اخبار

۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۲۷۸

نرخ دلار و سکه در بازار آزاد افزایش یافت

صرافان ارز و سکه در معاملات روز دوشنبه بازار آزاد هر دلار امریکا را با 89 ریال افزایش قیمت نسبت به روز یک‌شنبه 34هزار و 717ریال و هر قطعه سکه طلای بهار آزادی طرح جدید را با 15هزار ریال افزایش قیمت 10میلیون و 300هزار ریال داد و ستد کردند. یک یورو در بازار آزاد تهران با چهار ریال افزایش قیمت نسبت به روز یک‌شنبه 39هزار و 348ریال و هر پوند انگلیس با 30ریال کاهش قیمت 49هزار و 670 ریال مبادله شد. صرافان یک قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی طرح قدیم را با 22هزار ریال افزایش قیمت 10میلیون و 322هزار ریال ارزش‌گذاری کردند. همچنین نیم سکه بهار آزادی با 20هزار ریال افزایش قیمت پنج میلیون و 160هزار ریال و ربع سکه طلای بهار آزادی با 10هزار ریال افزایش قیمت، دو میلیون و 730هزار ریال فروخته شد. هر قطعه سکه یک گرمی طلا با 10هزار ریال کاهش قیمت نسبت به روز یک‌شنبه یک میلیون و 800هزار ریال و یک گرم طلای 18عیار نیز یک میلیون و 45هزار و 460ریال دادوستد شد. نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز با افزایش 7.6دلاری نسبت به روز یک‌شنبه یک هزار و 281.9دلار اعلام شده است.


50‌ درصد منابع بانکی راکد شده است

عضو ناظر مجلس نهم در شورای پول و اعتبار بر متنوع‌سازی منابع درآمدی بانک‌ها تاکید کرد و گفت: در این صورت نرخ سود بانکی اعم از تسهیلات و سپرده خود به خود کاهش می‌یابد. هادی قوامی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اکنون 90‌درصد سود حاصله در بانک‌ها، ناشی از بهره بانکی است درحالی که در کشورهای پیشرفته، بانک‌ها به سمت بازدهی مالی ناشی از سود واقعی حرکت کرده‌اند. قوامی درباره اینکه آیا بانک‌ها به دلیل افزایش مطالبات غیرجاری و کمبود منابع در خطر ورشکستگی قرار دارند، اظهار کرد: مطالبات غیرجاری بانک‌ها اکنون حدود 10‌درصد برآورد می‌شود که رقم بالایی است و باید این شاخص تعدیل شود. وی با یادآوری اینکه حدود 15‌درصد از مطالبات غیرجاری بانک‌ها به طلب این بنگاه‌های مالی از دولت بازمی‌گردد، گفت: در سال‌های گذشته دولت‌ها برای پرداخت بخشی از بدهی‌های خود به واگذاری بنگاه‌های مشمول اصل 44 به بانک‌ها روی آوردند.


رشد اقتصادی

نیازمند کاهش نرخ سود

غلامحسین تقی‌نتاج گفت: اگر نرخ بازدهی فعالیت‌ها در اقتصاد کشور و از طریق تولید داخل تامین نشود، این امر منجر به گسترش فعالیت‌های بازرگانی ‌خواهد شد و واردات افزایش می‌یابد. غلامحسین تقی‌نتاج در گفت‌وگو با ایلنا درخصوص ضرورت کاهش نرخ سود بانکی گفت: تعیین نرخ سود نیازمند ایجاد جذابیت در اقتصاد است. اگر نرخ بازدهی فعالیت‌های اقتصادی در کشور بالا باشد قطعا این موضوع بر بنگاه‌های اقتصادی و اشخاص گوناگون حقیقی و حقوقی اثرگذار خواهد بود. وی افزود: بر این اساس بنگاه‌ها نیز تلاش می‌کنند تا با فعالیت بیشتر خود نرخ رشد بالا را محقق کنند. تقی‌نتاج گفت: اما اگر نرخ بازدهی فعالیت‌ها در اقتصاد کشور و از طریق تولید داخل تامین نشود، این امر منجر به گسترش فعالیت‌های بازرگانی‌خواهد شد و واردات افزایش می‌یابد. عرضه این حجم از کالاهای وارداتی در داخل کشور نه تنها باعث رشد اقتصادی نمی‌شود بلکه این رشد را نصیب اقتصاد سایر کشورها خواهد کرد.


رفتار دولت با بانک‌های دولتی متفاوت است

هادی حق‌شناس گفت: بانک‌های ایران به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند به‌خصوص که امروز شاخص کفایت سرمایه در دنیا حداقل 12 است اما در بانک‌های داخلی حداقل یک‌چهارم این عدد است. در این راستا هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با ایلنا درمورد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و ورشکستگی بانک‌ها اظهار داشت: براساس قانون تجارت و طبق ماده141 این قانون بانک‌ها تا 50‌درصد منابع خود را می‌توانند تسهیلات ارائه دهند این درحالی است که در حال حاضر مطالبات معوق بانک‌ها بیش از یکصدهزار میلیارد تومان شده و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی همچنین مجموع املاک و شرکت‌هایی که نتوانستند تسهیلاتی که اخذ شده را به بانک‌ها برگردانند به این منجر شده که بانک‌ها نتوانند تسهیلات مناسبی ارائه دهند. وی افزود: همچنین باوجود اینکه حجم نقدینگی بیش از هزار هزار میلیارد تومان شده اما این منابع دراختیار بانک‌ها قرار ندارد تا به شرکت‌ها منابعی پرداخت کنند.


صیانت از امکانات الکترونیکی صنعت بیمه

دومین نشست مسوولان پدافند غیرعامل بانک‌ها، بیمه‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور نایب‌رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل بیمه‌ آسیا، نماینده وزیر و مسوول کمیته پدافند غیرعامل وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاون زیربنایی سازمان پدافند غیرعامل کشور هفته گذشته در سالن اجتماعات دفتر مدیریت عامل بیمه آسیا برگزار شد. به گزارش روابط‌ عمومی بیمه آسیا، دکتر کاردگر نایب‌رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل بیمه آسیا در این نشست ضمن ابراز خشنودی از تشکیل کمیته پدافند غیرعامل، این حوزه را بخشی از الزامات ضروری کشور اعلام کرد که به خوبی به اجرا درآمده است. مدیرعامل بیمه آسیا ازجمله وظایف مهم و کلیدی این حوزه را حفظ و صیانت از سایت‌ها و امکانات الکترونیکی صنعت بیمه و اقتصاد کشور دانست و افزود: یقینا دشمنان کشور و انقلاب، ضربه زدن به بخش‌های اقتصادی و مهم از طریق فضای مجازی را در دستور کار خود قرار داده و این موضوع ضرورت تقویت‌بخش پدافند غیرعامل کشور را می‌طلبد. نایب‌رییس هیات‌مدیره بیمه آسیا با تاکید بر لزوم کاهش تهدیدات و خسارات، بیان کرد: ‌باید رویکرد پدافند غیرعامل در حوزه‌های سیاسی، دفاعی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و... به‌صورت بنیادین در کشور اجرایی شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر