فشارها بر بان کی مون و سازمان ملل ادامه دارد

۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۰۸۳

گروه جهان|

«کشتار کودکان در یمن» آتش اختلاف خاموش میان عربستان سعودی و سازمان ملل را علنی کرده است. فشار عربستان و تهدید به قطع کمک‌های مالی به این سازمان «بان کی مون» دبیرکل را مجبور کرد تا آشکارا اعتراف کند که در اثر خشم سعودی‌ها مجبور شده تا خط مشی‌اش را تغییر دهد. به گزارش گاردین، داستان درگیری سازمان ملل با عربستان هفته گذشته با انتشار گزارش این سازمان در رابطه با کشتار کودکان سعودی از سوی ائتلافی که عربستان رهبری آن را بر عهده دارد، شروع شد. براساس این گزارش به دلیل نقض حقوق کودکان در حمله به یمن نام عربستان در لیست سیاه ناقضان حقوق قرار گرفت. تنها 48ساعت پس از صدور این حکم بود که دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، نام عربستان به طور موقت از لیست خارج می‌شود تا تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد. عربستان سعودی مدعی شده بود که این مساله می‌تواند مذاکرات صلح یمن را تحت تاثیر قرار دهد. اما اعترافات بعدی بان کی مون پرده از ماجرای دیگری برداشت. با بلند شدن صدای اعتراضات فعالان حقوق بشر و کودک نسبت به این عمل سازمان ملل بان‌ کی ‌مون در یک کنفرانس خبری حاضر شد و گفت:«عربستان سعودی سازمان را تحت فشار غیرقابل قبولی قرار داد و تهدید کرد که کمک‌های حیاتی مالی‌ به سازمان ملل را قطع خواهد کرد.» کمک‌هایی که به گفته دبیرکل سازمان ملل، اهمیت دارد و اکنون برای میلیون‌ها کودک در فلسطین، سوریه، یمن و سودان جنوبی هزینه می‌شود.

بان کی مون باز از گزارش خود درباره مسوولیت ائتلاف سعودی در کشتن بیش از ۵۱۰ کودک یمنی و زخمی کردن ۶۶۷ کودک دیگر دفاع کرد اما گفت: «به خاطر تبعات قطع احتمالی کمک‌های مالی کشورهای عرب تصمیم به حذف نام ائتلاف عربستان گرفتم.» وی گفت:«این تصمیم دشوارترین تصمیم من در طول کارم بوده است. »


اعتراف امریکا به استفاده از روشی یکسان

این چندمین بار است که عربستان سعودی از اهرم مالی برای ممانعت از انتشار یا نام بردن از این کشور استفاده می‌کند. چندی پیش نمایندگان کنگره امریکا سرگرم بررسی قانونی برای اعلام جزییاتی درباره حادثه تروریستی 11سپتامبر۲۰۰۱ شدند که در آن به نقش برخی از مقام‌ها و افراد صاحب نفوذ عربستان اشاره می‌شد. همان زمان عربستان تهدید کرد در صورت انتشار این اسناد، همه دارایی خود را از امریکا خارج می‌کند که این مساله اعتراض‌هایی را در امریکا برانگیخت.

انتشار اخبار مربوط به تهدیدهای عربستان سعودی باعث شد تا وزارت خارجه امریکا نیز نسبت به آن واکنش نشان دهد. «مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه امریکا در یک نشست مطبوعاتی گفت:«ما سخنان آقای دبیرکل را شنیدیم و با او موافق هستیم. در این گزارش، ترسی که هیچ کودکی نباید با آن مواجه شود، انعکاس داده شده، ما بر این باوریم آنچه اهمیت دارد آن است که سازمان ملل بتواند به مسوولیت‌های خود در مورد حقوق بشر و حمایت از کودکان بدون ترس از انتقام ادامه دهد.»

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در ادامه در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه«تهدید سازمان ملل به یک رویه دیپلماتیک عادی از سوی کشورهای قدرتمند ازجمله امریکا تبدیل شده» گفت:«من اطلاع دارم که ما نیز در این زمینه سابقه داریم.» این خبرنگار دوباره به تونر گفت:«آیا تهدید به قطع حمایت‌ها از نهادهای سازمان ملل رفتاری دوگانه از جانب شما محسوب نمی‌شود که می‌گویید عربستان اشتباه کرده است درحالی که همزمان نهادهای مختلف دولت تقریبا هر روز این سازمان را تهدید کنند؟» تونر در پاسخ به این سوال گفت:«بار دیگر می‌گویم من از موضوع مشخصی که آن هم گزارش ویژه حمایت از کودکان است، صحبت می‌کنم و خواهم گفت که تمرکز ما باید بر این باشد که به جلو حرکت کنیم. گفتم که به پیشینه‌مان در روند تعلیق کمک‌ها معترف هستم و با این وجود می‌گویم سازمان ملل باید توان اجرای حکم خود و انتشار گزارش‌های بی‌طرفانه در مورد این دست موضوعات را بدون ترس از انتقام داشته باشد.


دعوت به خویشتن‌داری

با بالا گرفتن دامنه تنش‌ها فرانسه، ریاض و سازمان ملل را به برقراری آرامش فراخواند. «ژان مارک آیرو» وزیر خارجه فرانسه در این باره گفت:«به نظرم هر کاری که بتواند ضمن آرام کردن اوضاع و رفع اختلافات به سازمان ملل در اجرای مسوولیت‌هایش کمک کند باید انجام داد. فرانسه می‌تواند پیام‌هایی ارسال کند ما پیش از این نیز این کار را کرده‌ایم و به حل اختلافات میان سازمان ملل و برخی کشورها کمک کرده‌ایم.»

آیرو که ریاست شورای امنیت را برعهده دارد بر تکیه به اصول مربوط به حفاظت کامل از غیرنظامیان به ویژه کودکان در جریان درگیری‌ها تاکید کرد.

آیرو در آخر گفت:«عربستان «شریک» ما در «مبارزه با داعش» است.» ادعای وزیر خارجه فرانسه درباره مشارکت عربستان در مبارزه با داعش درحالی مطرح می‌شود که وزارت کشور سعودی به طور رسمی تایید کرده که کمک‌های زیاد از سوی عربستان برای تقویت داعش در فلوجه ارسال شده است. «منصور الترکی» سخنگوی وزارت کشور عربستان در یک مصاحبه با خبرنگاران امریکایی از طریق ویدئو کنفرانس که از سوی سفارت سعودی در واشنگتن هماهنگ شده بود در توجیه این اقدام مستمر سعودی‌ها طی 6 سال گذشته مدعی شد که علت این امر مشارکت الحشد الشعبی در عملیات آزادسازی فلوجه بوده است. الحشد الشعیبی، فرمانده نیروهای مردمی عراق در مبارزه با داعش در فلوجه است.

این گزارش را سایت«عین العراق نیوز» ترجمه و منتشر کرده است. سعودی‌ها از هنگام شروع بحران سوریه در سال 2011 ضمن کمک‌های مستقیم، بخشی از کمک‌های خود را به ویژه برای تامین مالی گروه‌های تروریستی ازجمله داعش از طریق حساب‌های شخصی و با عنوان کمک‌های مردمی انجام داده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر