یارانه سهامداران بزرگ در خطر تعلیق

۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۲۷۹

گروه بورس| مهشید خیزان|

بورس تهران که سال گذشته را با امید به آینده درخشان به پایان برد، حتی فکرش را نمی‌کرد که از پله‌های صعود کرده به واسطه خوش‌بینی بازار از اجرایی شدن برجام، تنها ظرف چند هفته، بازگشته و به بیماری رخوت همانند دوران قبل از اجرایی شدن برجام مبتلا شود.

به گزارش «تعادل»، یکی از مشکلاتی که ماه‌های اخیر دامن بورس را گرفته و روند فرسایشی را عمیق کرده موضوع انتشار اخبار متفاوت و گاه ضد و نقیض است. زیرا به دلیل عدم مکانیزم دقیق اطلاع‌رسانی در بورس ایران و رونق گرفتن فضای مجازی، بازار شایعات در بازار سرمایه داغ بوده و موجب کسب بازدهی مناسب برای افراد سودجو شده است.

در حال حاضر، موضوعی که در میان نخبگان بورس دهان به دهان چرخیده و با پیگیری خبرنگار «تعادل» مشخص شد که برای به وجود نیامدن تنش در بازار سرمایه، تاکنون علنی نشده است، موضوع حذف یارانه سهامداران است.

این خبر حاکی از آن است که سازمان هدفمندی برای قطع یارانه‌های فعالان بازار سرمایه به سازمان بورس نامه‌نگاری کرده و خواستار اطلاعات دقیق دارایی سهامداران شده است. البته پیگیری‌های خبرنگار «تعادل» از سازمان هدفمندی یارانه‌ها بی‌نتیجه ماند و کسی در این زمینه پاسخگو نبود.


دستور انتشار دارایی بورسی‌ها

در همین رابطه علیرضا عسکری مارانی با تحلیل روزهای فعلی بازار سرمایه و افت و خیزهای شاخص به «تعادل» گفت: بازار سرمایه دارای ریسک سیستماتیکی است که به دنبال آن و با توجه به اتفاقات اقتصادی، سیاسی و... قیمت انواع سهام در حال تغییر است. از سوی دیگر در هر روز اتفاقی در کشور رخ می‌دهد که می‌تواند باعث تغییر و تحول در بورس شود. اما نکته قابل توجه اینکه قرار نیست هر روز هم یک اتفاق تازه‌یی رخ دهد تا شاخص کل نسبت به آن تغییر کند.

عسکری اضافه کرد: نمونه این اتفاق در هفته جاری رخ داد؛ شاخص کل بورس تهران در روز شنبه بدون هیچ خبر مهم مثبت و منفی شاهد افت هزار واحدی بود. درواقع می‌توان دلیل این رخداد را به اخبار روزهای قبل که به نوعی ترکش‌های آن در این روز به بورس منتقل شد، نسبت داد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با یکی از اخبار منتشر شده در فضای مجازی گفت: چند روز قبل از سوی وزارت اقتصاد به سازمان بورس تهران نامه‌یی ارسال شد که در پی آن از بورس خواسته شد تا مشخصات و سوابق کامل تمامی سهامداران کوچک و بزرگ اعلام شود تا بتوان از این طریق نیز یارانه برخی افراد ثروتمند را حذف کرد. این خبر که اغلب در میان سهامداران بزرگ دست به دست شد، باعث خروج سهامداران از سهم‌ها شده است و شاید افت‌های شدید شاخص نیز به همین اخبار مرتبط باشد. وی در ادامه به وضعیت برخی گروه‌های بزرگ بورسی نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر بازار سرمایه نمود واقعی خود را نشان می‌دهد؛ همانطور که اگر مشکل اصلی خودرویی‌ها که همان لیزینگ است حل نشود، هزینه و واردات فولادی‌ها کاهش نیابد، سیاست‌های تنبیهی در مسکن حل نشود، طرح‌های عمرانی به سامان نرسد، نمی‌توان امیدوار بود که این گروه‌ها با توجه به نقدینگی که در دست دارند رشد کنند.

عسکری در پایان با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی و تاثیر آن در بورس تهران گفت: متاسفانه اغلب بانک‌ها با کاهش نرخ سود بانکی موافق نیستند؛ دلیل این است که حاشیه سود بانک‌ها اغلب 4 تا 5درصد است که مربوط به هزینه‌ها و مطالبات می‌شود. تا این مشکلات بانکی‌ها نیز حل نشود، وقتی نرخ سود قرار باشد به زیر 12درصد بیاید بانک‌ها مخالفت می‌کنند. اما به واقع اگر نرخ سود بین بانکی و تسهیلات متناسب با نرخ تورم کم شود، ممکن است وضعیت این گروه در بورس نیز بهبود یابد. در همین رابطه علیرضا کدیور تحلیلگر بازار سرمایه نیز به «تعادل» گفت: این خبر که قرار بود وزارت اقتصاد به سازمان‌های بزرگ همچون بورس، بانک مرکزی و سازمان ثبت اسناد نامه‌یی بدهد تا لیست تمام دارایی افراد مشخص شود، صحت دارد اما زمان قطعی اجرای این دستورالعمل هنوز مشخص نشده است.


عدم جذابیت عرضه اولیه در بورس

تنها دو روز پس از عرضه اولیه شرکت فرابورسی مدیریت انرژی امید تابان هور، با بازدهی منفی روبرو شد و صف‌های خرید آن به عرضه‌های سنگین تبدیل شد. این موضوع نشان از دو واقعیت دارد: نخست اینکه کشف قیمت در بازار فرابورس واقعی نبوده و مورد پسند فعلان بازار نیست و دوم اینکه مسوولان بورسی بدون بررسی وضعیت بازار و تنها جهت جلب رضایت اندکی از سهامداران خرد اقدام به عرضه اولیه می‌کند.

گفتنی است که 10درصد سهام چهارشنبه گذشته در بازار اول معاملات فرابورس عرضه اولیه شد و طی آن با واگذاری 230میلیون سهم، هر سهم آن 178تومان کشف قیمت شد. در این عرضه که طی آن پنجمین شرکت تازه (بعد از 3شرکت فرابورسی کاغذپارس، سرمای‌گذاری مسکن الوند، حمل و نقل پارسیان و شرکت بورسی واسپاری ملت) وارد بازار شد، 64هزار و 816سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی اقدام به خرید کردند که حدود 58هزار معامله‌گر آنلاین با سهمیه حداکثر 2300سهمی «وهور» بودند.


افت 117 واحدی شاخص کل بورس

در همین راستا شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز باز هم با افت مواجه شد و با کاهش 117واحدی به رقم 74هزار و 700واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با رشد 26واحدی عدد 13هزار و 576 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 59 واحدی به عدد 82هزار و 887 واحد دست یافت. شاخص بازار اول درحالی با کاهش 39واحدی به عدد 51 هزار و 840واحد رسید که شاخص بازار دوم با 508 واحد کاهش به عدد 165هزار و 905واحد دست یافت.

طبق این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 67واحد، بانک ملت با 31واحد و سرمایه‌گذاری سایپا با 26واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل نماد معاملاتی شرکت ملی صنایع مس ایران با 34واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با 25واحد و ماشین‌سازی اراک با 19واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات بورس تهران نیز به بیش از 154میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 676 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 52 هزار و 933 نوبت داد و ستد بود. همچنین طی این معاملات نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، پتروشیمی فجر، پتروشیمی شازند، کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی، گروه دارویی البرز، صنایع شیمیایی فارس، سرمایه‌گذاری سایپا، حق تقدم خرید سهام بیمه نوین از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های فنرسازی زر، حق تقدم خرید سهام بین‌المللی محصولات پارس متوقف شدند.

روز گذشته 99.97درصد از سهام کنترلی شرکت گروه ارزش‌آفرینان پاسارگاد به قمیت پایه هر سهم 1060تومان روی میز فروش فرابورس قرار گرفت. معاملات انتقادی در نماد حق تقدم استفاده نشده بانک آینده نیز با جابه‌جایی 159میلیون سهم به ارزش بیش از 1.5میلیارد تومان ادامه یافت. در نماد معاملاتی صنایع دریایی ایران اندکی بیش از 25میلیون سهم به ارزش بیش از 6 میلیارد تومان کد به کد شد.


آیفکس ثابت ماند

در معاملات 24خرداد ‌ماه بالغ بر 347میلیون ورقه بهادار در 34هزار و 861 نوبت دادوستد شد و ارزش آن به یک هزار و 632 میلیارد ریال رسید. در همین حال شاخص کل فرابورس ایران در ابتدای ساعت بازار روند صعودی به خود گرفت اما در ادامه افت کرد و در نهایت با افت نامحسوس نسبت به روز قبل‌تر روی عدد 789.11واحد متوقف شد؛ نماد ذوب آهن اصفهان بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشت. در بازار اول 64 میلیون و 880هزار اوراق بهادار به ارزش 148میلیارد ریال داد و ستد شد که طی آن بالاترین حجم معاملات به نام تابان هور ثبت شد. همین طور 60 میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 206میلیارد ریال دست به دست شد و بیشترین حجم و ارزش این بازار مربوط به ذوب آهن اصفهان بود.

معامله اوراق اجاره مپنا در نماد «صمپنا2» نیز بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت را از آن خود کرد. همچنین در تمامی نمادهای اسناد خزانه اسلامی در مجموع 261میلیارد ریال خرید و فروش ثبت شد. در میان ETFها، صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد به طوری که حجم معاملات این صندوق به 4میلیون و 110هزار ورقه بهادار رسید.

طبق این گزارش، سهام شرکت‌ بیمه دی در کنار مواد ویژه لیا و توسعه خدمات بندری سینا شاهد بیشترین افزایش قیمت بودند و شرکت‌های نیرو سرمایه، فن آوا و بیمه کوثر بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند. اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن نیز در روز دوشنبه در بازه 860 تا 880هزار ریال معامله شد و بیشترین رشد قیمت مربوط به نماد دی ‌ماه 93 بود. نمادهای بانک دی، پالایش نفت تهران، سرمایه‌گذاری مسکن تهران و پالایش نفت لاوان پربیننده‌ترین نمادهای روز گذشته فرابورس بودند.


جزئیات عرضه‌های بورس کالا

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز دوشنبه 24خرداد ماه شاهد عرضه یک هزار و 475 تن انواع ورق شرکت فولاد مبارکه و 484 تن تیرآهن و سبد میلگرد شرکت ذوب آهن اصفهان بود. همچنین 110تن تیرآهن 12 و 374 تن سبد میلگرد 20-12-A3 شرکت ذوب آهن اصفهان، یک هزار تن ورق سرد B و 2هزار و 200 تن ورق گرم B و 2هزار و 200 تن ورق گرم C و 500 تن ورق گالوانیزه G شرکت فولاد مبارکه اصفهان، 12تن کنسانتره فلزات گرانبهای شرکت ملی صنایع مس ایران، 500 تن کک متالورژی شرکت کک‌سازی زرند، 8کیلوگرم شمش طلای شرکت استحصال مواد معدنی تخت سلیمان و 200تن شمش هزار پوندی 99.8شرکت ایرالکو در تالار مذکور عرضه شد.

طبق این گزارش 64 هزار و 887 تن انواع قیر، گوگرد، لوب کات، وکیوم باتوم و مواد پلیمری در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد. 4هزار و 300تن قیر 6070 و عایق رطوبتی نیز در تالار صادراتی بورس کالای ایران روی تابلو عرضه رفت. علاوه بر این 6 هزار و 319 تن جو دامی استان‌های خراسان جنوبی، مرکزی، خراسان رضوی، خوزستان، قم و ایلام در قالب طرح قیمت تضمینی در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. همچنین این تالار شاهد عرضه یک هزار و 850 تن جو دامی، شکر سفید، گندم دوروم و 20کیلوگرم زعفران رشته‌یی بود.

در جریان معاملات روز گذشته بورس انرژی نیز کالاهای حلال 400، 402، 406و 410 پالایش نفت اصفهان، حلال 410پالایش نفت آبادان، حلال 402 و 410پالایش نفت شیراز و حلال 402پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی و گاز مایع خام پالایش گاز ایلام و گاز مایع پالایش گاز فجر جم در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه شد. از سوی دیگر در این جلسه معاملاتی 2هزار تن گاز مایع پالایش گاز فجر جم برای نخستین ‌بار در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه شد. عرضه‌کننده این کالا در بورس انرژی ایران شرکت بازرگانی گاز ایران است و صادرات آن تنها از طریق زمینی امکان‌پذیر خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر