پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه در رینگ‌های مختلف

۱۳۹۵/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۰۱۲

گروه بورس|

معاملات تالار نقره‌یی در هفته گذشته شاهد غلبه تقاضا بر عرضه بود؛ به‌طوری‌که در هر یک از روزهای هفته یکی از تالارهای بورس کالا خودنمایی کرد. در نخستین روز، تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی شاهد غلبه تقاضا بر عرضه بود. روز دوشنبه به‌دنبال این روز، تالار محصولات نفتی شاهد غلبه تقاضا بر عرضه اما متعادل بود. سومین روز نیز با رخ‌نمایی تالار محصولات صنعتی و معدنی به کار خود پایان داد و درنهایت بورس کالای ایران کار خود را با رشد معاملات تالار صادراتی به پایان برد.


یک‌شنبه، روز فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی

روز یک‌شنبه 16خردادماه، تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران معامله ۲۵هزار و ۳۶۰تن وکیوم باتوم شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، اصفهان و تبریز را تجربه کرد. ۳۰۰تن گوگرد گرانوله، ۷۳۰تن مواد پلیمری، ۱۲۵تن مواد شیمیایی و ۸هزار و ۵۰۶تن انواع قیر در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی دادوستد شد.

طبق این گزارش، 3تن زردچوبه هندوستان، ۴هزار تن شکر سفید کارخانه‌های قند امیرکبیر، دعبل، کشت و صنعت دهخدا و فارابی، ۱۶۰تن برنج وارداتی هندوستان در تالار محصولات کشاورزی مورد معامله قرار گرفت. تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد معامله ۶۰تن بیلت و یک‌هزار و ۲۷۰تن شمش آلیاژ شرکت ایرالکو بود.


بازار متعادل پلی پروپیلن‌های نساجی

و شیمیایی

در روز دوشنبه 17خردادماه، اکثر پلی‌پروپیلن‌های نساجی و شیمیایی عرضه شده در بورس کالا با حجم تقاضای متعادلی روبه‌رو شدند و تنها تعداد محدودی از کالاها تقاضایی بیش از عرضه داشتند. پلی‌پروپیلن شیمیایی RP۳۴۰Rپلی‌پروپیلن جم به میزان ۴۴۰تن عرضه و ۲۰۰۲تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳هزار و ۸۷۸تومان و میانگین قیمت خرید آن هم ۴هزار و ۳۹تومان رقم خورد. در این بین محصولاتی همچون پلی‌پروپیلن نساجی HP۵۵۲R، پلی پروپیلن شیمیایی EP۴۴۰L و پلی‌پروپیلن شیمیایی EP۵۴۸Rجم، پلی‌پروپیلن نساجی SF۰۶۰و پلی‌پروپیلن نساجی PYI۲۵۰ پلی‌نار تقاضایی کمتر از عرضه داشتند و با قیمت پایه مورد دادوستد قرار گرفتند.

همچنین پلی‌اتیلن سبک خطی۲۰۹، پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX۳ پتروشیمی شازند، پلی‌اتیلن سنگین بادی BL۳ پلیمر کرمانشاه هم روز آرامی را پشت‌سر گذاشته و به ترتیب با حجم‌های۸۰، ۶۰۰ و ۹۶تن و با قیمت پایه خریداری شدند. پلی‌اتیلن سبک خطی۲۲۴۰۲ پتروشیمی مهاباد نیز به میزان ۲۴تن با قیمت پایه ۳هزار و ۶۹۰تومان مورد معامله قرار گرفت. پلی‌پروپیلن نساجی ZH۵۵۰J و پلی‌پروپیلن نساجی ZH۵۵۲R نویدزرشیمی هم به‌ترتیب با حجم ۸۴ و ۲۷۳تن و با قیمت پایه ۳هزار و ۲۸۹تومان مورد معامله قرار گرفتند.

در همین حال پلی‌پروپیلن پزشکی V۳۰GA پتروشیمی شازند که به‌صورت سلف و با حجم ۱۵۰۰تن عرضه شده بود، ۱۱۱۰تن تقاضا داشت و با قیمت پایه ۳هزار و ۴۱۹تومان خریداری شد. بخشی از عرضه گریدهای Z۳۰Sو C۳۰S پتروشیمی مارون هم در این روز وارد سیستم مچینگ شد و تنها گرید پلی‌پروپیلن شیمیایی MR۲۳۰C این مجتمع تقاضایی بیش از عرضه داشت، این کالا با حجم ۶۶۰تن عرضه شد و تقاضایی معادل ۱۵۴۰تن داشت، قیمت پایه آن ۳هزار و ۸۷۸تومان و نرخ خرید آن هم ۳هزار و ۹۸۹تومان رقم خورد.

ازسوی دیگر تالار محصولات کشاورزی شاهد معامله ۴هزار تن شکر سفید کارخانه‌های قند امیرکبیر، دعبل، کشت و صنعت دهخدا و کشت و صنعت فارابی را تجربه کرد. طی این روز و در تالار مذکور ۴۰۰تن ذرت دانه‌یی و ۳تن زردچوبه نیز دادوستد شد. همچنین، تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در این روز معامله ۶تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۱۴۰تن سولفور مولیبدن، ۲هزار و ۵۰۰تن مس کاتد، یک‌هزار و ۵۰۰تن مس کم‌عیار، ۵۴۰تن مس مفتول شرکت ملی صنایع مس ایران، ۲۴۰تن مس مفتول صنایع تولیدی دنیای مس کاشان و ۹۰تن مس مفتول گیل‌راد شمال و ۴هزار تن سبد میلگرد ذوب‌آهن اصفهان

را تجربه کرد.

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز شاهد معامله ۱۱هزار و ۵۰۰تن لوب‌کات، ۱۰۰تن گوگرد کلوخه، ۵هزار و ۸۹۳تن مواد پلیمری، ۱۳۱تن مواد شیمیایی، یک‌هزار و ۷۲۴تن قیر بود. همچنین یک‌هزار و ۵۰۰تن قیر شرکت‌های آرتا قیرسازان اردبیل صنعت و متین کیمیای سپاهان در تالار صادراتی بورس کالای ایران معامله شد.


معامله ۱۱۵هزار تن فولاد در بورس کالا

روز سوم معاملات هفته گذشته درحالی پیگیری شد که تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران میزبان معامله ۸۵هزار تن شمش بلوم و ۳۰هزار و ۸۴۰تن تختالc شرکت فولاد خوزستان بود. همچنین ۱۳هزار و ۷۰۰تن قیر و ۴۰۰تن عایق رطوبتی در تالار صادراتی بورس کالای ایران دادوستد شد. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز شاهد معامله ۲۹هزار و ۱۰۸تن مواد پلیمری بود.

طبق این گزارش، ۳هزار و ۲۳۱تن قیر، ۶هزار تن وکیوم باتوم، ۳هزار تن‌لوب کات و ۸۶۰تن گوگرد نیز در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی معامله شد. همچنین در این روز ۴تن زردچوبه هندوستان در تالار محصولات کشاورزی مورد معامله قرار گرفت.


پیشتازی تالار صادراتی در معاملات

درنهایت در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، تالار صادراتی بورس کالای ایران میزبان عرضه ۱۰۰هزار و ۴۵۰تن انواع محصول بود. طی این روز و در تالار مذکور، ۵۵هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی مجتمع جلال‌آباد، ۵۰هزار و ۱۰۰تن انواع قیر و ۳۰۰تن عایق رطوبتی عرضه شد.

این گزارش حاکی است در تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز ۸۲۰تن سبد میلگرد شرکت ذوب‌آهن اصفهان، ۱۵کیلوگرم شمش طلای معدن موته، یک‌هزار و ۱۰۰تن ورق گرم شرکت نورد و تولید قطعات فولادی و ۲هزار و ۴۰۰تن کک متالورژی شرکت کک‌سازی زرند روی تابلوی عرضه رفت. همچنین تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران شاهد عرضه ۴۲هزار و ۱۸۸تن انواع قیر و مواد شیمیایی بود.

علاوه بر این، تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران شاهد عرضه ۲هزار و ۲۹۶تن گندم دوروم، شکر سفید بسته‌بندی، کنجاله آفتابگردان، جو دامی و ۲۰کیلوگرم زعفران رشته‌یی بود. همچنین ۷هزار و ۵۵۴تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی در این تالار عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر