روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۰۵۲

معدوم‌سازی برنج‌‌های آلوده

تسنیم معاون اجرایی رییس‌جمهور دستور داد برنج‌های وارداتی باقی‌مانده در انبارهای شرکت بازرگانی دولتی پس از انجام آزمایشات لازم توسط وزارت بهداشت در صورتی که برای انسان و دام غیرقابل مصرف تشخیص داده شد، معدوم شود. موضوع توزیع برنج‌های تاریخ مصرف گذشته و آلوده از سال گذشته خبرساز شده و ماجرا از این قرار بوده که برنج‌های خارجی به ‌ویژه هندی در انبارهای شرکت بازرگانی دولتی ایران که تا پایان سال 2015 میلادی انقضا داشته است، تاریخ مصرف آن چندین بار از سوی این شرکت تمدید شده که این مساله مسوولان ارشد کشور را نسبت به خطر توزیع برنج‌های آلوده در کشور حساس کرده است. به همین منظور کارگروه تنظیم بازار در نخستین جلسه سال 95 که در تاریخ 29اردیبهشت سال جاری برگزار شد به موضوع تعیین تکلیف برنج‌های باقی‌مانده در انبارهای شرکت بازرگانی دولتی ایران پرداخت و مصوبه‌یی در این خصوص به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شرکت بازرگانی دولتی ایران ابلاغ کرد.


دو طرح اتاق برای دولت

ایسنا رییس اتاق بازرگانی ایران از ارائه طرح مفصل اتاق بازرگانی ایران تحت عنوان تعطیلی جمعه- شنبه به جای تعطیلی پنج‌شنبه-جمعه برای تصویب به مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که تعطیلی آن پنج‌شنبه-جمعه است و این درحالی است که تعطیلی کشورهای بین‌المللی جمعه-شنبه است. علاوه بر این محسن جلال‌پور از طرحی مبنی بر «سرباز صنعت» خبر داد و گفت: این طرح درحال تهیه است و در آینده نزدیک به رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و جانشین فرمانده قوا در نیروی انتظامی برای تصمیم‌گیری ارائه خواهد شد. به گفته محسن جلال‌پور در این طرح، سربازان می‌توانند پس از گذراندن دوره‌های آموزشی به جای تقسیم‌بندی در پادگان‌ها در کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی تقسیم شوند تا بتوانند پس از گذراندن دوره خدمت سربازی، کارآفرینی کنند یا در همان کارخانه یا واحد صنعتی فوق جذب و به کارگیری شوند.


ماموریت ویژه صادراتی دولت

مهر رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه از ماموریت ویژه جهانگیری برای رونق بخشی به صدور کالاهای ایرانی خبر داد و گفت: آثار تصمیمات جدید دولت برای گسترش صادرات از ۱۰روز آینده نمایان می‌شود. به گفته اسدالله عسگراولادی جلسه‌یی در این رابطه برگزار شده که در آن تصمیمات مناسبی برای رونق صادرات به روسیه اتخاذ شده است وآثار این تصمیمات از 10روز آینده مشخص خواهد شد. رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه افزود: با وجود عزم سیاسی مقامات دو کشور ایران و روسیه برای افزایش سطح مبادلات تجاری، متاسفانه این هدف محقق نشده و در دو ماهه ابتدای سال جاری ایران تنها ٥٠ میلیون دلار کالا به روسیه صادر کرده درحالی که توافقات مناسبی میان دولت دو کشور برای ارتقای سطح مبادلات انجام شده است. وی تصریح کرد: سفر اخیر ولادیمیر پوتین به ایران دستاوردهای خوبی برای بخش تجاری و صادرکنندگان کشور داشت و اکنون تعرفه ورود 10قلم کالای ایرانی به روسیه صفر شده است درحالی که به دلیل مشکلات ساختاری در تجارت ایران، صادرکنندگان نمی‌توانند از این امتیاز بهره بگیرند.


تدوین راهبردهای خدمات گمرک

ایرنا مشاور رییس کل گمرک گفت: فرآیند گمرک با توجه به نبود تجهیزات لازم طولانی است به همین منظور شرکت‌هایی که نیازمند اقلام دارویی یا مواد اولیه هستند برای اینکه گرفتار امور گمرکی نشوند، حجم بالایی را وارد می‌کنند که این موضوع مانع گردش سرمایه می‌شود. به‌گفته محمود بهشتیان، پیشنهاد شده تا مرزهای همجوار برای کاهش زمان ترخیص کالا، یک گمرک داشته باشند؛ چراکه فرآیند‌های مشابه در هر دو کشور باید صورت گیرد اما می‌توانند با تعامل این موضوع را سرعت ببخشند. وی افزود: به طور مثال در مرز ایران و ترکیه اگر قرار است کامیونی از ایران به ترکیه برود، بهتر است در یک گمرک مشترک با گذر از یک دستگاه ایکس‌ری قوانین خود را اعمال کنند. البته ناهماهنگی سازمان‌های داخلی یکی دیگر از مشکلاتی است که باید قبل از انجام امور گمرکات مشترک اصلاح شود. سازمان‌هایی مانند استاندارد، مبازره با قاچاق و... در ترخیص یک کالا موثر است اما هماهنگ نبودن یا طولانی شدن امور هر کدام از این سازمان‌ها باعث تاخیر در ترخیص کالا می‌شود و در نهایت به اسم گمرک تمام می‌شود. وی ادامه داد: اگر ما عضو سازمان تجارت جهانی(WTO) باشیم این موضوع باعث رشد تجارت بین‌المللی می‌شود اما برای توسعه این امر گمرک یک مانع است چراکه گمرک ایران قوانین را برای ورود و خروج دنبال می‌کند درحالی که در دیگر کشورها، گمرک نظاره‌گر و کنترل‌کننده اجرای موانع تعرفه‌یی و غیرتعرفه‌یی است.


سرمایه‌گذاری معدنی چین

گروه معدن معاون برنامه‌ریزی و توانمند‌سازی ایمیدرو از علاقه‌مندی دو شرکت معتبر چینی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ بخش معدن و صنایع معدنی در حاشیه هفتمین اجلاس سرمایه‌گذاری در زیرساخت و ساختمان(IIICF) خبر داد. به گفته امیر خرمی‌شاد، تیمی از هیات ایمیدرو به دعوت رسمی وزیر اقتصاد و مالی ماکائو در هفتمین اجلاس سرمایه‌گذاری در زیرساخت و ساختمان(IIICF) شرکت کرد که در حاشیه این اجلاس در نشست‌های برگزار شده با شرکت‌های ان‌اف‌‌سی(NFC) و پاور چاینا(power china)، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اجرای طرح‌های زیرساختی و نیروگاهی و طرح‌های توسعه‌یی در بخش‌های مختلف صنایع معدنی ایران برای مسوولان این شرکت‌ها تشریح شد. هفتمین اجلاس سرمایه‌گذاری در زیرساخت و ساختمان(IIICF) به همت اتحادیه پیمانکاران چین(CHINCA) و وزارت بازرگانی چین در ماکائو و با شعار«نوآوری در همکاری‌های حوزه سرمایه‌گذاری و تامین مالی و تسریع در توسعه زیرساخت‌ها» برگزار شد که در آن جمع زیادی از مقام‌های دولتی و شرکت‌های پیمانکاری در بخش ساختمان و زیرساخت دنیا در ماکائو گردهم آمدند تا مسائل و مشکلات فرا روی سرمایه‌گذاری و تامین مالی طرح‌های ساختمانی و زیرساخت را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر