165 درصد رسید و بازده اوراق قرضه ۲۰ ساله این کشور هم به رکورد پایین 0.175 درصد رسید. بازده اوراق قرضه دولتی در سراسر جهان طی روزهای اخیر به رکورد پایینی سقوط کرده که منعکس‌کننده احتیاط سرمایه‌گذاران در برابر ریسک‌های احتمالی است. در وال‌استریت، شاخص‌های سهام روز جمعه برای دومین روز متوالی ریزش کردند. شاخص داوجونز اینداستریال اوریج 0.67 درصد افت کرد و در 17865.14 واحد بسته شد و استاندارد‌اندپورز ۵۰۰ با 0.92 درصد کاهش، در 2096.07 واحد ایستاد در حالی که نزدک کامپوزیت 1.29 درصد ریزش کرد و در 4894.55 واحد بسته شد.

بهای معاملات نفت خام امریکا در معاملات الکترونیکی بازار بورس کالای نیویورک ۷۰ سنت کاهش یافت و به 48.37 دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات این بازار روز جمعه 1.49 دلار یا 3 درصد کاهش یافت و در 49.07 دلار در هر بشکه بسته شد با این‌همه برای کل هفته حدود 0.9 درصد رشد نشان داد. نفت برنت که قیمت پایه معاملات بین‌المللی است در بازار لندن ۶۴ سنت کاهش یافت و 49.90 دلار معامله شد. بهای معاملات نفت برنت روز جمعه با 1.41 دلار یا 2.7 درصد کاهش، 50.54 دلار معامله شد و برای کل هفته 1.8 درصد افزایش رقم زد. قیمت‌های نفت هفته گذشته به بالاترین حد در ۱۱ ماه گذشته صعود کرده بودند. در بازارهای ارزی، دلار از 107.16 ین در معاملات جمعه به 106.14 ین در روز دوشنبه صعود کرد در حالی که یورو از 1.1298 دلار به 1.1236 دلار افزایش یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر