بیانیه وزارت اقتصاد درخصوص ادعای شهرداری تهران درباره بدهی دولت

۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۲۷۱

معاونت نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور در گزارشی رقم و مستندات قانونی مربوط به بدهی دولت به شهرداری تهران و نیز نحوه تسویه یا تهاتر آن را اعلام کرد. به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی(شادا) با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در جلسه معاونت نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور(اداره کل مدیریت بدهی‌ها و تعهدات عمومی دولت) با حضور نماینده سازمان حسابرسی، مدیرکل امور مالی شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت خدمات مالی شهر درخصوص بدهی‌ها و مطالبات شهرداری تهران مقرر شد اطلاعات مربوط به بدهی‌ها و مطالبات شهرداری تهران براساس ترتیبات مقرر در بخشنامه‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی به تفکیک منابع عمومی و داخلی به معاونت نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور(اداره کل‌ مدیریت بدهی‌ها و تعهدات عمومی دولت) ارسال شود.

براساس این گزارش با عنایت به حکم ماده (1) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آیین‌نامه اجرایی آن، اقدام لازم برای انعقاد قرارداد حسابرسی ویژه با سازمان حسابرسی توسط شهرداری تهران برای بررسی و ارائه تاییدیه درخصوص وضعیت بدهی‌ها و مطالبات متقابل شهرداری تهران و دولت معمول شود.

این گزارش حاکی است، جزییات کامل به همراه مستندات کافی و سوابق مکاتبات انجام شده در مورد مطالبات از سازمان امور مالیاتی‌ کشور بابت موضوع مالیات بر ارزش‌افزوده توسط شهرداری تهران به معاونت نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور(اداره کل مدیریت بدهی‌ها و تعهدات عمومی دولت) ارائه شود تا هماهنگی‌های لازم برای تشکیل جلسه مشترک با سازمان امور مالیاتی کشور معمول‌ شود. این بیانیه تصریح می‌دارد، مستندات قانونی مربوط به 57.096.538 میلیون ریالی از 50 درصد سهم دولت در شرکت راه آهن تهران و حومه- مخارج طراحی و تجهیز و نیز 31.280.116میلیون ریالی از 50 درصد سهم دولت در تملک و ساخت ایستگاه‌های مترو مربوط به قانون حمایت از سامانه‌های حمل و نقل ریلی شهری و حومه است که طبق آن دولت «مجاز» است حداکثر تا سقف 50 درصد از هزینه مطالعات و سرمایه‌گذاری ایجاد سامانه‌های حمل و نقل ریلی درون شهری را از محل منابع درآمد عمومی در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیشنهاد کند. لذا با عنایت به عدم«تکلیف» دولت مبلغ 88.376.654میلیون ریال اصولا نمی‌تواند به عنوان بدهی دولت مورد محاسبه قرار گیرد.

این گزارش می‌افزاید: براساس اعلام دستگاه‌های اجرایی که در پاسخ به بخشنامه شماره 33648/290/57/م مورخ 1/12/1394 تا تاریخ تهیه این گزارش به معاونت نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور واصل شده است، مجموع بدهی‌ها و مطالبات شهرداری تهران به/از دولت به ترتیب مبلغ 39.654.544میلیون ریال و 7.351.056میلیون ریال اعلام شده است. به عبارت دیگر درحال حاضر شهرداری تهران به طور خالص مبلغ 32.303.488میلیون ریال به مجموعه دولت (ازجمله بانک‌های دولتی) بدهکار است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر