روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۱۱۵

تاسیس مرکز تجارت جهانی در ایران

ایلنا| «محمت علی ارکان»، رایزن بازرگانی سفارت ترکیه از برنامه‌ریزی گسترده این کشور برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و همچنین از تاسیس مرکز تجارت جهانی در ایران خبر داد و گفت: براساس قوانین ایران برای تاسیس چنین مرکزی لازم است شرکتی ثبت شود. این شرکت ثبت شده و در ماه جولای یا آگوست این مرکز افتتاح خواهد شد و کسانی که در این مرکز مستقر خواهند شد همگی برای تجارت و سرمایه‌گذاری خواهند بود. وی افزود: بر همین‌اساس ساختمان بزرگی را در نظر گرفتیم تا از همه بخش‌های اقتصادی ترکیه بتوانند در آن مستقر شوند اما به دلیل نهایی نشدن قرارداد از بیان مکان آن معذور هستیم اما تا کمتر از یک ماه دیگر به صورت رسمی مکان آن اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: مسوولان ایرانی از ما خواستند که شرکت‌های معتبر و درجه یک ترکیه در این مرکز حضور داشته باشند. دولت ترکیه هیچ دخالتی در این پروژه ندارد و تمام مراحل آن توسط پارلمان صادرات ترکیه که عضوی از بخش‌ خصوصی این کشور است، انجام می‌شود. وی افزود: امیدواریم در آینده سطح روابط دو کشور به 30میلیارد دلار برسد. همچنین در هفته جاری‌‌ اتاق‌ صنعت استانبول با اتاق بازرگانی ایران قراردادی را به امضا خواهند رساند که طبق این قرارداد این اتاق یک شهرک صنعتی در تهران ایجاد خواهد کرد.


سیگنال‌های خروج از رکود

مهر| معاون وزیر صنعت با بیان اینکه سیگنال‌های خروج از رکود صنعتی در ماه‌های ابتدای سال جاری نمایان شده است، گفت: در 3ماهه ابتدای امسال از دوره رشد منفی صنعت خارج شدیم. محسن صالحی‌نیا درخصوص وعده وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خروج از رکود بخش عمده‌یی از واحدهای صنعتی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، برای خروج از رکود ۷۵۰۰ تا ۱۰هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط اقدامات اساسی در حال انجام است و موانع پیش‌روی تولید این دسته از صنایع، در کارگروه‌های رفع موانع تولید در استان‌ها و نیز کارگروه اصلی در دولت رسیدگی می‌شود تا به مرور بتوان تولیدات را افزایش داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بخشی دیگر از صنایع در قالب واحدهای بزرگ ازجمله خودروسازی‌ها، لوازم خانگی، فولادسازی، لوازم ساختمانی و پتروشیمی روند کار خود را در رابطه با تولید دارند که در حال انجام است و اگر موانعی هم باشد، وزارت صنعت آن را رصد کرده و آن دسته از آنها که محدودکننده تولید هستند را از میان برخواهد داشت. وی تصریح کرد: براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنایع فولادسازی، قطعه‌سازی، لوازم خانگی و خودروسازی رشد مناسبی در تولید را در 3ماهه ابتدای سال جاری تجربه کرده‌اند که بر این اساس به نظر می‌رسد حتما همگان با رشدی که در بخش اقتصاد کشور پیش‌بینی شده و به‌تبع آن رشدی که در بخش صنعت محتمل است، رشد مناسبی را در 3ماهه اول امسال تجربه خواهیم کرد که به مرور به کل ماه‌های سال نیز تعمیم خواهد یافت.


امریکا؛ رقیب پسته ایران

گروه تجارت| محسن جلال‌پور، رییس پارلمان بخش خصوصی در کانال تلگرام خود نوشت: بازار جهانی فرش رو به توسعه است و با بازشدن امکان صدور آن به امریکا و تسهیل صادرات به دیگر کشورها نوید روزهای بهتری برای فرش ایرانی را با خود دارد چراکه فرش یک صنعت اشتغالزا است و از طرف دیگر، راه‌اندازی‌اش هزینه زیادی نمی‌خواهد و در ضمن، کالایی ارزآور است که تجسم کاملی از درون‌زایی و برون‌نگری در اقتصاد مقاومتی است. درنهایت اینکه فرش بدون نیاز به درصدی ارز، می‌تواند ١٠٠درصد ارزآوری داشته و عملا ضمن صدور فرهنگ و هنرایرانی، منبع ارزآوری پایدار و اشتغالزا شمرده شود.

درجلسه هیات رییسه انجمن پسته نیز به بررسی وضعیت بازار پسته پرداختیم. از آنجا که رقیب اصلی ما امریکا امسال میزان زیادی محصول برداشت خواهد‌کرد و هنوز بخشی از محصول گذشته‌اش را نیز نتوانسته به فروش برساند، به نظر می‌رسد قصد کاهش قیمت برای محصول سال جدید را دارد. احتمالا افزایش تولید در امریکا و درنتیجه کاهش قیمت‌ها، فروش پسته ایرانی را در بازارهای بین‌المللی با مشکل مواجه خواهد کرد. آنچه پیش‌بینی می‌شود این است که محصول امسال امریکا حدود٣٣٠هزار تن و محصول ایران، حدود ١٧٠هزار تن خواهد بود. ایران و امریکا برای نخستین‌بار است که به تولید ٥٠0هزار تنی پسته دست پیدا می‌کنند. بنابراین، برای نباختن در بازاری که رقیبش امریکاست، باید خوب فکر و به درستی برنامه‌ریزی کرد.


صادرات ماشین‌آلات صنعتی

گروه صنعت| در پی صدور مجوز برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی صنایع کوچک و خطوط تولیدی ایران در افغانستان، مدیر برگزاری این نمایشگاه گفت: تاکنون نمایشگاهی در خارج از کشور برای معرفی و عرضه ماشین‌آلات و دستگاه‌های صنعتی و تولیدی ایران برگزار نشده و با برگزاری این نمایشگاه در کابل، صادرات ماشین‌آلات و خطوط تولیدی کشور کلید می‌خورد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، سیدعلیرضا صدرزاده گفت: مسوولان افغان با توجه به واردات سالانه 11میلیارد دلار کالا در نظر دارند در تولید محصولاتی که به سرمایه زیاد و تکنولوژی بالایی نیاز ندارد خودکفا شوند و از این طریق حجم واردات را کاهش و در عین حال برای قشر جوان جویای کار نیز اشتغالزایی کنند؛ این نمایشگاه فرصتی را برای آشنایی آنها با ماشین‌آلات صنعتی ایران و تامین نیازهای‌شان فراهم می‌آورد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر