از سرگیری گفت‌وگوهای برجامی در نروژ

۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۲۶۴

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در دومین دور از سفرهای اروپایی خود، روز گذشته در صدر هیاتی بلندپایه وارد اسلو پایتخت نروژ شد. وی در بدو ورود به این کشور، در مورد برنامه‌های کاری خود در نروژ اظهار داشت که در این سفر علاوه بر گفت‌وگو با وزیر خارجه نروژ پیرامون مسائل سیاسی، انرژی و محیط زیست، با رییس پارلمان و دو نخست‌وزیر سابق این کشور نیز دیدار و رایزنی خواهد داشت. رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین با اشاره به حضورش در اجلاس اسلو فروم خاطرنشان کرد: این اجلاس با صحبت بنده، وزیر خارجه نروژ و خانم فدریکا موگرینی آغاز می‌شود و در سخنرانی خود، ضرورت دیدگاه در حل و فصل منازعات منطقه‌یی را مطرح کرده و در کنار آن با شرکت‌کنندگان گفت‌وگو می‌کنم. همچنین روز چهارشنبه هم در ادامه ملاقات‌ها در حاشیه اجلاس، گفت‌وگویی با آقای جان کری وزیر امور خارجه امریکا درباره پیگیری تعهدات امریکا در برجام خواهیم داشت.


نقش نروژ در مبادله اورانیوم با قزاقستان

به گزارش ایرنا، رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در نخستین برنامه کاری خود با «بورگ برنده» وزیر خارجه نروژ دیدار و درباره روابط دوجانبه و افزایش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و بانکی دو کشور در مرحله پسابرجام گفت‌وگو و رایزنی کرد. طرفین در این ملاقات همچنین درباره بحران سوریه و راه‌های پایان آن و وضعیت عراق و افغانستان تبادل نظر کردند.

ظریف پس از این دیدار در نشست مشترک خبری با همتای نروژی خود اظهار داشت: نروژ امکانات و پیشرفت‌های زیادی در زمینه شیلات، نفت و گاز دارد که می‌توانیم از این دستاوردها بهره ببریم.

وزیر امور خارجه همچنین با تشکر از نقش نروژ در بحث مذاکرات هسته‌یی گفت: از نقش نروژ که نقش مهمی در به ثمر رسیدن مذاکرات هسته‌یی داشت، تشکر می‌کنم. بدون نروژ نمی‌توانستیم سر مبادله اورانیوم غنی شده به قزاقستان به توافق برسیم.

ظریف درباره بحران غرب آسیا نیز اظهار داشت: راه‌حل بحران سوریه سیاسی است و راه‌حل بحران این کشور از طریق نظامی به دست نخواهد آمد. اگرچه باید عنصر نظامی هم وجود داشته باشد اما حل بحران این کشور از طریق نظامی به دست نخواهد آمد. ما معتقدیم حل بحران سوریه از طریق سیاسی محقق خواهد شد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین طرح چهارماده‌یی ایران را برای حل بحران سوریه راهگشا دانست.

حضور ظریف در پارلمان نروژ

در همین راستا، وزیر خارجه کشورمان پس از نشست خبری مشترک با همتای خود به دیدار اولمیک تومسن رییس پارلمان این کشور رفت. وی در این دیدار درباره همکاری‌های دو کشور به ویژه در حوزه پارلمانی و مسائل منطقه‌یی مورد اهتمام گفت‌وگو و رایزنی کرد.

ظریف با اشاره به زمینه‌های مختلف گسترش روابط دوجانبه در مرحله پسا برجام و استقبال از گسترش همکاری‌های پارلمانی اظهار داشت: همکاری‌های اقتصادی دو کشور از حوزه شیلات تا انرژی می‌تواند افزایش یابد. رییس پارلمان نروژ نیز با استقبال از گسترش روابط دو کشور ابراز امیدواری کرد همکاری‌های پارلمانی دو کشور افزایش یابد. بر اساس این گزارش، طرفین در این ملاقات در خصوص بحران سوریه و راه‌حل سیاسی و اقدامات لازم برای پایان آن نیز رایزنی کردند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در ادامه دیدارهای خود، با خانم اونیک هویتفلد رییس کمیسیون سیاست خارجی و دفاعی پارلمان نروژ دیدار و با تشکر از نقش مثبت نروژ در اجرای بخشی از توافقات برجام (تبادل اورانیوم طبیعی و غنی شده) و برشمردن زمینه‌های متعدد گسترش روابط دو کشور در مرحله پسابرجام، ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور در همه زمینه‌ها گسترش یابد. لازم به ذکر است، طرفین در این ملاقات در خصوص تحولات منطقه‌یی، بحران سوریه، رویارویی همه‌جانبه با افراط‌گرایی و تروریسم، حقوق بشر و همچنین نظام انتخاباتی و

ساز و کارهای پارلمانی دو کشور تبادل نظر کردند.


استقبال نروژی‌ها از گسترش روابط

در پسابرجام

از سوی دیگر در ادامه این سفر، ظریف با بوندویک و کوره ویلوک نخست‌وزیران سابق نروژ نیز در محل اقامت خود دیدار و در خصوص روابط خارجی ایران در مرحله پسابرجام و همکاری‌های دو کشور گفت‌وگو و رایزنی کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به سابقه همکاری مقامات سابق دو کشور در زمینه پیگیری طرح‌های ارائه شده از سوی روسای جمهوری اسلامی ایران در زمینه «گفت‌وگوی تمدن‌ها» و «جهان عاری از خشونت» ابراز امیدواری کرد که روابط و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های دوجانبه و بین‌المللی در مرحله فعلی گسترش یابد. ظریف همچنین به برخی سوالات نخست‌وزیران سابق نروژ در خصوص نظام انتخاباتی و پارلمانی ایران و آخرین تحولات منطقه‌یی و بین‌المللی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی پاسخ داد. رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان قرار است پس از نروژ به آلمان سفر کرده و با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه این کشور دیدار داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر