خلبانان ایرفرانس به اعتصاب پیوستند

۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۰۸۷

گروه جهان|

درحالی که فرانسه در هفته‌های اخیر با موج اعتراضات گسترده صنفی دست به گریبان است و مسابقات جام ملت‌های اروپا (یورو 2016) نیز تحت تدابیر شدید امنیتی در این کشور آغاز شده است، خلبانان شرکت هواپیمایی فرانسه «ایر فرانس» نیز از روز شنبه به جمع اعتصاب‌کنندگان پیوستند. به گزارش بی ‌بی سی، خلبانان ایرفرانس اعتصاب چهار روزه خود را آغاز کردند که این اعتصاب می‌تواند برنامه سفر هزاران فوتبال دوست را برای دیدن بازی‌های یورو 2016 فرانسه که وارد دومین روز خود شده است بر هم بزند. شرکت ایرفرانس روز شنبه و در پی اعتصاب خلبانان تا 30درصد پروازهای خود را لغو کرد. این اعتصاب‌ها در اعتراض به اصلاحیه قانون کار فرانسه برگزار می‌شود. اتحادیه خلبانان فرانسه خواستار آن شده تا دولت فرانسه اصلاحیه قانون کار که به موجب آن استخدام و اخراج افراد برای کارفرمایان سهل می‌شود را پس بگیرد.

«سندیکای خلبانان ایرفرانس» اعلام کرده است که این اعتصاب از روز شنبه تا سه‌شنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت. همزمان «فردریک گاژی» رییس اجرایی شرکت ایرفرانس وعده داده که اختلال در پروازهای مربوط به شهرهای فرانسه که میزبان مسابقات یورو 2016 هستند را به حداقل برساند. این مقام شرکت ایرفرانس گفت این اعتصاب‌ها روزانه پنج میلیون یورو ضرر به این شرکت وارد می‌کند.

بی‌ بی سی گزارش داد، بخش خطوط راه آهن تنها یکی از بخش‌هایی است که به تازگی و پس از 9روز اعتصاب، کار خود را در فرانسه از سر می‌گیرد. لایحه اصلاح قانون کار فرانسه از هنگام تدوین با اعتراض اتحادیه‌های کارگری و دانشجویی این کشور مواجه شده است. مهم‌ترین ماده‌یی که در این قانون مورد اعتراض اتحادیه‌هاست، اصل تقدم توافق‌های درون هر شرکت بر توافق‌های ملی در شاخه‌های مختلف حرفه‌یی است. این لایحه که به نام «مریم الخمری» وزیر کار فرانسه مشهور شده است، دست کارفرمایان را برای اخراج کارگران باز‌تر می‌کند و نرخ پرداخت‌‌های اضافه‌ کاری و نیز اضافه‌ کاری در شب را کاهش می‌دهد. افزایش اختیارات شرکت‌‌ها در تغییر ساعات قانونی کار در هفته نیز ازجمله موارد اصلاحی قانون کار است. «مانوئل والس» نخست‌وزیر فرانسه پیش‌تر با رد احتمال تسلیم دولت در برابر اعتراض‌ها، گفت: عقب‌نشینی یک اشتباه سیاسی است. رها کردن لایحه به معنای تسلیم شدن است. در بیش از یک ماه گذشته بخش‌های مختلف همچون بخش حمل و نقل و پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های برق هسته‌یی در فرانسه در اعتراض به اصلاحیه قانون کار دست به اعتصاب‌های گسترده‌یی زده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر