اخبار دیپلماسی

۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۲۶۸

توافق هسته‌ای تغییردهنده بازی در خاورمیانه است‌-‌ایسنا| ‌گری سیک، عضو پیشین شورای امنیت ملی امریکا به همراه فرانک ویزنر، مشاور امور بین‌الملل و دیپلمات سابق امریکایی در یادداشتی که در پایگاه خبری کلیولند منتشر شده است ضمن بررسی تاثیرات توافق هسته‌یی ایران و گروه ۱+۵ نوشتند: توافق هسته‌یی تغییردهنده بازی در خاورمیانه است و امریکا برای حل مشکلات منطقه نیازمند تعامل با ایران است. این دو در ادامه یادداشت خود با بیان اینکه دولت باراک اوباما رییس‌جمهور امریکا در را به روی ایران باز کرده است، تاکید کردند که این وظیفه دولت بعدی است که این تلاش را ادامه دهد. برای رسیدن به آن، باید تاکید شود که ایران با همسایگانش در صلح به سر می‌برد و استانداردهای رفتار پذیرفته شده در سطح بین‌الملل را رعایت می‌کند و باید

گام به گام به اقدامات مثبت ایران پاسخ داده و درهای تجارت، سرمایه‌گذاری و تبادلات فرهنگی و آموزشی به روی ایران باز شود.

به هدف CTBT عمل نشده است‌-‌ایلنا| حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه ایران در بیستمین سالگرد معاهده منع جامع آزمایشات هسته‌یی (CTBT) در وین گفت: اعتقاد و انتظار ما این است که به «سی‌تی‌بی‌تی» واقعا به عنوان معاهده‌یی برای محدود کردن توسعه سلاح‌های هسته‌یی نگاه شود، نه فقط محدود کردن انفجارات هسته‌یی که هدف بسیار محدودتری است. وی تاکید کرد: به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران، هدف اصلی این معاهده محدود کردن امکان گسترش و توسعه سلاح‌های هسته‌یی از طریق منع تمام انواع آزمایشات هسته‌یی بود که متاسفانه این هدف آن‌طور که مورد نظر کشورهای غیرمتعهد بوده عمل نشده است.

برگزاری نخستین نشست کمیته سیاسی ایران

و عراق- فارس| نخستین نشست کمیته سیاسی مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق به ریاست «نزار خیرالله» معاون سیاسی وزیر خارجه عراق و حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان در محل این وزارتخانه برگزار شد. طرفین شب گذشته و امروز در دو دور مذاکره موضوعات سیاسی دوجانبه، مباحث حقوقی، اقتصادی و مبارزه با تروریسم را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادند. تسهیل بیشتر تردد زوار دو کشور از دیگر موضوعات مذاکرات طرفین در تهران بود.

وزیر خارجه‌ای در این سطح در جهان وجود ندارد- ایسنا| عمرو الشوبکی، کارشناس مرکز مطالعات الاهرام مصر که در کنفرانس سیاسی سالانه هلسینکی فنلاند شرکت کرده بود، پس از این کنفرانس گفت که محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه‌یی بی‌همتا در جهان است و ادعا کرد که جان کری در هفته‌ بیش از یک‌بار با ظریف درباره مسائل مختلف سیاسی جهان گفت‌وگو می‌کند. وی درباره فرهنگ و مهارت‌های سیاسی بزرگ ظریف گفت: سخنان او به‌شدت بر جمع اروپایی‌های حاضر تاثیرگذار بود تا جایی که یکی از وزرای سابق و یکی از پژوهشگران جوان انگلیسی به من گفتند: در زمان حاضر وزیر خارجه‌یی در این سطح، در سراسر جهان وجود ندارد.

سایه مشکلات دولت قبل هنوز بر دوش دستگاه دیپلماسی سنگینی می‌کند‌-‌ایلنا| سیدجلال ساداتیان، مدیرکل اسبق وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی اظهار داشت: یکی از عمده مشکلاتی که کشور در دوره دولت‌های آقای احمدی‌نژاد با آن مواجه شد، این است که عرصه سیاست خارجی ایران ناکارآمد و روابط خارجی ما فلج شد. وی افزود: در دولت نهم و دهم تقریبا روابط دیپلماتیک ما با تمام کشورهایی که به نوعی با آنها مراوداتی داشتیم (به‌خصوص آنهایی که در اولویت ما بودند و جایگاه مهم برای ما داشتند) دچار مشکل شدیم که سایه آن مشکلات و تاثیر آن تا به امروز بر دوش دستگاه دیپلماسی سنگینی می‌کند.

ذره‌ای نگرانی نسبت به توافق چابهار وجود ندارد- ایرنا| سردار احمد اویس لغاری، رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی پاکستان در گفت‌وگویی اعلام کرد: «باید به موضوع توسعه بندر چابهار و امضای موافقتنامه چابهار میان هند، ایران و افغانستان با دید مثبت نگاه کرد. وی گفت: شخصا، کوچک‌ترین نگرانی نسبت به موافقتنامه چابهار و نتایج آن در آینده ندارم و تنها نگرانی احتمالی که می‌تواند وجود داشته باشد، این است که برخی طرف‌های غیرایرانی موافقتنامه چابهار بخواهند شرکای خود را متقاعد به استفاده از ظرفیت چابهار علیه منافع پاکستان کنند.»

پیام تبریک روحانی برای قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایران‌-ایسنا| رییس‌جمهوری در پیامی، قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جام جهانی سال 2016 در امریکا را تبریک گفت. متن پیام تبریک حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این شرح است: «پهلوانان تیم ملی‌کشتی آزاد کشورمان در رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۶ امریکا، مقتدرانه و با پیروزی بر تمام رقبا و برای پنجمین بار متوالی، پرچم پرافتخار ایران اسلامی را در برابر دیدگان جهانیان به اهتزاز درآورده و دل ایرانیان را شادتر و امیدوارتر کردند. اینجانب با تبریک این پیروزی غرورآفرین به هموطنان عزیز و تقدیر از مربیان، دست‌اندرکاران و یکایک ملی‌پوشان سرافراز تیم ملی کشتی آزاد، موفقیت روزافزون همه ورزشکاران و جوانان شایسته کشورمان را از خداوند بزرگ مسألت می‌دارم.»

پرداخت‌های نامتعارف، رفتاری ناعادلانه است-فارس| رییس قوه قضاییه خواستار بررسی وضعیت پرداخت و دریافت «حقوق‌های نامتعارف برخی مدیران دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی» شد و سازمان بازرسی کل کشور را مامور رسیدگی به این موضوع کرد. آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در جلسه دیروز مسوولان عالی قضایی افزود: در کشوری که مبتنی بر تعالیم دینی است، نمی‌توان پذیرفت که یک کارگر با حقوق اندک از صبح تا شب تلاش کند و در مقابل، عضو یک هیات‌مدیره شرکت دولتی ماهی 100میلیون تومان درآمد داشته باشد؛ پرداخت چنین مبالغی حتی اگر رویه‌یی معمول و مستند هم باشد، باید از آن دسته مدیران که چنین مبالغی می‌گیرند پرسید مگر شما چقدر زحمت می‌کشید که چنین پولی بگیرید. پرداخت‌ها باید متناسب با وقت و زحمت و کارکرد مدیران باشد.

جزئیات درگیری امروز پلیس با گروهک «جیش العدل»-تسنیم| سخنگوی ناجا جزئیات درگیری دیروز ماموران پلیس با تیم تروریستی گروهک جیش العدل را که قصد اقدام خرابکارانه در داخل خاک کشور داشتند، تشریح کرد. سردار سعید منتظرالمهدی با اعلام خبر درگیری نیروهای پلیس با یکی از تیم‌های تروریستی گروهک جیش العدل، در تشریح این خبر اظهار داشت: در درگیری ماموران پلیس با اعضای گروهک تروریستی جیش الظلم در منطقه خاش، 5نفر از عوامل این گروهک به هلاکت رسیدند. سخنگوی ناجا تاکید کرد: ماموران پلیس از اعضای این گروهک که قصد انجام عملیات تروریستی در عمق کشور را داشتند، مقادیر معتنابهی مواد منفجره کشف کردند. بر اساس این گزارش، در این عملیات که کماکان ادامه دارد، متاسفانه یک نفر از سربازان نیروی انتظامی به شهادت رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر