حمایت صریح مسکو از عضویت دایم ایران در سازمان شانگهای

۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۱۳۹

گروه ایران|

ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست سه روزه معاونان وزارت خارجه ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان درمورد رژیم حقوقی دریای خزر به مسکو سفر کرده است، در حاشیه این نشست در دیدار با ایگور مارگولوف همتای روسی خود در مسکو دیدار و درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌یی مذاکره کرد.


ایجاد کریدور سبز برای تسهیل تبادلات تجاری

بنا بر اعلام سفارت ایران در مسکو، رحیم‌پور پس از این دیدار، افزایش تبادل هیات‌های عالی‌رتبه بین دو کشور در چند ماه گذشته و توافق‌های به عمل آمده را قابل توجه توصیف کرده و برنامه‌هایی که در دستور کار دو طرف برای تقویت مناسبات در ابعاد مختلف قرار دارد را تشریح کرد. وی بااشاره به برنامه‌ریزی دیدار سران جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان در باکو، این نشست را در جهت افزایش همکاری‌ها و تقویت صلح و ثبات منطقه دانست.

معاون وزیر خارجه کشورمان همچنین با ابراز خرسندی از رایزنی‌های اقتصادی بین ایران و روسیه و اسناد امضا شده به‌ویژه موافقتنامه گمرکی و ایجاد کریدور سبز برای تسهیل تبادل تجارت دوجانبه، از تقویت مناسبات اقتصادی با روسیه استقبال کرد.


روسیه و چین به‌دنبال عضویت ایران در شانگهای

به گزارش ایسنا، در دیدار صورت گرفته میان معاونان وزارت خارجه ایران و روسیه، ایگور مورگولوف معاون وزیر خارجه روسیه روابط دو کشور را رو به جلو و امیدوارکننده توصیف کرد و بااشاره به توافق‌های سیاسی و اقتصادی که در ماه‌های گذشته به دست آمده است، نسبت به ارتقای همه‌جانبه مناسبات دوجانبه ابراز خوش‌بینی کرد. معاون وزیر خارجه روسیه با اعلام حمایت صریح این کشور از عضویت دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، ابراز امیدواری کرد که این موضوع در نشست آتی این سازمان در مردادماه سال جاری در تاشکند مطرح شود.

در همین راستا، بختییر خاکیموف نماینده رییس‌جمهوری روسیه در سازمان همکاری‌های شانگهای چندی پیش اعلام کرد که سرگئی لاوروف موضوع پیوستن ایران به این سازمان را در جلسه امروز شورای وزیران امور خارجه مطرح خواهد کرد. وی افزود: ما درخواست ایران را یادآوری خواهیم کرد همچنین درخواست دیگری ازسوی افغانستان وجود دارد. تاریخ را که بررسی کنیم، می‌بینیم که ایران نخستین درخواست الحاق خود را در سال2006 ارائه کرد هرچند تهران در سال2008 یک درخواست برنامه‌ریزی شده و رسمی مطرح کرد. بنابراین، این درک مشترک وجود دارد که ایران یک گزینه واقعی برای پیوستن به سازمان شانگهای به عنوان یک عضو کامل است.

خاکیموف تصریح کرد: من مطلعم که وزیر امور خارجه قرار است این درخواست را مطرح کند و این موضوع مورد بحث خواهد بود. لاوروف این موضوع را پیشنهاد خواهد داد.

ازسوی دیگر شی جین پینگ رییس‌جمهوری چین که اوایل سال جاری به تهران سفر کرده بود، در دیدار با حسن روحانی ضمن تاکید بر نقش ایران در تحولات منطقه همچنین تمایل کشورش برای ارتقای هر چه بیشتر سطح مناسبات دوجانبه میان تهران و پکن، تاکید کرد که جمهوری خلق چین از عضویت دایمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای حمایت می‌کند. برخی کارشناسان معتقدند که توافقنامه چابهار که قرار است هند را به کشورهای آسیای میانه متصل کند، می‌تواند درنهایت عضویت ایران را در شانگهای تسهیل کند.

لازم به توضیح است سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده است. این سازمان در سال۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد که نقش اصلی و تعیین‌کننده را، در این سازمان دو کشور چین و روسیه تشکیل می‌دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر