با ایجاد اشتغال به رشد اقتصادی برسیم

۱۳۹۵/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۰۰۵



معاون وزیرکار با بیان اینکه محاسبات دقیقی علاوه بر گزارش مرکز آمار درباره وضعیت بازار کار انجام شد، خالص اشتغال سال ۹۴ را ۵۰۰ هزار اعلام کرد و گفت: در دوران رشد اقتصادی بدون اشتغال قرار داریم.

عیسی منصوری در گفت‌وگو با «مهر» درخصوص اینکه آیا در حال حاضر اقتصاد ایران ظرفیت ایجاد سالانه یک میلیون شغل را دارد، تصریح کرد: در دوره حاضر شرایط رشد بدون اشتغال را در اقتصاد ایران تجربه می‌کنیم. بنابراین امسال حتی اگر رشد اقتصادی بالایی را هم داشته باشیم، انتظار ایجاد اشتغال از طریق رشد را نخواهیم داشت.

منصوری ادامه داد: موضوع دیگر این است که در کشور ما در سال گذشته نیروی کار جدیدی که وارد بازار کار شده‌اند، رشد ارزش‌افزوده آنها نسبت به رشد ارزش‌افزوده کل کشور بیشتر بوده است. وی خاطرنشان کرد: از طریق ایجاد اشتغال می‌توانیم ارزش تولید ملی کشور را افزایش دهیم. بنابراین این تاکید در شرایط فعلی وجود دارد که بتوانیم از طریق ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی ایجاد کنیم، نه اینکه از طریق رشد اقتصادی به اشتغال دست یابیم. این مقام مسوول در وزارت کار افزود: رشد اقتصادی در کوتاه‌مدت نمی‌تواند منجر به ایجاد اشتغال شود و این موضوع در کشورهای مختلف جهان تجربه شده است. بنابراین در سال جاری ما صرفا از طریق دستیابی به رشد اقتصادی به دنبال ایجاد اشتغال نیستیم. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: برنامه‌های فراگیری که پیشنهاد دادیم و به تصویب رسیده، معطوف به این است که از طریق ایجاد رشد فراگیر و اصطلاحا رشد اشتغال‌زا و ضد فقر یا اجرای برنامه‌هایی که وابسته به رشد کلان اقتصاد نیستند، بتوانیم اشتغال ایجاد کنیم.

منصوری با اشاره به اینکه طرح حرکت و تکاپو در همین راستاست، گفت: براساس سیاست‌ها و برنامه‌یی که به نام اقتصاد مقاومتی می‌شناسیم، مواردی مطرح است که روی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بومی تاکید دارد و طرح تکاپو دقیقا سیاست‌گذاری‌های اشتغال را به سمت استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌یی پیش می‌برد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر