مبارزه با پدیده کودکان کار در حوزه کشاورزی

۱۳۹۵/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۰۴۳

سازمان خواربار جهانی و سازمان بین‌المللی کار هشدار دادند که نهاد‌های مربوط به پدیده کار کودکان در حوزه کشاورزی توجه بیشتری به این معضل جهانی داشته باشند. این دو سازمان یک دوره آموزش الکترونیکی جهت استفاده سیاستمداران، برنامه‌ریزان، مجریان و محققان منتشر کرده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که مبارزه با این پدیده در برنامه‌های توسعه روستایی و کشاورزی، عمدتا مربوط به مالکان خرد و کوچک لحاظ خواهد شد. این دوره تمام بخش‌ها از جمله کشاورزی، دامداری، جنگلداری، شیلات و

آبزی‌پروری را شامل می‌شود.

نزدیک به 60درصد از کودکان کار - تقریبا 100 میلیون دختر و پسر- در حوزه کشاورزی به کار گرفته می‌شوند. حوزه‌یی که کارهای سخت و طاقت‌فرسا را به این کودکان تحمیل و سلامت و امنیت و رشد کودکان را به‌شدت تهدید می‌کند.


هیچ کودکی نباید کار کند

خوزه گراتزیانو دا سیلوا رییس سازمان خواربار جهانی می‌گوید: ‌»برای به صفر رساندن تعداد گرسنگان که جزو اهداف توسعه پاریدار سازمان ملل است، باید تعداد کودکان کار را نیز به صفر برسانیم. مشکل کودکان کار یک مشکل پیچیده است و حل این مشکل توسط یک سازمان مشکل است. ما به همکاری گسترده نیاز داریم تا هر سازمانی تجربیات و منابع خود را روی میز مشترک بگذارد.»

وی ادامه می‌دهد: «سیاست‌های و برنامه‌های کشاورزی نقش بسیار مهمی در از بین بردن پدیده کار کودکان دارند. این سیاست‌ها و برنامه‌ها ‌باید با دانش کافی و به‌روز همراه شوند تا جوابگوی نیاز کودکان و جوانان در مناطق روستایی باشند. با استفاده از قانون حمایت اجتماعی و سیاست‌های کار مناسب برای جوانان روستایی، ما نیازهای اولیه برای پایان دادن به پدیده کار کودکان در حوزه کشاورزی را در اختیار داریم.»

گای رایدر، رییس سازمان بین‌المللی کار می‌گوید: «مصرف‌کنندگان به حق این انتظار را دارند که کسانی که محصولات غذایی مورد نیاز آنها را تامین می‌کنند کودکان کار یا کسانی که به اجبار مشغول به کار هستند نباشند. کودکان روستایی هم باید هم پای کودکان شهری از آموزش کافی و فرصت‌های شغلی مناسب بهره‌مند شوند.»

دوره آموزش الکترونیکی که ما تدارک دیدیم پیام واضحی دارد و آن پایان دادن به کار کودکان در حوزه‌های مختلف کشاورزی است.


کار بد، کار خوب

البته همه انواع کارهایی که کودکان در حوزه کشاورزی انجام می‌دهند، جزو پدیده کار کودکان که امری خلاف قانون است دسته‌بندی نمی‌شود. انجام بعضی کارها به کودکان کمک می‌کند تا دانش و تجربه کافی در کشاورزی به دست بیاورند که به آینده شغلی آنها کمک

شایانی خواهد کرد. با این حال، وقتی یک کودک ساعت‌های متمادی به کار گرفته می‌شود یا مسوولیت انجام کارهای خطرآفرین و نامناسب به دوشش گذاشته می‌شود، می‌تواند به رشد کودک صدمه بزند و او را از آموزش بازدارد. این دو سازمان برای مبارزه با این نوع کارها برنامه‌ریزی می‌کنند.

دوره آموزشی جدید به پیاده‌سازی فناوری‌های جدید صرفه‌جویی در کار تاکید دارد تا تقاضا برای کار کودکان در کشاورزی کمتر شود. از دیگر نکاتی که در این دوره به آن اشاره می‌شود ایمنی در کشاورزی است تا امنیت کارگر بیشتر تامین شود. یکی از ساده‌ترین نکات آموزش درست گاوهایی است که برای شخم زدن زمین از آنها استفاده می‌شود. در مناطقی که این گاوها به درستی تمرین ندیده باشند کودکانی که در جلو آنها به عنوان راهنما حرکت می‌کنند در معرض خطر هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر