کارمند سابق وال استریت رییس‌ جمهوری پرو شد

۱۳۹۵/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۰۲۱

گروه جهان

با شمارش همه آرا در انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری پرو، پدرو پابلو کوزینسکی، اقتصاددان برنده اکثریت آرا شده است. به گزارش یورونیوز، کمیسیون انتخابات اعلام کرده که کوزینسکی 50.12 درصد آرا را در مقابل 49.88درصد برای رقیبش کیکو فوجیموری به دست آورد. او در صفحه توییتر خود نوشته است:«وقت آن است که برای آینده کشور با هم کار کنیم.»

این فشرده‌ترین رقابت‌های انتخاباتی پرو در پنج دهه اخیر بود. نزدیکی نتایج غیرمنتظره بود چون نظرسنجی‌های پیش از انتخابات نشان می‌داد که فوجیموری از رقیب جلوست. او در دور اول انتخابات در ماه آوریل پیشتاز بود اما تحلیلگران گفتند که رسوایی فساد در حزب نیروی مردمی فوجیموری احتمالا به او ضربه زده است. او دختر آلبرتو فوجیموری، رییس‌جمهور سابق پروست که به خاطر جنایت علیه بشریت زندانی است. کوزینسکی که زمانی در وال استریت کار می‌کرد، گفته از تجربه خود در امور مالی بین‌المللی برای بهبود رشد اقتصادی استفاده خواهد کرد. او از حمایت چهره‌های برجسته مثل ماریو وارگاس یوسا، رمان‌نویس برنده نوبل و ورونیکا مندوزا، کاندیدای چپ‌گرا که در دور اول رای‌گیری سوم شد، برخوردار بود. اما او به خاطر پیوندهای نزدیک با نخبگان بخش کسب و کار در پرو زیر ذره‌بین بوده است.

خورخه رودریگز از ساکنان لیما و مخالف کیکو فوجیموری به یورونیوز گفته است:«ما خواهان کشوری بدون نفرت هستیم، کشوری همراه با صلح، دموکراسی و پیشرفت. برای همین به کیکو می‌گوییم نه، بازگشت دوباره فوجیموری هرگز.» نظرسنجی‌ها پیش‌تر حاکی از آن بود که کیکو فوجیموری ۴۰ساله در دور دوم حدود 45.9درصد آرا و پدرو پابلو کازینسکی ۷۷ساله حدود 40.6درصد آرا را به دست خواهند آورد. یکی از اتهامات آلبرتو فوجیموری رییس‌جمهوری سابق پرو، عقیم‌سازی اجباری بیش از ۳۵۰هزار زن و ۲۵هزار مرد با این استدلال بوده که زاد و ولد کمتر به حذف فقر در پرو خواهد انجامید. کازینسکی که به نظر می‌رسید تمایلی به رویارویی مستقیم با کیکو فوجیموری ندارد به فساد گسترده در دهه ۱۹۹۰ دوران ریاست‌جمهوری پدر کیکو اشاره کرده و از مردم پرو خواسته بود در انتخابات آینده به نامزدی رای دهند که هیچ ارتباطی با قاچاق مواد مخدر نداشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر