اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۰۷۷

تاثیر مثبت کاهش سود بانکی بر بازار بدهی

مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه سود بانکی و بازار سهام رابطه‌یی معکوس دارند، گفت: درگذشته معمولا در فاصله دو تا سه ماهه تاثیر تغییر نرخ سود بر بازار سهام آشکار می‌شد اما به‌دلیل حساسیت بازار و سرعت انتقال تحلیل‌ها، اکنون تاثیر تغییر احتمالی نرخ سود در کمتر از یک هفته در بورس خود را نشان دهد.

امیر هامونی در گفت‌وگو با ایرنا، درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر رونق بازار سرمایه ایران گفت: بازار سرمایه از دو بازار «سهام و بازار بدهی» تشکیل شده است که کاهش نرخ سود بانکی بر هر دوی آنها تاثیر مستقیم برجا می‌گذارد. کاهش سود بانکی علاوه بر افزایش تقاضا در بازار بدهی، سبب بالا رفتن استقبال از دادوستد سهام نیز می‌شود.

مدیرعامل فرابورس ایران گفت: شماری از طرح‌های اقتصادی با نرخ تسهیلات 25درصد فاقد توجیه اقتصادی هستند اما با کاهش نرخ سود تسهیلات، صرفه اقتصادی پیدا می‌کنند و شرکت‌ها می‌توانند از بازار سرمایه و ابزارهای مختلف تامین مالی استفاده کنند. وی با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی، بر دادوستد سهم و اوراق بهادار نیز تاثیر مستقیم و مثبتی برجا می‌گذارد، افزود: بازار سهام و نرخ سود بانکی رابطه‌یی معکوس با یکدیگر دارند. مدیرعامل فرابورس ایران یادآور شد: در گذشته که نرخ سود بانکی افزایش می‌یافت با تاخیری چندماهه، تاثیر آن بر بازار بورس هویدا شده و میزان معاملات کاهش می‌یافت. همچنین بعد از افزایش نرخ سود بانکی پس از چند ماه بازار سرمایه تحت تاثیر قرار گرفته و معاملات سهام رونق داشت؛ اما اکنون شرایط تغییر کرده است.


بازگشت پایدار بازار در حال وقوع است

هم‌اکنون سرمایه‌گذارانی داریم که می‌گویند ما یا سودهای یک شبه و سنگین می‌خواهیم یا اساسا در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم بنابراین حالت سومی متصور نیستند چون جنس و رفتار آنها با چنین بازدهی همخو و همساز شده است. نباید برای رشد بازار عجله کنیم، نباید آنچه در پایان سال94 اتفاق افتاد یک رویداد دایمی در بازار قلمداد شود. زمستان94 واقعیت بازار سرمایه نبود. واقعیت بازار زمانی خواهد بود که به مرور زمان اقبال به بازار و به شرکت‌ها باتوجه به روند سودآور آنها شکل بگیرد.

محمودرضا خواجه‌نصیری مدیرعامل تامین سرمایه آرمان با بیان مطلب فوق گفت: استنباط من این است که بازگشت پایدار بازار در حال وقوع است اما چند ماهی طول می‌کشد و در این مسیر گزارش‌های 3ماهه و 6ماهه شرکت‌ها به روند بازگشت بازار کمک می‌کنند. در این مدت سهامداران میان مدتی روی سهم‌های بنیادی‌تر سرمایه‌گذاری خواهند کرد و به بازار رونق می‌دهند، بنابراین برآیند بازار را تا پایان سال مثبت ارزیابی می‌کنم هر چند که اعتقاد دارم تفکر سودهای رویایی و بازار رویایی به هیچ‌وجه نه قابل قبول، نه معقول و نه قابل تحقق است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: کلیت بازار، فرصت‌های سودآوری را برای بسیاری از صنایع ناشی از پسابرجام و افزایش قیمت‌های جهانی در دل دارد که دستیابی به آن دور از دسترس نیست اما زمان می‌برد. پتانسیل‌هایی که در بازار بابت انتظارات مثبت قبل از عید رقم خورده بود، یک قوای محرکه ایجاد کرد اما به‌طور کامل خرج صنعت خودرو شد. البته این اتفاقی بود که بازار و اخبار انتخاب کرد بنابراین ما نمی‌توانیم به بازار خرده بگیریم که چرا صنعت خودرو را انتخاب کرد و صنعت دیگر را انتخاب نکرد. بازار با انتخاب صنعت خودرو راه خود را انتخاب کرد اما متاسفانه ورود نقدینگی فقط معطوف به این صنعت شد و حالا هم چند صددرصد رشد کردند و این رشد تا جایی ادامه پیدا کرد که بازار ناگزیر بود تغییر جهت بدهد. مدیرعامل تامین سرمایه آرمان خاطرنشان کرد: از آنجا که تغییر جهت سرمایه‌گذاران هم هیجانی بود و هم سودهای کوتاه‌مدت دیده بودند و از طرفی به آینده بازار امیدواری چندانی نداشتند هنگام تغییر ریل و تغییر مسیر عده‌یی از سهامداران در طول این راه از قطار بازار خارج شدند. هم‌اکنون سرمایه‌گذارانی داریم که می‌گویند ما یا سودهای یک شبه و سنگین می‌خواهیم یا اساسا در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم بنابراین حالت سومی متصور نیستند چون جنس و رفتار آنها با چنین بازدهی همخو و همساز شده است.


ابطال یک میلیون سهم «وهور»

معاون عملیات و نظارت بازار شرکت فرابورس از ابطال بیش از یک میلیون سهم تابان هور، ترکیب خریداران، ثبت رکورد جدیدی برای تعداد معامله‌گران آنلاین و ظرفیت بالای این رویه عرضه اولیه خبر داد. بهنام محسنی درباره عرضه اولیه 10درصد سهام مدیریت انرژی امید تابان هور که چهارشنبه با کشف قیمت 178تومانی در فرابورس انجام شد، اظهار داشت: در این عرضه اولیه که شامل 230میلیون سهم بود، در مجموع 64هزار و 816سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی اقدام به خرید کردند. این تعداد خریداران شامل 64هزار و 297سرمایه‌گذار حقیقی و 519سرمایه‌گذار حقوقی بود. در این میان حدود 58هزار نفر نیز از طریق آنلاین اقدام به خرید سهمیه حداکثر 2300سهمی «وهور» کردند.

این مقام مسوول در پاسخ به اینکه برخی فعالان به سهمیه 2300سهمی، افزایش تعداد معامله‌گران گلایه داشته و معتقدند تعداد معامله‌گران آنلاین به 55هزار نفر نمی‌رسد، توضیح داد: اتفاقا آمارهای موجود حکایت از بالا بودن ظرفیت معامله‌گران آنلاین حکایت دارند، به‌طوری که در عرضه‌های اولیه قبلی حداکثر خریداران آنلاین حدود 44هزار نفر بودند اما در این عرضه حدود 58هزار نفر اقدام به خرید آن هم در کسری از ثانیه کردند که رکورد جدیدی به‌شمار می‌رود. علاوه بر این درحالی حداقل مبلغ خرید سهام در معاملات آنلاین 100هزار تومان است که در این عرضه امکان خرید بیش از 400هزار تومانی فراهم شد که نشانه دیگری از ظرفیت بالای معامله‌گران آنلاین است.

معاون عملیات و نظارت بازار شرکت فرابورس بااشاره به مناسب بودن زمان این عرضه اولیه، ادامه داد: این درحالی است که عرضه اولیه سهام از طریق آنلاین و تقویت این رویه موجب تخصیص عادلانه‌تر سهام و منصفانه بودن معاملات می‌شود و مسوولان بازار سرمایه همواره پیگیر رعایت هر چه بیشتر انصاف هستند. وی در برابر این سوال که آیا در عرضه اولیه 230میلیون سهم «وهور»، ابطالی هم وجود داشته یا خیر به بورس پرس گفت: بله. بیش از یک میلیون سهم این شرکت به‌دلیل عدم رعایت مقررات و سهمیه‌های معین باطل شده که با هماهنگی‌های لازم عرضه خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر