یورو 2016 زیر سایه تهدید و اعتصاب آغاز شد

۱۳۹۵/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۰۱۸

گروه جهان|

فرانسه در شرایطی میزبانی بازی جام ملت‌های اروپا در سال 2016 را برعهده دارد که همزمان باید دو بحران « اعتصاب‌های سراسری» و «تهدیدات تروریستی» را مدیریت کند.

به گزارش یورونیوز، این بازی‌ها شامل 51بازی در 10شهر مختلف فرانسه خواهد بود. 7ماه پیش حملات تروریستی گسترده‌یی در پاریس انجام شد. بر همین اساس بود که وضعیت اضطراری در این کشور تمدید شد و حضور گسترده نیروهای امنیتی در شهرهای بزرگ افزایش یافت. «فرانسوا اولاند»، رییس‌جمهوری فرانسه در این باره گفت: «تروریسم تهدیدی است که همچنان وجود دارد و برای مدت طولانی باقی خواهد ماند. باید هر احتمالی و هر نوع عدم اطمینانی را جدی بگیریم تا مسابقات یورو ۲۰۱۶ به خوبی و با موفقیت برگزار شود.»

در استاد دوفرانس، استادیومی که ظرفیت ۸۰هزار تماشاگر را دارد، قرار است بین ۹۵۰ تا ۱۱۰۰نیروی ویژه و پلیس و نیز ۱۲۶۷پلیس مخفی مستقر باشند. همچنین ۸گیت بازرسی و ۶ ورودی در نظر گرفته شده است. در هر منطقه یک سایت مرکزی که همزمان با پلیس و نیروهای گارد ویژه در ارتباط است، وجود خواهد داشت.

جدا از استادیوم‌ها، در مناطقی از شهرها که مانیتورهای بزرگ در آن قرار گرفته و هواداران فوتبال می‌توانند از آنجا مسابقات را تماشا کنند نیز تدابیر ویژه امنیتی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال در شهر نیس در جنوب فرانسه که قرار است ۴بازی برگزار شود این مناطق که منطقه هواداران یا فن زون نامیده می‌شوند در اطراف ساحل خواهد بود. ژان لویی تروگلیو، رییس پلیس شهر نیس اعلام کرد: «افرادی که به این فن زون‌ها می‌آیند از یک دستگاه گیت بازرسی عبور می‌کنند که در آنجا کیف و تمامی وسایل شخصی آنها حتی وسایل فلزی که با خود به همراه دارند، مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای ورود به منطقه تجمع هواداران دقیقا محوطه‌یی شبیه آنچه در فرودگاه یا ایستگاه‌های قطار وجود دارند، در نظر گرفته‌ایم.»

استادیوم «پارک دو پرنس» یکی دیگر از استادیوم‌های شهر پاریس است که برای ورود به آن تماشاچیان باید از ۲۵گیت بازرسی و ۵ورودی عبور کنند. «زیاد خوری»، رییس تیم حفاظتی یورو ۲۰۱۶ گفت: «مناطق پرواز ممنوع در زمان تمرین تیم‌ها بر فراز استادیوم‌ها برقرار خواهد بود و این اقدامی است که با دولت در تلاش هستیم در زمان اکثر مسابقات در استادیوم‌ها نیز انجام دهیم. تکنولوژی‌های مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین نیز به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم هر نوع هواپیمای بدون سرنشینی که وارد منطقه پرواز ممنوع شوند را تحت کنترل قرار دهیم.»

فرانسه پیش‌بینی می‌کند که حدود ۹۰۰هزار نفر از خارج این کشور برای تماشای مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا به این کشور سفر کنند. دولت فرانسه در همین راستا اعلام کرده که وضعیت اضطراری را تا پایان این مسابقات نگاه خواهد داشت. در این مدت همچنین ۹۰هزار نیروی امنیتی و پلیس در سراسر این کشور فعال خواهند بود.

علاوه بر اینها پلیس اینترپل نیز با هدف تامین امنیت بازی‌ها با نیروهای امنیتی فرانسه همکاری خواهد کرد. این تیم قرار است به بررسی داده‌های مربوط به شبه‌نظامیان خارجی، اسناد مفقودی و سرقتی و اثرانگشت و سایر افراد تحت پیگرد بین‌المللی بپردازد.

اعتصاب برای اعتراض

علاوه بر تهدیدهای تروریستی و ترس از وقوع دوباره کشتار نوامبر 2015 از سوی داعش، ارائه لایحه «اصلاح قوانین کار» شرایط را برای مدیریت امور از سوی دولت دشوارتر کرده است. تنها 48ساعت پیش از برگزاری این مسابقات معترضان به این قانون با تجمع مقابل ساختمان وزارت کار خواهان لغو این قانون شدند. این اعتراض درنهایت با ورود نیروهای پلیس فرانسه به خشونت کشیده شد.

اما بزرگ‌ترین ضربه معترضان به دولت با اعتصاب در بخش حمل‌ونقل عمومی به وقوع پیوسته است. «میشل اسپن» وزیر دارایی فرانسه در همین خصوص اعلام کرد، خرابکاری و تظاهرات خیابانی که خدمات حمل‌ونقل ریلی، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، بنادر و مراکز مدیریت پسماند را تحت تاثیر قرار داده، خسارات زیادی را به لحاظ اقتصادی به فرانسه تحمیل کرده است. خدمات حمل‌ونقل ریلی فرانسه از زمان آغاز اعتصاب اتحادیه‌های کارگری و متحدان‌شان در روز چهارشنبه تقریبا به نصف کاهش یافته است. سوت نخستین بازی جام ملت‌های اروپای ۲۰۱۶ در حالی دیشب در ساعت ۲۱ زده شد که راه‌آهن از تمدید اعتصاب خود خبر داده و ایر فرانس نیز از روز شنبه وارد اعتصاب می‌شود. «الن ویدالی» وزیر حمل‌ونقل فرانسه هرگونه مذاکره جدید با کارکنان این بخش را که اکنون 10روز است در اعتصاب به سر می‌برند، رد کرد و هشدار داد دولت فرانسه اقداماتی که برای این رویداد بزرگ تهدید به حساب آیند، تحمل نخواهد کرد. او همچنین درباره نحوه جابه‌جایی افراد در طول بازی‌ها گفت: « دولت فرانسه ممکن است با صدور دستور بازگشت اعتصاب‌کنندگان بخش حمل‌ونقل ریلی، آنها را وادار به بازگشت به کارشان کند.» او در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «یوروپ وان» گفت که دولت فرانسه از هر ابزاری برای رساندن تماشاچیان به مسابقات استفاده خواهد کرد و اگر لازم شود، دستورهای مقتضی (برای به راه افتادن قطارها) صادر خواهد شد.

«آلن هیدالگو» شهردار پاریس نیز در گفت‌وگو با تلویزیون فرانسه با اشاره به حضور تماشاچیان بازی‌های جام ملت‌های اروپا در این کشور وعده داد که همه زباله‌های تلنبار شده در سطح شهر در نتیجه اعتصاب کارکنان بخش پسماند، جمع‌آوری و پاکسازی خواهد شد. برنامه شهرداری در این مورد شامل اعزام ده‌ها کامیون فوق‌العاده برای جمع‌آوری زباله در سطح شهر پاریس می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر