روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۱۴۳

الحاق اتکا به موسسات عمومی غیردولتی تایید نشد-ایرنا| شورای نگهبان لایحه الحاق سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح (اتکا) به فهرست موسسات عمومی غیردولتی را مغایر اصل 57 قانون اساسی دانست. بر این اساس لایحه الحاق سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح (اتکا) به فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی مصوب جلسه 3 خرداد ماه 1395 مجلس شورای اسلامی در جلسه 17/3/1395 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نظر این شورا به این شرح است: تعیین وظیفه برای فرماندهی معظم کل قوا در تبصره 2 ماده واحده(تصویب اساسنامه) مغایر اصل 57 اساسی شناخته شد.»

پاسخ به خواسته‌های اقتصادی جامعه اولویت مجلس است-ایسنا| اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی توجه به مسائل اقتصادی، توسعه اقتصادی و اجتماعی و تصویب برنامه ششم توسعه را از مهم‌ترین اولویت‌های قوه مقننه برشمرد و اظهار کرد: نخبگان و نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های تخصصی بسیج خواهند شد تا گام بلندی برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی بردارند. وی همچنین با بیان اینکه رفتار عاقلانه جریان‌های سیاسی این مجلس نویدبخش حل مشکلات جامعه است، گفت: همسویی جریان‌های سیاسی در انتخاب رییس مجلس نشانه این است که نمایندگان جریان‌های سیاسی مجلس دهم در مسائل بعدی نیز همسو و همراه خواهند بود. هم‌افزایی جریان‌های سیاسی مجلس در عین حال موجب افزایش آرای لاریجانی در مجلس دهم نسبت به دو مجلس نهم و هشتم شد.

رد لایحه احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور در شورای نگهبان-ایرنا| شورای نگهبان لایحه احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور را براساس اصول 75 قانون اساسی مغایر دانست. لایحه احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب جلسه 28 اردیبهشت 1395 مجلس در جلسه مورخ 17/3/1395 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نظر شورای نگهبان درباره لایحه احکام دایمی برنامه‌های توسعه چنین است: با وجود اشکالات و ابهامات متعددی که بر این مصوبه وارد است نظر به اینکه علاوه بر اصلاحات و الحاقاتی که در متن لایحه تقدیمی دولت توسط مجلس به عمل آمده کلا در 50 ماده به تصویب رسیده است با عنایت به اینکه قریب به 70ماده به عنوان مواد الحاقی به آن افزوده شده است از آنجا که لایحه دولت با مصوبه مجلس ماهیتا اختلاف فاحش پیدا کرده و موارد اضافه شده به خصوص مواد الحاقی از مصادیق طرح موضوع اصل 74 قانون اساسی محسوب نمی‌شوند و اصلاحات مذکور در اصل 75 نیز در مورد آنها صدق نمی‌کند و این امور عرفا اصلاح در لایحه نیز محسوب نمی‌شود لذا مصوبه مرقوم مغایر اصول فوق‌الذکر شناخته شد.

لیست سیاه برای صحبت یا عدم صحبت افراد نداریم-فارس| مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: لیست سیاه که در آن چه کسی می‌تواند صحبت کند یا اینکه صحبت نکند در کشور نداریم و تاکنون هیچ نهاد یا دستگاهی نیز افراد ممنوع‌السخنرانی را مشخص نکرده‌اند. محمدامین رضازاده در جلسه‌یی با احزاب و تشکل‌های سیاسی استان همدان اظهار کرد: در کشور لیست سیاه که در آن چه کسی می‌تواند صحبت کند یا اینکه صحبت نکند، نداریم و تاکنون هیچ نهاد یا دستگاهی نیز افراد ممنوع‌السخنرانی را مشخص نکرده‌اند. وی اضافه کرد: اگر هم مشخص شده به صورت محدود و با توجه به احکام قضایی بوده است. بنابراین فعالیت احزاب در همه جای کشور مشکلی ندارد و به راحتی می‌توانند سخنرانی‌های مورد نظر خود را دعوت کنند.

آغاز رایزنی‌های رسمی ایران و کانادا برای از سرگیری روابط- ایسنا| استفان دیون، وزیر امور خارجه کانادا در گفت‌وگو با شبکه‌ سی بی ‌سی نیوز تایید کرد که رایزنی‌های اولیه با ایران برای تجدید روابط با این کشور در سطح رسمی انجام شده است. گفته می‌شود که این رایزنی‌ها در نیویورک انجام شده اما وزیر امور خارجه کانادا در پاسخ به سوالی درباره‌ محل انجام این گفت‌وگوها گفته است: من اظهارنظری در این خصوص ندارم اما راه معمول کشورهایی که می‌خواهند روابط خود را از سر بگیرند و ارتباط برقرار کنند به طور گام به گام در سطح رسمی در یک کشور بی‌طرف انجام می‌شود. سفیر ایران در سازمان ملل پیش از این به سوالات درباره‌ اینکه آیا این رایزنی‌ها میان نمایندگان دو کشور در سازمان ملل درحال انجام است یا نه، پاسخی نداده بود.

برجام تضمین تداوم برنامه هسته‌ای ایران است- ایرنا| جولیتو کیزا ،خبرنگار ایتالیایی و نماینده سابق پارلمان اروپا با اعلام اینکه غرب نمی‌خواست تهران به فعالیت‌های صلح‌آمیز اتمی خود ادامه دهد، گفت: ایران با دیپلماسی و قاطعیت توانست به برجام برسد و ادامه برنامه‌های هسته‌یی خود را تضمین کند. وی افزود: امریکا و کشورهای غربی درحالی مقابل فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ایران مانع‌تراشی می‌کردند و قصد تعطیل کردن آن را داشتند که از سال‌ها پیش چشمان خود را مقابل برنامه‌های گسترده اتمی اسراییل بسته بودند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر