پیامدهای نشست زمین در پایتخت

۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۱۰۹

گروه راه و شهرسازی|

در شرایطی که تهران رکورد‌دار نشست زمین در جهان است، مدیر بخش زلزله در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی، مسیرهای راه آهن، سیستم جاده‌یی کشور، مناطق مسکونی و سایر سیستم‌ها و شریان‌های حیاتی شهری را در معرض خطر نشست زمین در پایتخت عنوان کرد.

علی بیت‌اللهی با اشاره به تاثیر نشست‌های زمین در تهران که بارها نسبت به آن هشدار داده شده است، گفت: فرونشست‌ها در خود تهران و اراضی جنوب و جنوب‌غربی آن در حال رخ دادن است و از همه مهم‌تر آنکه میزان نشست زمین‌های اطراف تهران نسبت به کل کشور بیشتر است. او به تاثیر نشست‌های زمین در سامانه‌های حمل و نقلی اشاره کرد و گفت: ما مسیر راه‌آهن تهران - جنوب، تهران - اهواز، تهران - مشهد و حتی مسیر تهران - تبریز و شمال را داریم که نشست‌ها می‌توانند به این مسیرها نیز لطمه وارد کنند. همچنین در سیستم جاده‌ها می‌توانند به مرور حالت اصلی خود را از دست بدهند و دچار عیب و زمینه‌ساز تصادفات شوند. بیت‌اللهی با اشاره به ترک‌هایی که در مناطق مسکونی برخی مناطق تهران مشاهده شده است، گفت: منطقه ۱۸ حادترین منطقه از لحاظ فرونشست زمین است و در کانون نشست قرار دارد.

به گفته وی، ادامه نشست در تهران، شریان‌های حیاتی را دچار مشکل می‌کند و نیز ممکن است لوله‌های آب و فاضلاب دچار مشکل شود و با ایجاد مشکل در سایر حوزه‌ها، ادامه زندگی در برخی مناطق امکان‌پذیر نباشد. لوله‌های آب و فاضلاب، گاز، دکل‌های فشار قوی برق و ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی بر اثر نشست‌های زمین تخریب می‌شود. ما این موضوع را در برخی مناطق تهران شاهد هستیم که ساختمان‌ها به‌طور مستمر در حال ترک خوردن هستند و پی ساختمان نمی‌تواند این فشارها را تحمل کند. مانند این می‌ماند که دو تیرآهن سنگین را با یک نخ قرقره به هم وصل کنیم؛ چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. تا زمانی که این فرونشست‌ها در دشت‌های زراعی رخ می‌داد، موضوع زیاد ملموس نبود اما وقتی که عوارض آن را روی سیستم حمل و نقل و شریان‌های حیاتی و مسکن و شهرسازی دیده‌ایم، این مخاطره برایمان جدی شده و ما می‌توانیم، تصور کنیم که در آینده چقدر ضرر خواهیم کرد. بیت‌اللهی با بیان اینکه در مناطق ۱۸، ۱۷ و ۱۲ تهران بیش از سایر مناطق دچار عارضه فرونشست هستیم به مهر افزود: باید در برنامه ششم کشور که در حال حاضر در دست تدوین است، مخاطره فرونشست در کنار مخاطراتی مانند زلزله و سیل پیش‌بینی و برای مقابله با آن برنامه‌هایی تدوین شود و سرمایه‌گذاری روی این موضوعات را هزینه ندانیم بلکه صرفه‌جویی و پس‌انداز بدانیم. چندی قبل مهندس تقی کره‌ای، رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با حضور در صحن شورای شهر تهران به ارائه گزارشی درباره مخاطرات زمین‌شناسی و تدقیق پهنه‌های گسلی شهر تهران پرداخت. او به لزوم توجه به نشست زمین در تهران اشاره کرد و افزود: در جنوب تهران نرخ نشست زمین به یک میلی‌متر در روز رسیده است و این در حالی است که بالاترین نرخ در مکزیکوسیتی که سالانه 32 سانت است، ثبت شده و تهران در جهان رکورددار نشست زمین با نشست سالانه 36 سانت است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر