روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۱۶۳

نشریه اورآسیا ریویو نوشت: درک مشترک ایران و هند از بندر چابهار نشان‌دهنده این است که ایران پس از توافق هسته‌یی با گروه 1+5 همچنان لزوم استراتژیک برقراری توازن با چین را احساس می‌کند و برای این توازن، هند گزینه موجود است. در ادامه این گزارش آمده است، برخی تحلیل‌ها و نظرات چابهار را در یک مفهوم استراتژیک درست تعریف کرده‌اند که نه‌ تنها دروازه ورود به افغانستان و عبور از پاکستان به شمار می‌آید، بلکه به معنای واقعی نخستین تلاش کاری استراتژیک هند است. علاوه بر این، چابهار که یک سمبل همکاری ایران ـ هند است، دروازه هند به اورآسیا محسوب می‌شود.

سردار سلیمانی از مستشاران نظامی مورد اعتماد دولت عراق است- ایلنا| ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی المیادین با اشاره به اینکه سردار قاسم سلیمانی از مستشاران نظامی مورد اعتماد دولت عراق است، اعلام کرد: برادران عرب پرسش‌هایی درباره ژنرال سلیمانی داشتند و زمانی که موضع دولت عراق را درباره وی به برادران عرب توضیح دادم این برادران موضع ما را درک کردند و هیچ فرد دیگری مخالفت و ابراز شک و تردید ندارد. وی همچنین افزود: هماهنگی‌های امنیتی که میان ایران، عراق، روسیه و سوریه وجود دارد، ادامه خواهد یافت و هرگز متوقف نخواهد شد.

تشکیل کمیته سیاسی مشترک میان ایران و عراق- فارس| نزار خیرالله معاون سیاسی وزیر خارجه عراق در راس هیاتی و با هدف تشکیل کمیته سیاسی مشترک ایران و عراق با مشورت‌های سیاسی و بین‌المللی وارد تهران شد و با حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه کشورمان در قالب کمیته مشترک سیاسی در محل وزارت امور خارجه کشورمان رایزنی کرد. براساس این گزارش، علاوه بر موضوعات سیاسی دوجانبه، مباحث حقوقی، اقتصادی و مبارزه با تروریسم در دستور کار طرفین قرار گرفته است. همچنین تسهیل بیشتر تردد زوار دو کشور از دیگر موضوعات مذاکرات طرفین در تهران است.

ثبت‌نام اربعین از مردادماه آغاز می‌شود - ایسنا|سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت در جلسه ساماندهی اعزام زائران اربعین از آمادگی پذیرش مشتاقان زیارت اربعین در سامانه «سماح» این سازمان از ابتدای مرداد ماه امسال خبر داد. وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در سامانه سماح اظهار کرد: در اعزام‌های سال گذشته ایام اربعین، عمده مشکلات در مرزهای خروجی کشور مربوط به زائرانی بود که بدون ثبت‌نام در سامانه سماح راهی مرزهای کشور شده بودند و مسائل جدی را در مرزها به وجود آوردند. اوحدی افزود: بر اساس مصوبات این جلسه تصمیم بر آن شد به گونه‌یی برنامه‌ریزی شود تا همه مشتاقان زیارت اربعین در سامانه سماح ثبت‌نام کنند تا زمان و مرز خروج زائران مشخص و قابل پیش‌بینی باشد و در صورت لزوم، امکانات این سامانه توسعه یابد. همچنین برای آگاه کردن زائران، اطلاع‌رسانی‌های لازم به ویژه از سوی صدا و سیما صورت گیرد.

جهان نگران افزایش حملات علیه غیر نظامیان است- ایرنا|- غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دایم کشورمان در سازمان ملل در سخنرانی خود در بحث عمومی سازمان ملل با بیان اینکه حمله به مدارس، بیمارستان‌ها و امدادگران در مناطق بحران‌زده به پدیده‌یی عادی تبدیل شد، گفت که جامعه بین‌المللی به‌شدت نگران حملات روبه افزایش علیه غیر نظامیان است. وی افزود: بر اساس گزارش دبیرکل هم‌اکنون 42درصد اقشار کم درآمد در مناطق بحران‌زده زندگی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا سال 2030 به 62 درصد برسد.

تجمع بازنشستگان نیروهای مسلح مقابل مجلس-تعادل| جمع زیادی از بازنشستگان نیروهای مسلح دیروز در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. آنها به نحوه پرداخت حقوق و مابه‌التفاوتی که نسبت به بازنشسته‌های سال ۸۶ به قبل تاکنون وجود داشته بود، معترض بودند. به گفته تجمع‌کنندگان مابه‌التفاوتی که قرار بوده به آنها تعلق بگیرد، به حساب آنها واریز نشده است.

منتظر پیشنهادات وزارت خارجه برای بدعهدی برجام از طرف امریکا هستیم-تعادل|علی لاریجانی رییس مجلس از وزارت امور خارجه خواست تا جلو زیاده‌خواهی‌های امریکا را بگیرد و گفت: مطابق مصوبه مجلس، کشورمان باید در مقابل بدعهدی و نقض برجام اقدام متقابل انجام دهد که البته در این مورد منتظر پیشنهادات وزارت خارجه هم هستیم. وی همچنین با بیان اینکه شرایط کشور نیاز به سرمایه‌گذاری و ترغیب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی دارد تا فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری تسهیل شود، افزود: این امر نیاز به همکاری مجلس و دولت و دیگر دستگاه‌ها دارد.

زمان ارائه لایحه برنامه ششم توسعه به رییس مجلس-خانه ملت| مجید انصاری معاون پارلمانی رییس‌جمهور، از ارائه لایحه برنامه ششم توسعه در هفته جاری به رییس مجلس خبر داد و گفت: برنامه ششم منطبق بر اقتصاد مقاومتی تدوین شده و در تصویب آن از نظرات کارشناسی نمایندگان بهره خواهیم گرفت. وی با اشاره به تلاش دولت برای تعامل بیشتر با مجلس در راستای رفع مشکلات اقتصادی کشور گفت: لایحه برنامه ششم توسعه با هدف کمک به وضعیت اقتصادی کشور از سوی دولت به مجلس دهم ارسال خواهد شد. معاون پارلمانی رییس‌جمهور ادامه داد: در هفته جاری ارسال لوایح باقیمانده از مجلس نهم، به مجلس فعلی صورت خواهد گرفت و این لوایح برای بررسی در قوه مقننه تقدیم دکتر لاریجانی خواهد شد.

تخفیف مجازات از اعدام به حبس ابد برای 7نفر-ایرنا| غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه دیروز در نود و هفتمین نشست خبری خود گفت: کنسرت‌هایی که در استان‌های مختلف برگزار شده یا می‌شود اگر دادستان تشخیص دهد که خلاف قانون یا عفت عمومی است این کنسرت‌ها برگزار نمی‌شود. اژه‌ای یادآور شد: اگر کسی به موضوع مواد مخدر وارد شود به خاطر ضرر و زیان به کشور قوه قضاییه آنها را به اشد مجازات می‌رساند. سخنگوی دستگاه قضا گفت: از ابتدای سال تاکنون نیز هفت نفر از کسانی که به اعدام محکوم شده بودند اظهار پشیمانی کردند و برای زندان و دادگستری محرز شد که هر نوع همکاری با دادسرا و ناجا برای معرفی افراد مجرم با قوه قضاییه را داشتند، حکمشان از اعدام به حبس ابد با یک درجه تخفیف تبدیل شد.

2نفر به عنوان کاندیداهای استانداری خوزستان به دولت معرفی شدند-فارس| حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور از معرفی دو نفر به هیات دولت برای استانداری خوزستان خبر داد. امیری دیروز در حاشیه مراسم ختم والده حجت‌الاسلام فلاح‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر انتخاب استاندار خوزستان اظهارداشت: دو نفر به عنوان کاندیداهای استانداری خوزستان به دولت معرفی شدند که در نهایت هیات دولت باید رای دهد. امیری در پاسخ به سوالی درخصوص دریافت حقوق‌های کلان و بی‌ضابطه نیز گفت: رییس‌جمهور دستور داد این مساله بررسی شود و هر مدیری به ناحق از بیت‌المال دریافتی داشته باشد، برگرداند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر