رونق معاملات بورسی «جو» در روزهای اخیر

۱۳۹۵/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۱۸۲

بالاخره پس از چند هفته تردید معامله‌گران درخصوص خرید جو دامی تولید داخل که در قالب ماده33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی در بورس کالای ایران عرضه می‌شود، طی روزهای اخیر این معاملات روند رو به رشدی به خود گرفته است.

به‌دنبال اعلام سیاست‌های دولت مبنی بر توقف ثبت سفارش جو وارداتی همچنین پایان تخصیص ارز مبادله‌یی به واردات این محصول که درراستای حمایت از تولید داخل این محصولات اعمال شده است، خریداران محصول جو دامی اقدام به خرید از تابلو معاملات بورس کالای ایران کردند.

طبق اعلام بورس کالای کشاورزی در معاملات روزهای گذشته، 1710تن جو دامی از خوزستان با قیمت پایه و معاملاتی 6800ریال، 150تن از قم با قیمت معاملاتی 7600ریال، 30تن از بوشهر به قیمت 7100ریال و 690تن از اصفهان با قیمت معاملاتی 7300ریال از روی تابلو بورس توسط مصرف‌کنندگان و اتحادیه‌ها خریداری شده که باتوجه به اطمینان خریداران از مناسب بودن قیمت‌های تابلو بورس کالای ایران که توسط شرکت پشتیبانی امور دام اعلام شده است به نظر می‌رسد این روند طی روزهای آینده استمرار یافته و تقویت می‌شود.

به گفته برخی کارشناسان، جو داخلی در مواردی متقاضیان بیشتری نسبت به جو وارداتی داشته و به همین واسطه مقایسه قیمت جو داخلی که بسته به کشور تولید‌کننده و فاصله از بازار مصرف، قیمت‌های متفاوتی را شاهد است لزوما نمی‌تواند نگاه درستی به قیمت هر یک از این محصولات ایجاد کند.

در این راستا در روزهای اخیر دیده می‌شود که جو تولید داخل که از محل‌های تحویل نزدیک به بازارهای پرمصرف عرضه می‌شود مورد اقبال جدی‌تر خریداران قرار گرفته است. گفتنی است امسال براساس مصوبه هیات وزیران، کل جو دامی و ذرت دانه‌یی تولید داخل در قالب سیاست قیمت تضمینی (جایگزین سیاست خرید تضمینی) از طریق تابلو بورس کالای ایران عرضه شده و مبلغ معامله به فاصله چند روز بعد از انجام معامله توسط وزارت جهاد کشاورزی به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر