35 میلیارد دلار توافق با بانک‌های خارجی

۱۳۹۵/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۱۷۱

رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: بیش از 35میلیارد دلار توافق با بانک‌های بزرگ جهان پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) انجام شده و حتی دستیابی به ارقامی بیش از نیاز کشور دور از دسترس نیست؛ اما زمانبر است.

محمد خزاعی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: حال که فشارهای اقتصادی برداشته شده است، خارجی‌ها ابتدا برای ارزیابی و بررسی همه جوانب کار به کشورمان سفر می‌کنند و به تبع حصول نتیجه زمانبر خواهد بود.

وی گفت: در چند ماه اخیر ژاپنی‌ها موافقت کردند تا 10میلیارد دلار خط اعتباری در اختیار ایران بگذارند و علاوه بر آن آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) قول مساعد داده تا دو میلیارد دلار وام ارزان قیمت در اختیار طرح‌ها و پروژه‌های ایران قرار دهد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: توافق 8 میلیارد دلاری با اگزیم بانک(صادرات- واردات) کره جنوبی و توافق پنج میلیارد دلاری با شرکت بیمه تجاری کره‌جنوبی(کی شور) همچنین برقراری خط اعتباری با کشور نروژ از دیگر دستاوردهای اعتباری در پسابرجام است.

وی خاطرنشان کرد: هم اینک اسناد اولیه این خطوط اعتباری به امضا رسیده و در ادامه مذاکرات، مبالغ وام‌ها با تعیین نرخ بهره، مدت تنفس وام، بانک‌های عامل، پروژه‌های تحت پوشش و... مشخص می‌شود. رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران از شکل‌گیری کمیته راهبری تامین منابع مالی برای تخصیص این وام‌ها به پروژه‌ها خبر داد و گفت: طرح‌ها و پروژه‌هایی می‌توانند از این وام‌ها بهره‌مند شوند که به تعهدات استقراضی دولت نیفزایند، اشتغالزایی به دنبال داشته باشند و در حوزه‌های اولویت‌دار نظیر بخش کشاورزی به کار گرفته شوند و وظیفه ساماندهی این مسائل بر عهده کمیته راهبری است.

وی افزود: برخی پروژه‌ها برای استفاده از تسهیلات خارجی باید حداقل 15درصد مبلغ پروژه را تامین کنند اما با وجود تصویب بودجه سال 95 که به تازگی اتفاق افتاده برای همه این مهم میسر نبود.

خزاعی تصریح کرد: سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به همراه بانک مرکزی موفق به جلب این منابع عظیم خارجی شده اما جذب آنها بر عهده دستگاه‌های اجرایی است.

خزاعی با اشاره به اینکه فضای مراودات اقتصادی و بین‌المللی ایران در زمان کنونی و پسابرجام دستخوش تغییرات و تحولات اساسی شده است ضمن انتقاد از کسانی که برجام را برای کشور بی‌فایده تلقی می‌کنند، افزود: کشور در یک مدت زمان طولانی درگیر مساله تحریم بود و حال که فشارهای اقتصادی برداشته شده، خارجی‌ها ابتدا برای ارزیابی و بررسی همه جوانب کار به کشورمان سفر می‌کنند و به تبع، حصول نتیجه زمانبر خواهد بود. رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به طور نمونه به انجام هشت ماه مذاکره با کره‌یی‌ها برای همکاری در حوزه بهداشت اشاره کرد که حتی با وجود اینکه خارج از تحریم‌های شورای امنیت بود اما تا پس از برجام نیز به مرحله توافق نهایی نرسیده است.

وی تصریح کرد: حل و فصل بسیاری از مسائل و مشکلات پیش آمده در کشور پس از دی ماه گذشته و توافق برجام شکل اجرایی به خود گرفت.

خزاعی گفت: در سال‌های گذشته تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی سبب شده بود دولت و فعالان اقتصادی کشور نتوانند حتی کوچک‌ترین معامله‌یی با خارجی‌ها انجام دهند و هر گونه تحرکی در این زمینه توسط خزانه‌داری امریکا و کمیته تحریم شورای امنیت سازمان ملل کنترل و در صورت تخلف از تحریم‌ها، جریمه‌هایی اعمال می‌شد.

وی با بیان اینکه در آن دوره حتی کشورهایی که مایل به همکاری با ایران بودند، نمی‌توانستند به مراوده با کشورمان ادامه دهند، گفت: البته همان زمان، چینی‌ها و هندی‌ها به شیوه‌یی خاص با ایران همکاری داشتند هر چند هیچ یک از آنها روابط معمولی و عادی نبودند به طور نمونه اعتباراتی از سوی چینی‌ها به کشورمان تعلق یافت که همان ذخایر و منابع مالی کشورمان در این سرزمین بود.

خزاعی گفت: پس از برجام و رفع تحریم‌ها شاهد مراجعات مکرر و فراوان خارجی‌ها در قالب مقام‌های بلندپایه دولتی یا فعالان اقتصادی کشورهای مختلف بودیم که از ابتدای انقلاب تاکنون بی‌سابقه بوده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: علت این مساله، ظرفیت و قابلیت بالای کشورمان است؛ ایران اسلامی در منطقه‌یی حساس از جهان قرار دارد، از نظر سیاسی در منطقه «منا» (MENA -خاورمیانه و شمال آفریقا) وزنه‌یی محسوب می‌شود، از نظر مواصلاتی و ارتباطی با 15کشور پیرامونی همسایه است، از شمال به دریای خزر، روسیه و کشورهای CIS و از جنوب با کشورهای حوزه خلیج فارس ارتباط دارد و علاوه بر آن از نظر سیاسی نقشی مهم در منطقه ایفا می‌کند.

به گفته وی، به طور تقریبی همه مسائل منطقه با مساعدت و همراهی ایران حل می‌شود، از نظر ذخایر نفت و گاز ایران در رتبه دوم جهانی بوده، کشوری چهار فصل است و علاوه بر دارا بودن جمعیت بالا و نفوذ مناسب در جمعیت حدود 400میلیونی منطقه پیرامونی از ثبات و امنیت بالایی برخوردار است.

رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اضافه کرد: مجموع شرایط ذکر شده و سایر امکانات دیگر، فعالان اقتصادی خارجی را بر آن داشته تا از ایران به عنوان سکویی برای حضور در منطقه بهره بگیرند و در شرایط فعلی که به دلیل برداشته شدن تحریم‌ها شاهد فضای سیاسی و اقتصادی بازتر نسبت به گذشته هستیم، آنها مشتاقانه خواهان حضور در ایران هستند.

وی با بیان اینکه ماهیت این اتفاق نیز بسیار مهم است به روزهایی اشاره کرد که ایران میزبان اجلاس سران غیرمتعهدها بود و بسیاری از مقام‌های بلندپایه دعوت شده به این اجلاس به دلیل تحریم‌ها خود را به سختی به تهران رسانده بودند.

خزاعی با تاکید بر اینکه دستاوردهای سیاسی هیچگاه قابل محاسبه و اندازه‌گیری با اعداد و ارقام نیست، یادآور شد: از حدود دو تا سه ماه مانده به لغو تحریم‌ها و اجرای برجام شاهد حضور خارجی‌ها در ایران بودیم تا شرایط روز و زمینه‌های همکاری را در ایران بررسی کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر