هزینه 80میلیونی درمان بیماران خون‌های آلوده

۱۳۹۵/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۲۵۲

احمد قویدل، مدیرعامل کانون هموفیلی ایران اظهار‌ کرد: آخرین دارویی که برای بیماران مبتلا به خون‌های آلوده تولید شده است؛ داروی موسوم به هاروونی است که داروی امریکایی بسیار گران‌قیمتی است و استفاده از آن در یک دوره درمانی حدود 80میلیون تومان هزینه دارد و مدت‌هاست که دولت تامین این دارو را در دستور کار دارد.

وی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده خون‌های آلوده تاکید کرد: ما اعتقادمان این است که دور اول، رسیدگی به این پرونده‌ها کاملا عادلانه و درست انجام گرفته است ولی متاسفانه بعد از آن، روند رسیدگی به پرونده‌های بالغ بر 500 تا 600 نفر از خواهان‌ها کند بوده است و همچنین میزان غرامت‌هایی که برای این افراد پیش‌بینی شده؛ عادلانه و متناسب با اتفاقی که برای آنها افتاده نیست.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران با بیان اینکه مهم‌ترین مساله، درمان بیمارانی بود که این صدمه را دیدند، گفت: البته دولت همکاری لازم را برای درمان این بیماران انجام داد و به صورت گسترده و متمرکز درمان بیماران دنبال شد.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از بیماران از درمان‌هایی که انجام شد، جواب مثبت گرفتند، گفت: گروه زیادی نیز به علت اینکه در روستاها و جاهای دورتر زندگی می‌کردند و دیر مراجعه کردند یا افرادی‌ که خیلی دیر به ابتلا به بیماری ثانویه پی بردند، همچنین افرادی که به درمان پاسخ مثبت نداند؛ هنوز درمان نشده‌اند و در حال حاضر حدود 500نفر از این افراد دچار مشکل هستند و نیاز به درمان دارند و این یکی از معضلاتی است که در حوزه هموفیلی و تالاسمی وجود دارد.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران با بیان اینکه در حال حاضر داروی معادل داروی هاروونی با لیسانس شرکت هارمونی در هند تولید و وارد ایران شده است، گفت: نخستین دوره درمانی این دارو برای حدود 25نفر از بیماران در حال اجراست و ماه سومی است که این دارو به بیماران داده می‌شود.

بر اساس این گزارش، در سال‌های ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳، فرآورده‌های خونی آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی توسط انستیتو مریو فرانسه به ایران وارد شد. این فرآورده‌ها در ایران در اختیار ۹۷۶ نفر از بیماران مبتلا به هموفیلی قرار گرفت و آنها را به ایدز مبتلا کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر