گزارش اقتصادی آقای دیپلمات به پارلمان

۱۳۹۵/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۱۶۲

پس از حصول توافق هسته‌یی و رفع تحریم‌های ایران، تیم مذاکره‌کننده کشورمان بارها به مجلس آمدند و هربار تلاش‌شان بر این بود که به بهارستانی‌ها ثابت کنند که برجام را نداده‌اند تا به جایش آدامس بگیرند. اما برخی نمایندگان مجلس نهم از آن نمایندگانی بودند که مرغ‌شان یک پا داشت و تا آنجا پیش رفتند که یک بار در این گزارش‌ها، حسینیان، صالحی و ظریف را تهدید کرد که روی آنها سیمان می‌ریزد و دفن‌شان می‌کند. دیروز که محمدجواد ظریف به صحن رفت تا گزارشی درمورد سرمایه‌گذاری‌های خارجی و اقتصاد مقاومتی ارائه دهد، در محیطی آرام و در میان احسنت احسنت گفتن برخی نمایندگان از گزارش خود سخن گفت. شاید برای نخستین‌بار بود که چنین آرامش و تعامل بین پارلمان و دولت وجود داشت. مرتضی صفاری، ‌احمد سالک، ‌حاجی دلیگانی، ‌مصطفی کواکبیان و مهرداد بائوج‌لاهوتی 5نماینده‌یی بودند که به گزارش ظریف واکنش نشان دادند. بیشتر بحث نمایندگان به نقض برجام ازسوی امریکا و سرمایه‌گذاری خارجی اختصاص داشت. در این میان، احمد سالک، ‌انتقادات تندی را به ظریف وارد کرد و دستاوردهای برجام را زیر سوال برد. کواکبیان هم در مقابل، ‌از ظریف به‌عنوان دیپلماتی ورزیده یاد کرد و در واکنش به اظهارات حاجی دلیگانی که خطاب به ظریف پرسیده بود، برای مشکلات اقتصادی چه کرده‌اید و چرا دختران عقد شده، جهیزیه ندارند، پاسخ داد که آقای ظریف و تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی قرار بود تنها در موضوع انرژی هسته‌یی مذاکره کنند و تحریم‌ها را لغو کنند که در این زمینه هم موفق بودند. ایشان قرار نبود جهیزیه دختران بی‌بضاعت را فراهم کند و مشکلات اقتصادی کشور را به تنهایی حل کند. ظریف پس از ارائه گزارش خود، ‌مجلس را ترک کرد و نمایندگان جلسه خود را با بررسی یک فوریت طرح تنقیح قوانین مربوط به مالیات ادامه دادند. نکته جالب توجه این بود که بسیاری از نمایندگان تازه‌وارد هنوز با سیستم‌های قوه مقننه آشنا نبودند و مسعود پزشکیان نایب‌رییس اول بارها روش ثبت تذکرات خارج از دستور را به آنها یادآوری می‌کرد.

فرصت بهانه‌جویی را از دشمنان گرفتیم

محمدجواد ظریف بااشاره به اینکه اگر دشمنان‌مان، اقتدار و مقاومت مردم را نمی‌دیدند هرگز از تحریم‌ها و فشار علیه جمهوری اسلامی ایران دست برنمی‌داشتند، ‌گفت: حضور مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری92 و سپس انتخابات مجلس دهم این فرصت و خیال باطل طرف‌های غربی ما را که فکر می‌کردند، می‌توانند بین مردم و حاکمیت جدایی بیفکنند، نابود کرد. وی تاکید کرد: توانایی ما در این بود که فرصت بهانه‌جوی را از دشمنان گرفتیم اما این معنا را نمی‌دهد که آنها کارشکنی‌ها را کنار بگذارند و به دشمنی‌های‌شان ادامه ندهند، بنابراین شروط آنها تغییر می‌کند ولی شرط ما که فقط مذاکره در حوزه‌های هسته‌یی و عدم مذاکره در حوزه‌های غیرهسته‌یی است تغییر نمی‌کند.

وزیر امور خارجه همچنین بااشاره به فروش نفت در سال90 که 5/2میلیون بشکه بود، گفت: آنها به‌گونه‌یی تحریم‌ها را علیه ما ادامه داده‌اند که در سال92 که سال ابتدایی دولت تدبیر و امید بود فروش نفت ما به 850هزار بشکه یعنی زیر یک میلیون بشکه رسید و این روند براساس تحریم‌های کنگره امریکا که ظالمانه و غیرقانونی انجام می‌شد قرار بود ادامه داشته باشد اما به برکت مقاومت مردم نه تنها این روند متوقف شد بلکه نفت و صادرات نفت ما براساس آمار وزارت نفت و شرکت ملی نفت در حال حاضر به بالای 5/2میلیون بشکه رسیده و این دستاورد عجیبی است که ما بعد از برجام به آن رسیده‌ایم.

ظریف گفت: حذف برنامه PMD و حل و فصل آن که با همکاری دستگاه‌های مختلف صورت گرفت و مجموعه تحریم‌ها را از بین برد همچنین لغو قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام آژانس و دستورهای اتحادیه اروپا و دستورهای امریکا همگی از برکت برجام است. وی گفت: خدا را شاکرم دستاوردها آنقدر زیاد است که دوستان فراموش کرده‌اند در سه سال گذشته چه توهین‌ها و تحریم‌هایی بود که در سایه مقاومت ملت ایران تحمل شد.

ایران امن‌ترین کشور جهان برای سرمایه‌گذاری است

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده دولت یازدهم در ادامه سخنانش ایران را امن‌ترین کشور جهان برای سرمایه‌گذاری دانست و تاکید داشت: باید برای جذب هرچه بیشتر هیات‌های اقتصادی، کشورمان را به آنها معرفی کنیم تا کسی نگران سرمایه‌گذاری در ایران نباشد. او یادآور شد: اما پس از آغاز اجرای برجام تا 11خرداد، 4هزار و 872ال‌سی گشایش یافت و بانک‌های ژاپنی، کره‌یی و اروپایی عواید نفتی ایران را دریافت می‌کنند. 5میلیارد دلار بدهی شرکت اماراتی و 2میلیارد دلار بدهی شرکت شل به ایران برگشته و از 6میلیارد دلار بدهی هند به ایران یک‌میلیارد دلار بازگشته و مابقی به‌زودی تسویه خواهد شد. همچنین بدهی‌های نفتی ما به یونان و سایر کشورها تسویه شده که متاسفانه دوستان کمتر می‌شنوند و تمرکزشان روی موانع است.

ظریف با عنوان این مطلب که مشکلات ما با بیمه‌ها نیز در حال حل و فصل است، اعلام کرد: اختلافات ما با بیمه هرمس در حال حل شدن است همچنین توافق‌های حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در طول 5سال گذشته به 7توافق رسیده که در مقابل 60توافق در طول تاریخ ایران بی‌نظیر است. وی با تاکید بر این نکته که پروسه مذاکره انعقاد قرارداد و اجرایی کردن آن سال‌ها زمان می‌برد، گفت: قرارداد فولاد مبارکه 5سال مذاکره‌اش به طول انجامید و با این احتساب ما در 5ماهه گذشته به خوبی توانسته‌ایم قراردادهای مختلف را به مراحل مفید برسانیم. ظریف در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوالی از سوی نمایندگان راجع به موانع موجود بر سر راه سیستم بانکی و ارتباط با بانک‌های خارجی اظهار داشت: بانک‌های بزرگ 10سال مورد تحریم و فشار بوده‌اند و جریمه‌های کلانی هم پرداخت کردند که باید این فضای روانی منفی آنها را بشکنیم که این کار از چند جهت امکان‌پذیر است.

تقویت توان موشکی‌مان را ادامه خواهیم داد

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سوال نمایندگان در مورد تحریم‌هایی که علیه برخی شخصیت‌های ایرانی انجام گرفته با بیان اینکه درست است افراد جدید را وارد فهرست کرده‌اند اما ما نیز اعلام کرده‌ایم تقویت توان موشکی‌مان را ادامه خواهیم داد، بیان کرد: ما در حوزه موشکی با طرف غربی مذاکره نکرده‌ایم اما اگر به صحبت‌های نمایندگان وزارت امور خارجه و نمایندگان کنگره گوش دهید، می‌بینید که نمایندگان مجلس امریکا خطاب به نمایندگان وزارت امور خارجه می‌گویند شما یک برنامه قطعی علیه برنامه موشکی ایران را به یک برنامه آبکی تبدیل کرده‌اید و از ایران رو دست خورده‌اید، من خواهش می‌کنم متن این گفت‌‌وگو را حتما بخوانید و متاسفم که این گفت‌وگوها دراختیار مردم قرار نمی‌گیرد لذا ما معتقدیم همه این مسائل نشان از حمایت و مقاومت ملت ایران دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد مصوبه مجلس در مورد توافق هسته‌یی و سخنان رهبری نیز در مورد هرگونه نقض توافق هسته‌یی و اقدامات وزارت خارجه در این زمینه گفت: ما در شورای عالی امنیت ملی چارچوبی را مشخص کرده‌ایم به‌نام اقدام متقابل که اگر طرف مقابل تخطی و حتی نقضی از برجام انجام دهد ما اقدام متقابل را انجام دهیم و در این زمینه چارچوب و وظایف را نیز مشخص کرده‌ایم و کمیته نظارت در این زمینه تعیین مصادیق می‌کند که آیا اگر اقدامی انجام شود نقض برجام است یا تحریم جدید است و تاکنون نیز در حوزه موشکی با دستور رییس‌جمهور اقدام متقابل را انجام داده‌ایم.

چرا تاریخ جمهوری اسلامی را تغییر می‌دهید

محمدجواد ظریف در پاسخ به سوالات، درحالی که اندکی برافروخته شده بود با تاکید بر اینکه من از مسوولان مذاکرات قطعنامه598 ایران در زمان امام راحل بودم، چرا تاریخ جمهوری اسلامی ایران را تغییر می‌دهید، مذاکرات هسته‌یی به دستور و با نظارت مقام معظم رهبری شکل گرفت و هنوز هم به همان شکل ادامه دارد. وی با تاکید بر این نکته که مذاکرات هسته‌یی برای نشان دادن اقتدار نظام و گرفتن بهانه از دشمن انجام شد، افزود: اینکه برخی تحریم‌ها باقی است نشان استکبارستیزی ماست و دشمنی‌های کشورهایی چون عربستان نشان‌دهنده استکبارستیزی جمهوری اسلامی ایران است. وزیر برجسته روحانی بااشاره به اینکه روی اصول جمهوری اسلامی ایران ایستادگی می‌کنیم و این اصول تغییرناپذیر است، یادآور شد: گزارش اجرای برجام به صورت مفصل و برجام 27فروردین دراختیار نمایندگان قرار گرفته. گزارش بعدی را نیز 27تیر دراختیار شما قرار می‌دهیم و اگر جایی شفاف نبود حتما سوال بفرمایید.

احمد سالک، نماینده اصفهان یکی از پرسش‌کنندگان از ظریف، گفته بود که در زمان جنگ تحمیلی بحث مذاکره را مطرح کردند که حضرت امام(ره) پاسخ دادند: جنگ را در میدان جنگ حل می‌کنیم و ما نیز باید اقتصاد مقاومتی را در میدان عمل حل کنیم. وی خطاب به ظر یف گفت: استکبارستیزی در چارچوب وزارت امور خارجه کجا قرار دارد؟ جیبوتی ما را تحریم کرد، آیا این نتیجه دیپلماسی خنده نیست؟

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان راجع به جلب سرمایه ایرانیان خارج از کشور در ایران گفت: ما در وزارت خارجه اداره ایرانیان خارج از کشور داریم که طبق دستور رییس‌جمهور شورای عالی ایرانیان خارج از کشور هم به وزارت خارجه اضافه شد و ما تلاش می‌کنیم رضایت ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در ایران را جلب کنیم اما برای جذب سرمایه‌گذاری باید احساس خوشایند بین ایرانیان خارج از کشور باشد. او گفت: ایران در چند روز آینده شکایتی از ایالات متحده را در دیوان قضایی بین‌المللی ثبت می‌کند و ما به جهانیان اعلام می‌کنیم که امریکا قانون‌گریز است. ظریف همچنین راجع به لغو روادید اعلام کرد: لغو روادید یک‌جانبه برای احترام به شهروندان ایرانی صورت نخواهد گرفت اما در فرودگاه‌های کشور ویزای یک ماهه به شهروندان اکثر کشورهای دنیا ارائه می‌دهیم و درخصوص گردشگری نیز تسهیلات ایجاد می‌کنیم اما لغو روادید باید براساس احترام دو جانبه باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر