خروج دسته‌جمعی سهامداران سردرگم

۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۰۷۳

گروه بورس|

سردرگمی بازار طی روزهای گذشته، سرانجام به افت 1000واحدی شاخص انجامید. طی روزهای اخیر، بازار سرمایه محل جدال فروشندگان با خریداران بود که به دلیل سردرگمی، خروج از سهام را ترجیح می‌دادند؛ هرچند این خروج از سهام به معنی خروج نقدینگی از بازار سرمایه نبود ولی عاملی شد تا ارزش بازار نسبت به هفته گذشته با رقم 3تریلیون و 230هزار میلیارد ریال به رقم 3تریلیون و 171هزار میلیارد ریال برسد که معادل کاهش 1.8درصدی بود.

چهار صنعت اصلی که تاثیر زیادی بر کاهش شاخص کل داشتند، عبارتند از: خودروسازی، بانکی، محصولات فرآورده‌های نفتی و فلزی. نمادهای خودرویی به دلیل اما و اگرهایی پیرامون افزایش سرمایه و تمدید معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، ورود سرمایه‌گذاری خارجی و قرارداد با شرکت‌های خارجی، بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص و ارزش بازار سرمایه داشتند.

نمادهای بانکی نیز به دلیل کاهش نرخ سود بانکی و تسهیلات، انتشار خبر ادغام برخی بانک‌ها و همچنین نتیجه ندادن مذاکرات در خصوص مبادلات ارزی و از همه مهم‌تر سخت‌گیری به بانک‌ها برای تقسیم سود عاملی برای عرضه‌های سنگین شده است. نمادهای شرکت‌های فرآورده‌های نفتی نیز به دلیل عملکرد نامناسب در صورت‌های مالی 12ماهه سال 94 با اقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو بوده و افت شدیدی را در روزهای اخیر تجربه کردند.

قیمت فلزات اساسی همانند فولاد و نیکل و روی نیز در بازارهای جهانی با کاهش اندکی روبه‌رو شدند؛ هرچند قیمت آلومینیوم و مس روند افزایشی داشتند اما بازار به کاهش فولاد واکنش مستقیم نشان داده و تاثیر مستقیمی نسبت با قیمت آن دارد.

به باور کارشناسان؛ با توجه به اینکه خبر تازه‌یی در خصوص اجرای برجام و رفع تحریم‌ها شنیده نمی‌شود به‌نظر می‌رسد ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک دوباره بر بازار سرمایه حاکم شده و این موضوع جذب سرمایه‌های جدید و رونق بورس را تحت تاثیر خود قرار داده است. همچنین تاثیرپذیری اقتصاد از رفع تحریم‌ها و اجرای برجام موضوعی زمانبر است و تا زمانی که شرکت‌های فعال در بازار سرمایه به سودآوری نرسند، نمی‌توان انتظار رشد و رونق پایدار در اقتصاد و بازار سهام را داشت.

کاهش تیپکس

روز گذشته با ثبت افت ۱۰۲۶واحدی در معاملات بازار سرمایه، شاخص بورس به کانال ۷۴هزار واحد سقوط کرد. در پایان این معاملات، با دادوستد تعداد 1026میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 196میلیارد تومان در 96هزار نوبت، شاخص بورس 1026واحد افت کرد و به ارتفاع 74هزار و 850واحد عقب‌نشینی کرد.

بیشترین تاثیر منفی بر حرکت روز گذشته دماسنج بازار سهام نیز به نام نمادهای معاملاتی پارسان، فولاد و فارس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی درازک، فاراک و وبشهر با رشد خود مانع ریزش بیشتر شاخص شدند. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم دیروز منفی بودند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 373واحد، کل (هموزن) 157واحد، قیمت (هموزن) 128واحد، آزادشناور 1364واحد و شاخص بازار اول 909واحد و بازار دوم 1105واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش؛ در بازارهای فرابورس ایران هم با جابه‌جایی 361میلیون ورقه به ارزش 142میلیارد تومان در 38هزار نوبت، آیفکس 11.5واحد افت کرد و به ارتفاع 796واحد رسید.

محمد قمصری در این خصوص معتقد است که در شرایط کنونی معاملات بازار سرمایه و حرکت شاخص بورس بر اساس واقعیت‌های اقتصادی کشور است و با کاهش هیجان‌های ناشی از انتشار خبر رسیدن به توافق هسته‌یی و نیز اجرایی شدن برجام، در حال حاضر سرعت رشد شاخص و قیمت‌ها در بورس کاهش یافته است و در شرایط کنونی معامله‌گران بازار دنبال خبر تازه به عنوان بهانه‌یی برای بازگشت دوباره نقدینگی به معاملات هستند.

بنا به نظر این کارشناس بازار سرمایه عدم تاثیرپذیری اقتصاد و بازار سرمایه از امضای تفاهمنامه و قرارداد میان شرکت‌های داخلی و خارجی در ماه‌های گذشته بدان علت است که تا ریسک‌های اقتصاد کشور از بین نرود، نباید انتظار رونق بورس و تحول اقتصادی در کشور بود و با امضای چند تفاهمنامه اقتصادی اتفاقی در حوزه اقتصاد رخ نخواهد داد. بنابه گفته قمصری از ابتدای امسال تاکنون قیمت سهم‌های شرکت‌ها در بیشتر گروه‌های بورسی اصلاح و به قیمت واقعی خود رسیده است و ریزش بیشتر قیمت و شاخص نشان از حاکم بودن هیجان به‌جای تحلیل در بورس دارد.


نوسان آیفکس

در معاملات 22 خرداد‌ماه بالغ بر 361 میلیون ورقه بهادار در 38 هزار نوبت دادوستد شد و ارزش آن به یک هزار و 424 میلیارد و 260 میلیون ریال رسید. در همین حال شاخص کل فرابورس با افت 11.5 واحدی نسبت به روز قبل از آن، رقم 796.77 واحد را نمایش داد؛ نماد پالایش نفت تهران، هلدینگ خاورمیانه و ذوب‌آهن اصفهان بیشترین تاثیر منفی را بر وضعیت شاخص گذاشتند.

بیشترین حجم معاملات در روز گذشته متعلق به نماد کاغذ پارس با 22میلیون و 370هزار سهم بود و بیشترین ارزش معاملات نیز در نماد حمل و نقل ریلی پارسیان به ارزش 137میلیارد ریال رقم خورد. در بازار اول، 39میلیون و 150هزار اوراق بهادار به ارزش 102میلیارد ریال داد و ستد شد که طی آن بالاترین حجم معاملات به نام سرمایه‌گذاری الوند ثبت شد. همین طور، 93میلیون و 490 هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 364میلیارد و 650 میلیون ریال دست به دست شد و بیشترین حجم معاملات این بازار مربوط به کاغذ پارس بود.

دیروز اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا 2» با معاملاتی به ارزش 173میلیارد ریال در صدر بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت. همچنین در نمادهای اسناد خزانه اسلامی در مجموع، 246میلیارد و 790میلیون ریال مبادله انجام شد. در میان ETFها، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد و حجم معاملات این صندوق دیروز به 2 میلیون و 820 هزار ورقه بهادار رسید. صندوق آرمان آتی کوثر و صندوق سرمایه‌گذاری الماس به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

طبق این گزارش، نماد شرکت‌های تابان هور، نیرو سرمایه و دارو‌سازی سبحان انکولوژی بیشترین افزایش قیمت و نماد شرکت‌های قاسم ایران، مجتمع معادن مس تکنار و پالایش نفت شیراز بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند. همچنین‏ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در روز یک‌شنبه در اغلب نمادها با کاهش قیمت مواجه و در بازه 840 تا 860 هزار ریال معامله شد و بیشترین افزایش قیمت مربوط به نماد اسفندماه 94 بود. همچنین در روز گذشته نماد معاملاتی شرکت افرانت و داروسازی کاسپین تامین پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم بازگشایی شدند.


عرضه‌های تالار نقره‌ای

روز گذشته، تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران، شاهد عرضه 7هزار و 642 تن جو دامی، شکر سفید و گندم دوروم بود. یک هزار و 500 تن گندم دوروم استان‌های کرمانشاه، خوزستان، فارس، کرمان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد، 96 تن شکر سفید بسته‌بندی کارخانه قند و شکر دعبل، 400 تن شکر سفید کارخانه‌های قند امیرکبیر، دعبل، کشت و صنعت فارابی و کشت و صنعت دهخدا و 100 تن جو دامی روسیه در این تالار عرضه شد. همچنین 5 هزار و 546 تن جو دامی استان‌های بوشهر، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و گلستان در قالب طرح قیمت تضمینی در تالار محصولات کشاورزی حضور یافت.

بر اساس این گزارش، 53 هزار و 185 تن انواع سبد میلگرد، سبد میلگرد و تیرآهن و سبد میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی شرکت ذوب آهن اصفهان در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. این گزارش حاکی است، 16هزار و 400تن عایق رطوبتی، قیر و لوب کات در تالار صادراتی بورس کالا عرضه شد. همچنین، 50 هزار و 488 تن انواع قیر، گوگرد، لوب کات، وکیوم باتوم و موادپلیمری، سلاپس واکس و آمونیاک در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی روی تابلوی عرضه رفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر