افزایش همزمان نرخ دلار و سکه

۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۱۴۹

گروه بانک و بیمه

صرافان ارز و سکه در معاملات روز شنبه بازار آزاد، هر دلار امریکا را با 61ریال افزایش نسبت به پنج‌شنبه هفته گذشته 34هزار و 731ریال و هر قطعه سکه طلای بهار آزادی طرح جدید را با 120هزار ریال افزایش قیمت، 10میلیون و 290 هزار ریال دادوستد کردند. به گزارش «تعادل» یک یورو در بازار آزاد تهران با 180ریال کاهش قیمت نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته 39هزار و 230ریال و هر پوند انگلیس با 637ریال کاهش قیمت 49هزار و 770ریال مبادله شد. دیروز صرافان یک قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی طرح قدیم را با 126هزار ریال افزایش قیمت 10 میلیون و 306هزار ریال ارزش‌گذاری کردند. همچنین نیم سکه بهار آزادی با 70هزار ریال افزایش قیمت، 5میلیون و 150هزار ریال و ربع سکه طلای بهار آزادی با 65هزار ریال افزایش قیمت، 2میلیون و 775 هزار ریال فروخته شد. برپایه معاملات دیروز، هر قطعه سکه یک گرمی طلا با 5هزار ریال افت قیمت نسبت به پنج‌شنبه گذشته، یک میلیون و 805هزار ریال و یک گرم طلای 18 عیار نیز یک میلیون و 43هزار و 270ریال داد وستد شد. نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز با افزایش 12.5دلاری، یک هزار و 274.3 دلار اعلام شد.


افزایش قیمت ناشی از تحولات اقتصادی امریکا

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: کاهش ذخایر نفت امریکا، منفی شدن شاخص اشتغال در این کشور و اظهاراتی درباره افزایش نیافتن نرخ بهره در امریکا، عواملی بودند که موجب کاهش شدید ارزش دلار و در نتیجه افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی شدند. محمد کشتی‌آرای رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران روز شنبه با اشاره به جهش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی افزود: این افزایش قیمت‌ها برخلاف پیش‌بینی‌هایی بود که انتظار رکود را در بازار طلا در ماه مبارک رمضان داشتند. به گفته وی، در طول هفته گذشته قیمت جهانی طلا در مجموع نزدیک به 30 دلار افزایش یافت که ناشی از سه عامل اصلی و اساسی بود. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: اعلام گزارش‌هایی درباره اقتصاد امریکا منجر به کاهش ارزش دلار و در نتیجه افزایش تقاضای خرید در بازارهای جهانی شد، به‌طوری که شاهد بودیم نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی از یک هزار و 244دلار در هفته گذشته به یک هزار و 274دلار در روز گذشته افزایش یافت. کشتی‌آرای خاطرنشان کرد: مجموع این عوامل نرخ سکه را از هفته گذشته تا به دیروز 200 هزار ریال افزایش داده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی قطعی از قیمت طلا و سکه در این هفته میسر نیست، اضافه کرد: به نظر می‌رسد شاهد نوسان‌های جزیی (مثبت یا منفی) در این هفته باشیم. نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی با افزایش 12.5 دلاری نسبت به پنج‌شنبه هفته گذشته 20 خردادماه یک هزار و 274.3 دلار اعلام شده است. صرافان سکه در معاملات روز شنبه بازار آزاد هر قطعه سکه طلای بهار آزادی طرح جدید را با 120 هزار ریال افزایش قیمت، 10میلیون و 290هزار ریال دادوستد کردند.

سیاست دولت برای تحقق یکسان‌سازی نرخ

این در حالی است که شکاف قیمتی نرخ ارز دولتی و بازار آزاد از 16.6‌درصد در پایان سال 1394 به 13.3‌درصد در پایان اردیبهشت ماه امسال رسیده است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران می‌گوید: یکسان‌سازی نرخ ارز کمک می‌کند تا تولیدکننده، سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی از یک نرخ باثبات برخوردار باشند و براساس آن سرمایه‌گذاری کنند.

علی‌اکبر نیکواقبال درباره سیاست دولت برای تحقق یکسان‌سازی نرخ ارز در سال جاری اظهار داشت: ثبات نرخ ارز پیش‌شرط رسیدن به ثبات اقتصادی و از جمله اولویت‌ها و اهداف دولت یازدهم است. وی افزود: ارز تک نرخی رویای فعالان اقتصادی است که اعتماد و اطمینان آنها را به همراه دارد، اما ارز چند نرخی مشکلات بسیاری را برای این گروه ایجاد می‌کند. وی در عین حال خاطرنشان کرد: یکسان‌سازی نرخ ارز پیش‌شرط‌هایی دارد که برطرف کردن محدودیت‌ها، برقراری روابط بانکی با دنیا، عادی‌سازی دسترسی به منابع مالی و فراهم کردن شرایط دسترسی به منابع ارزی از جمله آن است که این الزام‌ها اکنون در بانک مرکزی پیگیری می‌شود.

نیکواقبال افزود: ثبات نرخ ارز از این جهت پیش‌شرط ثبات اقتصادی به شمار می‌رود که این ثبات قیمتی برای خرید مواد اولیه از خارج و تولید‌کننده با اهمیت است چرا که اگر تولیدکننده با ارز آزاد مواد اولیه را تهیه کند، بر قیمت تمام شده تاثیر خواهد گذاشت و نمی‌تواند در بازار جهانی رقابت کند. این کارشناس اقتصادی از دیگر مشکلات ارز دونرخی یا چندنرخی برای اقتصاد کشور را برهم زدن آرامش جامعه ناشی از رانت و فساد و برهم زدن تعادل بین حوزه تولید و مصرف عنوان کرد.

به گفته نیکواقبال، هنگامی که در یک بخش اقتصاد رانت ایجاد شود، سایر بخش‌ها دچار اختلال در هزینه و درآمد می‌شوند و شرایط بازار به هم می‌خورد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: نکته دیگری که در ارتباط با نرخ ارز باید توجه شود، مدیریت آن و نه رهاسازی است زیرا دولت باید به ارز به عنوان یک ثروت ملی نگاه کند و تصمیمی هماهنگ با منافع ملی اتخاذ کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مقدمات اجرای ارز تک نرخی در کشور فراهم است، گفت: زمانی شرایط برای تک نرخی شدن ارز فراهم می‌شود که عرضه با تقاضای ارز برابری کند.

این تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه حرکت به سمت ارز تک نرخی نیازمند بسترهای لازم است، افزود: باید به میزان تقاضا، عرضه ارز داشته باشیم ضمن آنکه ارز از طریق منابع متنوعی چون صادرات، سرمایه‌گذاری خارجی، ارائه خدمات به گردشگران و بنگاه‌های اقتصادی خارجی تامین شود.

ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی یکسان‌سازی نرخ ارز را از مهم‌ترین اولویت‌های دولت در سال جاری عنوان کرده و گفته است: با توجه به کاهش شکاف نرخ ارز دولتی و نرخ ارز بازار آزاد، انتظار می‌رود که زمینه برای یکسان‌سازی نرخ ارز فراهم شود.

به گفته وی، شکاف قیمتی نرخ ارز دولتی و بازار آزاد از 16.6‌درصد در پایان سال 1394 به 13.3‌درصد در پایان اردیبهشت ماه امسال رسیده است.

سیف تاکید کرد: بانک مرکزی سعی در اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز پس از اجرای موثر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دارد، به گونه‌یی که ارتباطات بانکی وضعیت بهتری پیدا کند.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به فسادآور بودن بازار دونرخی ارز، بانک مرکزی امیدوار است، امسال بتواند موضوع یکسان‌سازی نرخ ارز را عملیاتی کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر