وال‌استریت ضرر کرد ، ارزش پوند کاهش یافت

۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۰۸۲

گروه جهان|

در حالی که فقط 2هفته به برگزاری رفراندوم ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا، مانده است، در نظرسنجی که اخیرا توسط روزنامه ایندیپندنت صورت گرفته، 55‌درصد بریتانیایی‌ها از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند و فقط 45‌درصد طرفدار ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا هستند.

به گزارش رویترز، نتایج این نظرسنجی باعث شد تا فعالیت بازارهای مالی و سهام تحت‌تاثیر این نظرسنجی قرار گیرد و شاخص‌های سهام در وال‌استریت علاوه بر کاهش قیمت نفت، دلیل دیگری نیز برای نگرانی داشته باشند و آخرین روز هفته را با ضرر به پایان ببرند. شاخص استاندارد‌اند پورز 9دهم‌درصد از دست بدهد و ارزش پوند در مقابل دلار 1.4‌درصد کاهش پیدا کند و نرخ برابری پوند در برابر دلار به ازای هر پوند 1.42دلار برسد.

کارشناسان بازارهای مالی معتقدند که ریسک سیاسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، در حال حاضر مهم‌ترین تاثیر را روی فعالیت بازارهای مالی دارد زیرا بازارها عدم قطعیت را دوست ندارند و این رفراندوم آنها را در برابر یک حادثه پرریسک قرار می‌دهد که سابقه تاریخی هم ندارد و به‌همین دلیل است که همه سرمایه‌گذاران نگران هستند.

بسیاری از کارشناسان و ناظران انتظار داشتند که آغاز کارزار انتخاباتی مخالفان و موافقان بتواند به شکل‌گیری روحیه واحدی در کشور مانند رفراندوم بر سر ماندن یا رفتن اسکاتلند ایجاد کند که نهایتا به نفع ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا عمل کند. درحالی که جیمز کامرون نخست‌وزیر بریتانیا هفته گذشته همراه با صادق‌خان شهردار لندن برای حمایت از ماندن در اتحادیه اروپا به خیابان آمده بود، نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که شدت گرفتن کارزار‌ها، به جای ایجاد روحیه واحد، رای‌دهندگان را سرگردان و به تعصبات دامن زده است. بلومبرگ در گزارشی نوشته که آن بحث روشنگرانه که ‌باید هنوز اتفاق نیفتاده درنتیجه مخالفان ماندن در بریتانیا توانسته‌اند با پیش کشیدن بحث‌های متعصابه و بعضا غیرمنطقی نظر عده‌یی را تغییر دهند.

بهانه‌های مخالفان

مخالفان ماندن بریتانیا و رهبرشان بوریس جانسون شهردار سابق لندن قوانین اتحادیه اروپا را به چالش کشیده است. وی می‌گوید اتحادیه اروپا بازیافت چای کیسه‌یی را ممنوع اعلام کرده و نیز اندازه تابوت را محدود و این موضوعات را به‌عنوان مشکلات ماندن در اتحادیه اروپا مطرح کرده است. از دیگر بحث‌های چالش‌برانگیز مخالفان ماندن که توانسته توجه مردم مخالف مهاجرت را جلب کند، موضوع موافقت اتحادیه اروپا با عضویت ترکیه در این اتحادیه اروپاست. این درحالی است که این بحث جدیدی نیست و از سال1997، اتحادیه اروپا این نظر را داشته که ترکیه می‌تواند عضو این اتحادیه شود اما بحث‌های این کشور و اتحادیه اروپا بر سر عضویت هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و از آن گذشته قبل از اینکه کشوری به عضویت کامل در اتحادیه اروپا دربیاید، کشورهای عضو ازجمله بریتانیا می‌توانند از حق وتوی‌شان استفاده کنند. اما در حال حاضر مخالفان ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا از این موضوع برای تحریک احساسات علیه اتحادیه اروپا استفاده می‌کنند.

مایکل گوو، یکی دیگر از رهبران کارزار انتخاباتی مخالف اتحادیه اروپا، می‌گوید خروج از اتحادیه اروپا به بریتانیا اجازه می‌دهد که 350میلیون پوندی که هر هفته بریتانیا به اتحادیه اروپا می‌دهد را پس بگیرد. این بحث‌ها حقیقت ندارد و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که ادعای گوو که خروج از اتحادیه اروپا موجب افزایش بودجه خدمات تامین‌اجتماعی در بریتانیا می‌شود یا میزان پولی که از این اتحادیه می‌گیرد، صحیح نیست. بسیاری از کارشناسان معتقدند که یک چنین کارزاری با چنین ادعاهای سطحی می‌تواند به‌راحتی شکست بخورد، اما مساله این است که جناح دیگر یعنی طرفداران ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا، از زمانی که کارزار آغاز شده، بحث قابل‌توجهی جز ترساندن مردم را مطرح نکرده است. بنا بر گزارش بلومبرگ، جیمز کامرون تنها به گفتن این سخن که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، صلح و امنیت اروپا را تهدید می‌کند، اکتفا کرده است. همچنین در بحث آسیب‌های اقتصادی نتوانسته به مردم دلایل روشن و واضحی ارائه بدهد که چرا خروج از اتحادیه اروپا به اقتصاد این کشور آسیب می‌رساند. علاوه بر این نگرانی کسانی را که نگران مهاجرت هستند را هم نتوانسته‌اند به خوبی پاسخ بدهد. به عبارت دیگر کارزار انتخاباتی موافق ماندن بریتانیا نتوانسته کمکی به رای‌دهندگان برای انتخاب‌شان کند.

به‌دنبال انتشار نتایج نظرسنجی، ابراز نگرانی‌ها از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا چند روزی است که به‌ویژه ازسوی مقام‌های اروپایی شدت گرفته به‌گونه‌یی که «ولفگانگ شویبله» وزیر دارایی آلمان از خطر سرایت آتش جدایی‌خواهی انگلیس به سایر بخش‌های اتحادیه اروپا گفت و هشدار داد: نمی‌توانیم تاثیر خروج بریتانیا از اتحادیه بر سایر کشورهای عضو را نادیده بگیریم مثلا اینکه واکنش هلند به این اتفاق چه خواهد بود؟ همه می‌دانیم که هلند تا چه حد به‌طور سنتی از انگلیس تاثیر می‌پذیرد. داستان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با قول انتخاباتی جیمز کامرون آغاز شد. وی در جریان مبارزات انتخاباتی گفت که اگر حزبش برنده انتخابات شود، وی ماندن یا رفتن بریتانیا را در اتحادیه اروپا به رای خواهد گذاشت. این فقط یک وعده انتخاباتی نبود و آقای کامرون پس از نخست‌وزیری تاریخ دقیق این رفراندوم را نیز تعیین و اعلام کرد. در یک سال گذشته، میان اتحادیه اروپا و بریتانیا مذاکرات متعددی برگزار شده است. بریتانیا محدودیت‌های بیشتری برای رفت‌وآمد اعضای اتحادیه اروپا به کشورش را خواستار است.

اعتراض دیگر انگلیس که کمتر در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود، ساختار مدیریتی اتحادیه اروپاست که از بالا به پایین سازماندهی شده و نقش مردم در آن نادیده گرفته شده یا کمرنگ است. چنین ساختاری از بالا به پایین چنان‌که برخی کارشناسان به تکنوکراسی از آن یاد می‌کنند، ایده تنوع فرهنگی در این اتحادیه به‌راحتی نادیده گرفته شده و زمینه برای فعالیت ناسیونالیست‌ها که این روزها در صحنه سیاسی بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا دست بالا را دارند، فراهم کرده و حتی در اتریش و ایرلند، احزاب راست توانسته‌اند برنده انتخابات باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر