نیروهای لیبی شهر سرت را پس گرفتند

۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۰۸۸


گروه جهان| نیروهای متحد دولت وفاق ملی در لیبی می‌گویند کنترل شهر بندری سرت را به دنبال درگیری‌های شدید با نیروهای داعش در دست گرفته‌اند. نبرد برای سرت که مهم‌ترین پایگاه داعش خارج از عراق و سوریه به شمار می‌رود از ماه پیش آغاز شد. شهر سرت در شمال لیبی، زادگاه و محل کشته شدن معمر قذافی، رهبر سابق این کشور است.

به گزارش رویترز، نیروهای وابسته به دولت وافق ملی لیبی هفته گذشته پیشروی خود به سمت شهر ساحلی سرت، مقر داعش در شمال لیبی را آغاز کردند. آنها روز جمعه کنترل بندر و اسکله‌های این شهر و شهرک أسواوة یکی از مناطق حومه آن را که محل اسکان خانواده‌های افراد مسلح داعش بود در دست گرفتند و تروریست‌ها را مجبور کردند که به سمت مسیر ساحلی میان دو شهر مصراته و سرت فرار کنند.

به گفته منابع محلی، نیروهای موسوم به «البنیان المرصوص» که از دولت دستور می‌گیرند اکنون وارد جنگ خیابانی با داعش و درگیری خانه به خانه با تروریست‌ها شده‌اند. جنگنده‌های ارتش لیبی نیز به طور مداوم پایگاه‌های داعش در شهر را هدف قرار می‌دهند. اکنون کانون درگیری‌ها در اطراف هتل المهاری است؛ همان هتلی که به گفته برخی منابع تروریست‌های داعش در ساحل پشت آن، قبطی‌های مصری را سر بریدند و فیلم مربوط به آن را پخش کردند. این فیلم برای نخستین بار نشان داد که خطر داعش در لیبی تا چه اندازه جدی است.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه درباره حل بحران لیبی بحث و گفت‌وگو کرد. لاوروف در این تماس تلفنی بر آمادگی روسیه برای «ایفای نقش فعال در حل و فصل بحران لیبی» تاکید کرد. وی در تماس تلفنی با فرانک والتر اشتاین مایر، همتای آلمانی خود نیز درباره بحران‌های کنونی در سوریه، لیبی و اوکراین صحبت کرد.

در همین حال منابع پزشکی لیبیایی اعلام کردند انفجار یک خودرو بمب‌گذاری شده در مرکز شهر بنغازی در شمال شرق لیبی به کشته شدن سه تن منجر شد. سخنگوی عملیات سرت گفته است که پیشرفت نیروها سریع‌تر از انتظار بوده هر چند بمب‌گذاران انتحاری، مین‌ها و تک‌تیراندازها در این مسیر اختلال ایجاد کرده‌اند. در عملیات روز جمعه 11نفر از نیروهای همسو با دولت کشته و ۳۵ نفر زخمی شده‌اند. از آغاز عملیات علیه نیروهای داعش در سرت بیش از ۱۰۰نفر از نیروهای همسو با دولت کشته و ۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند. داعش در سال ۲۰۱۴ و به دنبال آشفتگی‌های سیاسی در لیبی در این کشور گسترش یافت و سال گذشته آنها توانستند کنترل کامل شهر سرت را در دست بگیرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر