کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۱۲۲

عملیاتی‌شدن 80درصد قرارداد فروش نفت به اروپا

شانا مدیرامور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران از عملیاتی شدن ٨٠درصد از قراردادهای فروش نفت ایران به مقصد اروپا خبر داد و گفت: مذاکرات با شرکت‌های بزرگ برای فروش نفت ادامه دارد.

محسن قمصری با اشاره به اینکه شل یک محموله نفت را از ایران به صورت اسپات (تک‌محموله) دریافت کرده است در این باره که آیا مذاکراتی با این شرکت برای خرید نفت خام بیشتر انجام شده است، افزود: مذاکرات با این شرکت (شل) و دیگر شرکت‌های بزرگ ادامه دارد و امیدواریم به زودی و طی روزهای آینده به نتیجه برسیم.

وی در این باره که چه میزان از قراردادهای ٦٠٠ تا ٧٠٠هزار بشکه در روز ایران با شرکت‌های اروپایی تاکنون عملیاتی شده است، افزود: ٨٠درصد این میزان عملیاتی شده است.

قمصری با بیان اینکه ایران با شرکت‌هایی از ایتالیا (ساراس و ایپلم)، اسپانیا (رپسول) و یونان (هلنیک) قرارداد فروش نفت امضا کرده است، در این باره که آیا همه این شرکت‌ها نفت خام خود را حمل کرده‌اند، تصریح کرد: همه این شرکت‌هایی که قرارداد امضا کرده‌اند، نفت خام خود را حمل کرده‌اند ضمن اینکه بخشی از قرارداد با این شرکت به صورت بلندمدت است و حمل محموله‌های نفتی از سوی آنها ادامه دارد.

ایران پس از لغو تحریم‌ها در ماه ژانویه گذشته تلاش کرده است سهم از دست رفته خود را در بازارهای جهانی احیا کند و از آن زمان تاکنون موفق شده صادرات نفت خود را به بیش از دو برابر برساند. میزان صادرات نفت ایران هم‌اکنون بیش از ٢میلیون بشکه در روز است و بازستاندن سهم از دست رفته در بازارهای اروپا یکی از اهداف ایران برای افزایش سهم خود در بازار است اگرچه بزرگ‌ترین مشتریان نفت ایران در آسیا حضور دارند و اولویت ایران برای بشکه‌های صادراتی، بازار آسیاست.


ارائه خدمات آزمایشگاهی به مشتریان نفت ایران

شانا مدیرعامل پایانه‌های نفتی ایران با اشاره به جایگاه بین‌المللی، توانمندی‌ها، تجهیزات و دستگاه‌های تخصصی در این شرکت، از ارائه خدمات آزمایشگاهی به مشتریان خارجی نفت خام خبر داد.

سید پیروز موسوی اظهار کرد: پایانه‌های نفتی ایران دارای توانمندی‌های بسیار بالایی است که این قابلیت‌ها افزون بر تامین نیاز داخلی، می‌تواند خدمات مناسبی به مشتریان خارجی نیز ارائه کند. وی افزود: با توجه به جایگاه بین‌المللی آزمایشگاه‌های شرکت پایانه‌های نفتی ایران و داشتن توانمندی‌ها، تجهیزات و دستگاه‌های تخصصی، این مراکز آزمایشگاهی می‌توانند در ارائه خدمات فنی و آموزش به متقاضیان داخل و خارج کشور، فعالیت‌های اثربخشی انجام دهند.

مدیرعامل پایانه‌های نفتی ایران با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، یادآور شد: ارائه خدمات آزمایشگاهی به مشتریان خارجی نفت خام در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی معنا می‌یابد.

وی ادامه داد: برخورداری از مدیریت و کادری متخصص، بیش از یک تا ٢دهه همکاری با موسسه اعتبار‌دهنده، روزآمد بودن تجهیزات و تمدید استانداردها و یکپارچه‌سازی فرآیندها از ویژگی‌های آزمایشگاه‌های شرکت پایانه‌های نفتی ایران است.

موسوی افزود: آموزش نیروی انسانی مجرب، انجام مشاوره‌های فنی آزمایشگاهی مطلوب و وجود زمینه‌های مناسب، سبب ایجاد جایگاهی ویژه برای شرکت پایانه‌های نفتی در زمینه خدمات آموزشی و پژوهشی شده است.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران افزود: ازجمله موفقیت‌های آزمایشگاه پایانه‌های نفت می‌توان به دریافت تعدادی گواهینامه بین‌المللی آزمایشگاهی از سوی این شرکت برای بهبود فرآیندهای فنی آزمایشگاهی، تولید محصول با کیفیت بهتر، کمک به بازاریابی و فروش بیشتر محصول و ایجاد تقاضا، حصول اطمینان از برآوردن نیازها و انتظارهای مشتریان اشاره کرد.

وی افزود: پذیرش آزمایشگاه این شرکت به‌عنوان آزمایشگاه مرجع سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به دلیل دارا بودن گواهینامه‌های معتبر از سوی سازمان‌های اعتبار سنجی بین‌المللی از دیگر موفقیت‌های آزمایشگاه پایانه‌های نفتی ایران است.


فرزادB در مرحله

طراحی مدل مالی

تسنیم در طول دو ماه گذشته مذاکرات وزارت نفت ایران با وزارت نفت هند، روی تعریف مسیر همکاری در توسعه میدان گازی فرزاد بی‌ادامه داشته است. در حال حاضر مذاکرات دو طرف به بخش «مدل مالی» رسیده و ایران منتظر ارائه مدل مالی هند برای توسعه میدان گازی فرزاد B است.

«دارمندرا پرادهان»، وزیر نفت هند در روزهای اخیر در این زمینه گفت: «ایران موافقت اصولی خود را برای اعطای این میدان به هند اعلام کرده است. هم‌اکنون قیمت گاز مورد بحث دو طرف است».

وی افزود: «قیمت باید به‌گونه‌یی باشد که شرکت‌های هندی سرمایه‌گذار در توسعه این میدان، شاهد بازگشت نرخ قابل توجهی از پولی که صرف می‌کنند باشند.

ما ماه اکتبر را به عنوان ضرب‌الاجل نهایی کردن قرارداد تعیین کرده‌ایم و امیدواریم در این بازه زمانی به توافق دست بیابیم.»

«علی اکبر شعبانپور»، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز در این خصوص گفت: «مذاکرات ایران و هند برای توسعه میدان گازی فرزاد B ادامه دارد و ما منتظر مدل مالی پیشنهادی آنها درباره مسائل مالی پروژه براساس سهم برداشت گاز و میعانات تولیدی از میدان هستیم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر