پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند

۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۱۱۸

ایلنا

علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان در مجلس دهم درباره حقابه ایران از رود هیرمند گفت: طبق اعلام کنوانسیون جهانی حقابه هر کشور از رودهای مرزی مشخص شده که تاکنون افغانستان این مساله را رعایت نکرده و حتی سرریز بارندگی‌های افغانستان وارد ایران می‌شود. وی افزود: با توجه به سدهایی که در کشور افغانستان روی هریرود احداث شده، آبی باقی نمی‌ماند که وارد ایران شود و به همین دلیل همواره مشاجره بوده است.

یارمحمدی با بیان اینکه مردم سیستان و بلوچستان سال‌هاست که از کم آبی رنج می‌برند، خاطرنشان کرد: آب این رود که البته فقط حدود 15کیلومتر از آن داخل خاک ایران است باید برای آبیاری 8 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در این استان صرف شود که متاسفانه تاکنون آب مورد نیاز تامین نشده و آبی به هامون ریخته نمی‌شود که بتواند پاسخگوی نیازها باشد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به روابط کنونی ما با افغانستان می‌توان ادعای حقابه را کرد، گفت: درحال حاضر دولت از طریق وزارت خارجه دنبال این قضیه هستند و مجلس جدید نیز قطعا پیگیر آن خواهد بود. این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: ما تاکنون به مقامات افغان این مساله را گوشزد کرده‌ایم اما آنها اعلام کردند که بارندگی کم بوده و این مشکلی است که تمام دنیا با آن مواجهند اما انتظارات این بود که با توجه به بارندگی‌های اخیر ما هم بتوانیم از آن نصیب ببریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر