اخبار

۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۰۹۷

موسوی‌لارگانی: تیم اقتصادی دولت «انسجام» ندارد

نماینده مجلس گفت: برخی که محل کار مشخصی ندارند و با یک تلفن فاکتورهای صوری رد و بدل و واردات بی‌رویه یا کالا قاچاق می‌کنند به راحتی می‌توانند از پرداخت مالیات فرارکنند و دولت هم تصمیم جدی برای برخورد با آنان نگرفته است.

سید ناصرموسوی‌لارگانی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که با وجود اجرای برجام چرا دولت برنامه‌یی برای ایجاد اشتغال، رفع رکود، اجرای اقتصاد مقاومتی و مبارزه با قاچاق ندارد، اظهارداشت: برجام هنوز بازخورد مثبتی برای کشور نداشته است به این معنا که ما فقط به تعهداتی که در قبال برجام داشته‌ایم، عمل کرده‌ایم چنانکه سانتریفیوژها جمع‌آوری شده‌اند، اورانیوم غنی شده از کشور خارج شده و قلب رآکتور آب سنگین اراک با بتن پر شده است.

وی با بیان اینکه برجام تاکنون نتیجه‌یی برای کشور نداشته است، گفت: هر چند در ظاهر صحبت شده که بانک‌ها در حال همکاری هستند و حتی در خبرها اعلام کردند که در یک روز هزار ال سی باز شده اما از این خبرهای دهان پرکن، نتیجه‌یی حاصل نشده است.

نماینده فلاورجان در مجلس دهم با اشاره به رفت و آمدهای طرف غربی به کشورمان اضافه کرد: این سفرها بیشتر با این هدف انجام شد که کشورهای اروپایی قطعات و کالاهای خود را به کشور ما صادر کنند و آنها برای سرمایه‌گذاری یا وارد کردن تکنولوژی به کشور ما نیامده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت یازدهم نیز از ابتدای شروع به کار خود به گونه‌یی رفتار کرد که بیشتر امید خود را به نتیجه برجام و ارتباط با کشورهای دیگر گره زد و آنچه از عملکرد دولت در این زمینه مشاهده می‌شود، چیزی جز زیر سوال بردن دولت گذشته نیست و می‌توان گفت تمام هم و غم دولت در این سال‌ها این بود که عملکرد دولت قبل را زیر سوال ببرد، در حالی که مقام معظم رهبری نیز بارها به این نکته اشاره داشتند به جای انتقاد کردن و زیر سوال بردن دیگران، عملکرد خوب خود را به نمایش بگذارید. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم تصریح کرد: دولت تاکنون برنامه‌یی برای ایجاد اشتغال پایدار یا برنامه‌یی که به رفع رکود کمک کند، نداشته است.

موسوی‌لارگانی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه مشخص دولت برای اقتصاد و همچنین دلیل ناهماهنگی تیم اقتصادی کابینه برای مقابله با چالش‌های موجود گفت: اینکه بگوییم دولت برنامه ندارد در حق آن اجحاف کرده‌ایم اما اینکه اعضای تیم اقتصادی دولت با یکدیگرهماهنگ نیستند، نکته درستی است.

وی ادامه داد: علت ناموفق بودن تیم اقتصادی این است که تنها شخص وزیر اقتصاد تصمیم‌گیرنده نیست و در رابطه با مباحث کلان اقتصادی نظر معاون اول رییس‌جمهور، رییس دفتر رییس‌جمهور و وزرای صنعت، معدن و تجارت و کار و امور اجتماعی لحاظ می‌شود که به همین دلیل انسجام و هماهنگی یا رویه واحدی پیش روی این تیم قرار ندارد و به همین دلیل آنها نتوانسته‌اند موفقیت لازم را کسب کنند.


از واردکننده به تولیدکننده تبدیل شدیم

یک فعال اقتصادی در حوزه نیروگاهی با بیان اینکه باید تولیدکنندگان کشور مورد حمایت جدی دولتمردان قرار بگیرند، گفت: «ما می‌توانیم» را محقق ساختیم بطوری که در چند سال، از یک واردکننده به تولیدکننده تبدیل شده و انحصار تولید نیروگاه‌های کوچک سیار را از دست امریکا، آلمان و روسیه خارج کردیم.

به گزارش ایرنا، اعلام خبر تولید نخستین نیروگاه مقیاس کوچک سیار سه مگاولت آمپری و بهره‌برداری از آن باتلاش بخش خصوصی کشور، سبب شد تا درباره ایده آغاز کار و چگونگی طراحی، ساخت و نصب آن با رییس هیات‌مدیره گروه صنعتی « نما ماد پاسارگاد » گفت‌وگو کنیم. «سیدعلی سربازحسینی» رییس هیات‌مدیره این گروه صنعتی گفت: در آغاز یک وارد‌کننده صرف بودم و اقلام و تجهیزات مورد نیاز بازار داخلی را تامین می‌کردم؛ فارغ از آنکه آیا امکان تولید این محصول در داخل کشور ایران وجود دارد یا خیر.

وی ادامه داد: در یکی از این مراودات و سفرهای تجاری در خارج از کشور، پس از آنکه قصد داشتم وجه زیادی را که به صورت نقدی در اختیارم قرار گرفته بود به حسابی در یکی از بانک‌ها واریز کنم، پس از مراجعه به آن بانک در کشور همسایه، با خودداری آنها از قبول وجه از من به عنوان یک ایرانی (به دلیل تحریم‌ها) مواجه شدم و این اتفاق همچون آب سردی بر پیکره من ریخته شد.

این فعال بخش خصوصی افزود: این در حالی بود که من با خرید این محصول از آن کشور در دوران تحریم میلیون‌ها دلار به اقتصاد آن کشور کمک کرده بودم.

وی گفت: پس از آن، از اینکه چنین محصولاتی را در کشور خود تولید نمی‌کنیم و پول و سرمایه مملکت را به راحتی در اختیار خارجی‌ها می‌گذاریم بدون آنکه برای کشور حداقل ارزش افزوده‌یی داشته باشد، تاسف خوردم.

سربازحسینی خاطرنشان کرد: پس از آن بود که با عزمی راسخ تصمیم گرفتم در داخل کشور تولید را آغاز کنم؛ به همین منظور پس از مشاوره با نخبگان دانشگاهی کشورمان، اقدام به سرمایه‌گذاری از منابع شخصی خود برای طراحی، ساخت و تولید مولد برق اتوماتیک سیار در داخل کشور کردم. وی اضافه کرد: در نخستین گام موفق به دریافت تاییدیه از بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه در کشور شدیم که در نهایت منجر به طراحی، تامین و تولید نزدیک به 200 دستگاه مولد سیار برای «بی تی اس»های شرکت همراه اول شدیم. این تولید‌کننده بیان داشت: امروز پس از گذشت سه سال از آن اتفاق، با خودباوری و صرف عبارت «ما می‌توانیم»، توانستیم نخستین و بزرگ‌ترین نیروگاه مقیاس کوچک سیار ایران و منطقه را تولید کنیم.

وی در تشریح مشخصات این نیروگاه گفت: این نیروگاه با توان خروجی سه مگاولت آمپر با در نظر گرفتن چارچوب‌های پدافند غیرعامل، توان مقابله وعملکرد در شرایط بحرانی حتی در زمان وقوع زلزله با قدرت 7.5 درجه در مقیاس ریشتر را دارد.

سربازحسینی درباره موارد استفاده از این نیروگاه افزود: این نیروگاه قابلیت تامین برق مصرفی یک شهر با جمعیت حدودی پنج هزار نفر را دارد و می‌توان در مناطق دورافتاده و محروم از نعمت برق، مناطقی که هزینه‌های برق رسانی به آنها توجیه اقتصادی ندارد و نقاط مرزی و حساس، پروژه‌های ساحلی، سکوهای نفتی، اماکن زیارتی و بقاع متبرکه از آن استفاده کرد. وی خاطرنشان کرد: فرآیند تولید این نیروگاه سیار بر اساس استانداردهای روز صنعت برق دنیا انجام گرفته که قابلیت رقابت با بهترین نمونه‌های امریکایی و اروپایی را دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر