حدیث فاجعه‌ مسکن مهر در صحن علنی

۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۲۶۳

گروه ایران|

وزیران راه و کشاورزی دیروز نخستین حضور خود را در مجلس دهم تجربه کردند. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی احتمالا باید فضای دوستانه‌تری را در مجلس احساس کرده باشد. وی که به علت عزم بالای مجلس نهم برای استیضاحش، تمام چوب‌خط‌هایش پر شده بود، حالا امیدوار است با پارلمانی همسو‌تر به کارش ادامه دهد. عباس آخوندی که گزارش در مورد وزارتخانه خود را با حمایت از اقدامات وزارت خارجه برای مذاکرات هسته‌یی و برجام آغاز کرد و گفت: مهم‌ترین دستاورد برجام در دولت یازدهم بازبینی موقعیت کشورمان در جهان است. وی سابقه تاریخی ایران در پلی میان شرق و غرب را توضیح داد و اینکه چرا برجام را برای آغاز گزارش خود

انتخاب کرده است.

وی گفت: طبق نقشه کریدوری حمل و نقل، ایران پس از دوهزار سال تمدن دارای چهارراه شمال، جنوب، شرق و غرب است که متاسفانه به علت بی‌تدبیری در برخی شرایط در زمین دشمن بازی کردیم و امتیازاتمان را به دیگران تقدیم کردیم تا جایی که بسیاری از پروازهای مستقیم به کشورهای دیگر از دوطرف به کمترین حد خود رسید.

به‌طور مثال یک مسافر ایرانی حتی برای سفر به آسیای میانه یا ابتدا باید به غرب رود و سپس تمام مسیر را به شرق بازگردد یا به جنوب برود و باز تمام مسیر را به شمال بازگردد. وی گفت که قرار دادن مجدد ایران در کانون شبکه ارتباطی و دالان‌های بین‌المللی از بزرگ‌ترین سیاست‌های حمل و نقلی وزارت راه است.


می‌خواهیم ظرفیت فرودگاه امام(ره)

را به 80درصد برسانیم

آخوندی با بیان اینکه تاکنون 250میلیون دلار برای نوسازی سیستم‌های هوایی و بازنگری سیستم‌های راداری و هدایت هواپیماها در نظر گرفته شده است، افزود: درحال حاضر ظرفیت فرودگاه امام‌خمینی(ره) حدود6 میلیون نفر است که می‌خواهیم در آینده‌یی نزدیک این ظرفیت چیزی بالغ بر 80 درصد باشد که البته همین برنامه را برای سایر فرودگاه‌های بین‌المللی همچون تبریز، شیراز، مشهد، اصفهان، اهواز و غیره نیز داریم. همچنین درصورتی که فرودگاه امام(ره) به محل حمل و نقل کل منطقه تبدیل شود، برای نخستین بار در ایران مفهوم حمل و نقل بین‌المللی تحقق می‌یابد. وزیر دولت یازدهم یادآور شد: ناوگان هوایی ایران برای کسب رقابت در جهان و افزایش رفاه ملت ایران نیاز به 400 فروند هواپیمای دوربرد، میان برد و 100 هواپیمای کوتاه‌برد دارد که تامین آن به 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و به همین دلیل پیش‌نویس قرارداد خرید 138فروند هواپیمای ایرباس به امضا رسید. وی گفت: امضای این قرارداد 16 سال به طول می‌انجامد که نشان از مفهوم امنیت بلندمدت

اقتصاد ایران است.

تامین مالی تمام این هواپیماها عمدتا از بیش از 85درصد بازار بین‌المللی صورت می‌گیرد و به شما این اطمینان را می‌دهم تمام مذاکرات فنی، مالی، فناوری و... کاملا براساس برنامه زمانبندی شده در دست اقدام است. آخوندی اذعان داشت: میزان قابل توجهی منابع برای تجهیز فاز 2 بندر شهید رجایی هزینه شده و مناقصه‌های 1و 3در دست اقدام است که همین توسعه در بنادر شمالی شهید رجایی و امیرآباد نیز انجام شده است.

طرح مسکن مهر فاجعه‌آمیز بود

وزیر راه دولت روحانی، سخناش را با توضیحاتی در بخش مسکن ادامه داد و گفت: طرح مسکن مهر فاجعه‌آمیز بود.

به‌طوری که در حال حاضر 117هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی است. این طرح با اینکه صدهزار میلیارد تومان هزینه داشت، اما در گزارش وزیر کشور اعلام شده بود که حدود 19 میلیون بد مسکن و 9میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور وجود دارد.در همین راستا وزارت راه و شهرسازی قصد دارد پروژه‌های مسکن مهر را تا پایان سال 95 یا نهایتا سال 96 به اتمام برساند، هرچند 370 هزار واحد مسکن مهر فاقد انشعاب آب و 459 هزار فاقد انشعاب فاضلاب هستند که باید دولت در این رابطه تلاش کند.

آخوندی در ادامه سخنانش و در پاسخ به سوالی که علی مطهری نایب دوم ریاست مجلس در خصوص هواپیمایی ایرباس مطرح کرده بود از امضای پیش قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس خبر داد و تاکید کرد: هر صفحه از این قراردادها به 100 هزار موارد جزیی می‌پردازد در حقیقت این یکی از بزرگ‌ترین معاملات ایران است که ارزش نسبی در حدود 25 میلیارد دلار دارد. وزیر راه و شهرسازی در خصوص شهرهای فرودگاهی نیز با بیان اینکه تمام اجزای شهر فرودگاهی طبق مصوبات مجلس پیگیری خواهد شد، افزود: برای این منظور طبق قانون منطقه آزاد، منطقه ویژه اقتصادی ایجاد شده و مشاور طرح جامع نیز گرفته شده است.


امیدوارم تراز غذای کشور به صفر برسد

محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی هم که برای ارائه توضیحاتی به صحن علنی مجلس آمده بود، کشورمان را دارای وضعیت اقلیمی منحصر به‌فردی به خصوص در زمینه گیاهان دارویی و محصولات باغی و غیره دانست و با اعلام اینکه تراز غذای کشور از منفی 8میلیارد و 100میلیون دلار در سال 1392 به منفی 5میلیارد و 450میلیون‌دلار در سال 1393 و منفی 3میلیارد و 430میلیون دلار در سال گذشته کاهش یافته است، اظهار امیدواری کرد که بتوانیم آن را طی یک برنامه پنج ساله به صفر برسانیم.

محمود حجتی با اشاره به اینکه نرخ رشد بخش کشاورزی در سال گذشته 5.4درصد بوده و در برنامه ششم توسعه میانگین رشد پنج درصد برای آن پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: میزان تولید محصولات کشاورزی از 104میلیون تن در سال 1393 به 112میلیون تن در سال گذشته افزایش یافته که حاکی از رشد 15.5درصدی است.

وی خاطرنشان کرد: با برنامه‌های در پیش گرفته شده، میزان تولید شکر در سال 1392 به یک میلیون و 100هزار تن، در سال 1393 به یک میلیون و 335 هزار تن و در سال گذشته به یک میلیون و 510 هزار تن افزایش یافت. به همین علت با توسعه کارخانجات قند و کشت پاییزه این محصول، در میان‌مدت و حتی کوتاه‌مدت دیگر نیازی به واردات شکر نخواهد بود.


طلب یارانه و حمایت بیشتر

به گفته این مقام مسوول، اتحادیه اروپا 40میلیارد یورو یارانه به تولیدکننده‌های غلات می‌دهد و حدود 40درصد بودجه سالانه این اتحادیه صرف این امر می‌شود. سنای امریکا در سال 2013 تصویب کرد در مدت 10سال یک هزار میلیارد دلار یارانه برای حفظ سقف تولید در بازارهای جهانی به بخش کشاورزی این کشور اختصاص یابد.

وزیر جهاد کشاورزی، طرح توسعه فعالیت‌های آبخیزداری را یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی با آثار بالای زیست محیطی دانست و گفت: این طرح برای 11میلیون هکتار در افق 10ساله برنامه‌ریزی شده که 500هزار هکتار آن در سال‌های اخیر اجرایی شده است.

وی همچنین در رابطه با تولید شیر در کشور گفت: ما در بحث تولید شیر در سطح جهانی نیز مازاد تولید داریم. در سال گذشته در اطراف مرزهای ما قیمت شیر 1200 تومان بوده است و امسال به 800 تومان رسیده یعنی یک نوع پس‌زدگی نسبت به شیر در جهان شروع شده است.

وی همچنین در رابطه با بحث صادرات سیب درختی گفت: ما سال گذشته 3 میلیون و 400هزار تن تولید سیب درختی داشتیم که حجم بالایی از این محصول را از سردخانه‌ها خارج کردیم و صادرات آن انجام شد و دلیل این صادرات این بود که واردات موز را این‌گونه دیدیم که افرادی که سیب صادر کنند، می‌توانند با تعرفه کمتری موز وارد کنند و همین باعث شد که سیب ما تا حدودی از سردخانه‌ها خارج و صادر شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر