آویزان شدن بورس به طناب نرخ سود

۱۳۹۵/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۰۱۱

گروه بورس|

هفته گذشته بازار سرمایه به روند نزولی خود ادامه داده و در شاخص‌های اصلی بازار همچون حجم، ارزش و تعداد معاملات نسبت به هفته قبل کاهش را تجربه کرد.

به گزارش «تعادل»، فصل مجامع در سالیان گذشته همواره با هیجانات زیادی همراه بوده و سرمایه‌گذاران به دلیل بهره بردن از سود تقسیمی، افزایش سرمایه و هرگونه تغییرات به جمع‌آوری سهام اقدام می‌کردند و این عاملی برای رشد قیمت سهام و شاخص می‌شد، اما در سال 94 و 95 به دلیل رکود اقتصادی، مجامع شرکت‌ها با رخوت سرمایه‌گذاران روبه‌رو شده و عاملی برای کاهش قیمت سهام شده است؛ زیرا انتظارات سرمایه‌گذاران برآورده نشده و از بازار روی‌گردان شده‌اند.

از طرف دیگر حجم بالای ریسک سیستماتیک عاملی شده است تا بازارهای موازی نیز با رخوت مواجه شده و نقدینگی از بانک‌ها خارج نشود؛ لذا سرمایه‌گذاران بورسی در حال حاضر متقاعد هستند که کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند بازار سرمایه را از رخوت و رکود خارج کند.

حجم معاملات در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن 22درصد کاهش را تجربه کرده و از رقم 4میلیارد و 541میلیون سهم به رقم 3میلیارد و 554میلیون سهم رسید. ارزش معاملات نیز در هفته گذشته با کاهش 20درصدی مواجه شده و به رقم 7هزار و 701میلیارد ریال رسید؛ این در حالی است که ارزش معاملات در هفته قبل از آن رقم 9هزار و 478میلیارد ریال بود.

از طرف دیگر تعداد معاملات نیز در بورس تهران 24درصد کاهش داشته و از رقم 334هزار و 984 مورد معامله به رقم 259هزار مرتبه رسید. شاخص کل در ابتدای هفته در کانال 76هزار بوده و طی افت 285واحدی به کانال 75هزار واحدی عقب‌نشینی کرد و طی 4روز معاملاتی از رقم 76.161واحدی به 75.876واحدی رسید.

هفته گذشته معاملات بورس اوراق بهادار تهران در حالی به پایان رسید که از مجموع چهار روز کاری تنها یک روز شاخص کل با رشد مواجه شد. بیشترین مقدار شاخص کل در این هفته مربوط به یک‌شنبه (۱۶خرداد) در نخستین روز معاملات بود که رقم آن به ۷۶هزار و ۱۶۰واحد رسید. در مجموع هفته مذکور از معاملات تالار شیشه‌یی با ۲۰۸واحد کاهش مواجه شد که این آمار در هفته منتهی به ۱۲خرداد، ۷۶۹واحد بود؛ این موضوع نشان می‌دهد روند نزولی هفته گذشته در مقایسه با هفته قبل‌تر با شیب کمتری مواجه بوده است.

شاخص آزاد شناور رقم ۸۴هزار و ۵۳۳واحد را تجربه کرد. شاخص بازار اول و بازار دوم نیز به ترتیب به ۵۲هزار و ۹۱۱واحد و ۱۶۷هزار و ۳واحد رسید. بورس اوراق بهادار تهران همچنان انتظار می‌کشد و هرچه این انتظار بیشتر ادامه‌دار می‌شود تعداد بیشتری از بازیگران این بازار ناامید می‌شوند و سرمایه خود را از آن بیرون می‌کشند که این موضوع خود می‌تواند دلیلی بر افت بازار اوراق بهادار تهران باشد.

صنایع تاثیرگذار بورسی اعم از محصولات شیمیایی 0.05درصد، سیمان 0.97درصد، فلزات اساسی 0.75درصد، بانکی 1.56درصد و بیمه 0.88درصد افت را در 4 روز کاری تجربه کردند و تاثیر زیادی در کاهش شاخص داشتند.


هفته‌ا‌ی ملایم در انتظار بازار

بازار سرمایه در هفته گذشته در حالی افت شاخص و قیمت را ثبت کرد که پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده رشد آرامی را تجربه کند. حسام‌الدین جعفری کارشناس بازار سرمایه در این رابطه معتقد است که شاخص تا جایی که پیش‌بینی شده بود، اصلاح شده است و کم کم بازار می‌تواند آماده رشد آرامی باشد. این در حالی است که دیگر کارشناسان احتمال افت بیشتر را می‌دهند. این کارشناس اما می‌گوید که دلایل افت بازار، صنعت خودرویی بوده و این گروه به عنوان لیدر بازار مدت‌هاست رفتارشان زیرنظر سرمایه‌گذاران است و افت و خیز آنها کل بازار را متاثر می‌کند. وی به آزاد شدن حق تقدم شرکت‌ها پس از افزایش سرمایه اشاره کرد و افزود: این موضوع نیز باعث افزایش حجم عرضه و افت بازار شده است.

این کارشناس بازار سرمایه مهم‌ترین دلیل افت بازار را توقف افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها دانست و گفت: با توجه به تصمیم سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از این روش افزایش سرمایه، بخش عمده‌یی از تامین مالی شرکت‌ها از این روش متوقف شده که بازار نسبت به این محدودیت واکنش منفی نشان داده است. جعفری با اشاره به تلاش‌های مسوولان سازمان بورس برای لغو این قانون گفت: مسوولان سازمان بورس جهت حمایت از سهامداران و شرکت‌های بازار سرمایه تلاش کردند و مکاتباتی با مسوولان سازمان امور مالیاتی برای لغو این مصوبه داشتند اما هنوز نتیجه‌یی اعلام نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بسیاری از شرکت‌ها قصد داشتند با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها ساختار مالی شرکت را اصلاح کنند، افزود: با منتفی شدن این موضوع این شرکت‌ها نیز با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند و برای اخذ تسهیلات از بانک‌ها نیز دچار مشکل خواهند شد و این موضوع باعث افت قیمت سهام این شرکت‌ها در بازار سهام شد.

وی با تاکید بر اینکه این روزها همچنان خودرویی‌ها مرکز توجه سهامداران هستند و روند معاملاتشان پیگیری می‌شود، افزود: نمادهای معدنی و پالایشی با توجه به پتانسیل رشد قیمت‌های جهانی می‌توانند مورد توجه سهامداران قرار بگیرند که در صورتی که این گروه‌ها بتوانند لیدری بازار را از آن خود کنند، چشم‌انداز معاملات در بازار سرمایه بهبود خواهد یافت.


استقبال چشمگیر از چهارمین عرضه اولیه فرابورس

بازار اول فرابورس هفته گذشته روند روبه رشدی را در معاملات تجربه کرد؛ به‌طوری‌که 371میلیون سهم به ارزش 776میلیارد ریال در این بازار مورد مبادله قرار گرفت که نسبت به هفته ماقبل رشد 92 و 77درصدی حجم و ارزش مبادلات را نشان می‌دهد. فرابورس ایران معاملات خود در سومین هفته از خردادماه را با دادوستد 2هزار و 197میلیون ورقه بهادار به ارزش 7هزار و 814میلیارد ریال به پایان رساند که این ارقام نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 42 و 21درصدی حجم و ارزش مبادلات حکایت می‌کند.

هفته گذشته همراه با دادوستد انواع اوراق بهادار در بازارهای فرابورس، سهامداران روز چهارشنبه شاهد عرضه اولیه 230میلیون سهم معادل 10درصد از سهام هلدینگ نیروگاهی تابان هور در بازار اول نیز بودند که این عرضه با استقبال چشمگیر معامله‌گران آنلاین و در واقع رکوردشکنی مشارکت آنها در عرضه‌های اولیه همراه بود. این نماد تازه وارد که از این پس در نماد «وهور» شاهد معاملات آن در بازار اول خواهیم بود در جریان عرضه اولیه 1780 ریال کشف قیمت شد.

در همین حال بازار اول فرابورس هفته گذشته روند رو به رشدی را در معاملات تجربه کرد؛ به‌طوری‌که 371میلیون سهم به ارزش 776میلیارد ریال در این بازار مورد مبادله قرار گرفت که نسبت به هفته ماقبل رشد 92 و 77درصدی حجم و ارزش مبادلات را نشان می‌دهد. هفته گذشته بازار دوم نیز همسو با روند رو به رشد بازار اول، با افزایش ارزش معاملات روبه‌رو شد؛ به‌طوری‌که با معامله 359میلیون سهم به ارزش 2هزار و 703میلیارد ریال، رشد 115درصدی ارزش معاملات را در مقیاس هفتگی تجربه کرد.

در بازار ابزارهای نوین مالی نیز صکوک، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن اگرچه با کاهش حجم و ارزش معاملات در مقایسه با هفته ماقبل روبه‌رو شدند، اما به ترتیب رشد 32، 1347 و 7درصدی حجم معاملات را نسبت به مدت مشابه سال قبل در کارنامه عملکردی خود به ثبت رساندند. ضمن اینکه ارزش معاملات این ابزارهای مالی نیز با روند رو به رشدی در این بازه زمانی (نسبت به مدت مشابه سال 94) همراه شد.

صکوک به عنوان یک اوراق بهادار اسلامی در حالی در سبد انتخاب سهامداران قرار گرفته که بررسی روند معاملات آن در بازار ابزارهای نوین مالی حکایت از استقبال بیش از پیش معامله‌گران از این ابزار تامین مالی نسبت به گذشته در فرابورس دارد.


فلزات اساسی، صدرنشین صنایع فرابورسی

بررسی معاملات صنایع فرابورسی در هفته قبل حکایت از پیشی گرفتن ارزش معاملات صنعت «فلزات اساسی» نسبت به سایر صنایع دارد؛ به‌طوری‌که این گروه با ارزش معاملاتی بالغ بر 507میلیارد ریال توانست سهم 24درصدی از ارزش کل معاملات خرد بازار سهام (اول، دوم و پایه) را به تفکیک گروه‌های صنعت به خود اختصاص دهد. در این میان گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و نیز «پالایشی‌ها» به ترتیب با سهم 23 و 16درصدی در جایگاه دوم و سوم ایستادند. از طرفی بیشترین ارزش کل بازار به تفکیک صنایع در آخرین روز معاملاتی هفته قبل نیز در اختیار گروه محصولات شیمیایی و سپس فلزات اساسی قرار گرفت و این دو گروه به ترتیب با ارزش بازاری بالغ بر 223هزار و 627میلیارد ریال و 126هزار و 199میلیارد ریال، سهم 23 و 13.2درصدی از ارزش کل بازار را در اختیار گرفتند.

به هر ترتیب در آخرین روز کاری هفته گذشته، شاخص کل فرابورس روی عدد 808واحد ایستاد که نسبت به روز انتهایی هفته ماقبل افت 0.8درصدی را نشان می‌دهد. ارزش بازار نیز در روز چهارشنبه به رقم 952هزار و 682میلیارد ریال رسید که نسبت به روز مشابه در هفته ماقبل با کاهشی کمتر از 0.5درصد روبه‌رو شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر