سوریه میدان مقابله با فتنه‌ای بسیار خطرناک است

۱۳۹۵/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۹۹۵

سردار حسین دهقان، وزیر دفاع کشورمان روز پنج‌شنبه میزبان ارتشبد سرگئی شویگو و سپهبد فهد جاسم الفریج، همتایان روسی و سوری خود در نشست مبارزه با تروریسم و بررسی دستاوردهای سرکوب گروه‌های تروریستی منطقه به ویژه در سوریه بود. وزرای دفاع سه کشور در این نشست علاوه بر گفت‌وگو در مورد همکاری‌های امنیتی در مورد مبارزه با تروریسم در منطقه نیز به رایزنی پرداختند. مسائلی همچون آتش بس در سوریه، حل و فصل سیاسی بحران این کشور و عملیات ضد تروریستی به ویژه علیه داعش و جبهه النصره نیز ازجمله موضوعات مهم مورد بررسی طرفین در این نشست بود.


سیاست ایران اقدام قاطع علیه تروریسم است

به گزارش ایرنا، سردار دهقان وزیر دفاع کشورمان در حاشیه این مذاکرات در مورد دستاوردهای این نشست به خصوص در قبال مبارزه با تروریسم گفت: اقدام قاطع و تمام‌کننده علیه تروریسم و استقرار صلح و ثبات در منطقه و جهان، سیاست‌های اعلامی و اعلانی ایران به شمار می‌رود. وی با تاکید بر عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و حمایت از کشورهای قربانی تروریسم و تداوم ارائه کمک‌های همه ‌جانبه ازجمله مشاوره نظامی، امدادرسانی و سایر کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه و فراهم کردن زمینه بازگشت آوارگان جنگی گفت: این اقدامات برای استقرار صلح، ثبات و امنیت در منطقه است. وزیر دفاع، اقدام مشترک ایران و سوریه در مبارزه با تروریسم را از مصادیق نبرد حق علیه باطل بیان کرد و افزود: امید است با هوشیاری، وحدت، قاطعیت و سرعت عمل بیشتر، محور مقاومت شاهد تحقق وعده الهی «ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم » باشیم.

وزیر دفاع سوریه نیز در دیدار با سردار دهقان با تاکید بر اینکه دولت و ملت سوریه مصمم به مقابله با تروریست‌ها با کمک کشورهای دوست و همسایه هستند از کمک‌ و حمایت‌های ایران در سوریه تشکر و قدردانی کرد. وی با یادآوری حمایت‌های امریکا، ترکیه و برخی کشورهای خلیج فارس از تروریسم افزود: کسانی که ادعای برادری با ملت سوریه را دارند با حمایت آشکار و پنهان از گروه‌های تکفیری تروریستی، بدترین جنایات را بر ملت سوریه روا می‌دارند.

قدردانی شمخانی از پوتین

در همین راستا ارتشبد سرگئی، شویگو وزیر دفاع روسیه پیش از ترک تهران با علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این دیدار ضمن قدردانی از سیاست‌ها و اقدامات شجاعانه ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه برای پشتیبانی موثر از مقابله همه ‌جانبه با تروریسم در سوریه افزایش پیچیدگی‌های سیاسی، امنیتی و نظامی در بحران سوریه که تداوم رنج و کشتار مردم این کشور را به دنبال دارد، اشاره و اظهار کرد: نحوه مواجهه و روند تاثیر‌گذاری امریکا و هم پیمانان غربی و منطقه‌یی‌اش بر موضوع بحران در سوریه نشان می‌دهد که هدف آنان صرفا ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی و انجام نمایش‌های رسانه‌یی و دیپلماتیک برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی به نفع اهداف سیاسی و انتخاباتی است. دبیر شورای عالی امنیت ملی با تقبیح برخی اظهارات و اقدامات مداخله‌جویانه که نادیده گرفتن حقوق قانونی مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خود به دنبال تحمیل اراده خارجی به مردم این کشور هستند، اظهار کرد: هیچ‌کس غیر از مردم سوریه صلاحیت تعیین نظام حکومتی و حاکمان این کشور را نداشته و باید همه تلاش‌ها معطوف به فراهم آوردن شرایط لازم برای ایجاد فضای امن و سالم انتخاباتی برای تعیین آینده سوریه شود. شمخانی همکاری نزدیک، تاثیرگذار و رو به گسترش سه کشور و جریان مقاومت را اصلی‌ترین عامل شکست و انهدام قابل توجه شبکه تروریسم در منطقه عنوان و اظهار کرد: جامعه بین‌الملل ‌باید با شناخت این واقعیت ضمن همراهی و پشتیبانی از تلاش پر هزینه ایران، سوریه و روسیه همه ظرفیت‌های خود را برای تنیبه و محدود‌سازی کشورهایی که با پشتیبانی‌های آشکار و پنهان به ارتقای توان تروریسم تکفیری کمک می‌کنند، بسیج کند. وی با تاکید بر تداوم تلاش جاری برای جایگزین کردن گفت‌وگوی سیاسی طرف‌های سوری به جای تداوم جنگ و خونریزی افزود: متاسفانه برخی کشورها، گفت‌وگوی‌های سیاسی را تبدیل به عملیات تاخیری برای تداوم پشتیبانی از گرو ه‌های تروریستی برای جبران شکست‌های سنگین در مقابل ارتش و گروه‌های مقاومت مردمی کرده‌اند. دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر ضرورت افشای تحرکات گسترده برخی کشورها که به دنبال بازسازی گروه‌های تروریستی تحت عناوین جدید و وارد کردن آنها به روند مذاکرات سیاسی هستند، اظهار کرد: پذیرش این روند معادل فراهم کردن امکان فعالیت قانونی برای گروه‌های تکفیری و ایجاد ارتش مجهز تروریسم و توسعه اقدامات خشونت بار در سراسر جهان است. ارتشبد سرگئی شویگو، وزیر دفاع فدراسیون روسیه اظهار کرد: مقابله همه ‌جانبه با تروریسم وظیفه‌یی بین‌المللی است که باید همه کشورها برای ایجاد جهانی امن‌تر در آن مشارکت داشته باشند. وی با ابراز خرسندی از گفت‌وگوها و هماهنگی‌های انجام شده در اجلاس تهران اظهار امیدواری کرد که برگزاری این اجلاس موجب افزایش همکاری سه کشور در روند مقابله با تروریسم و برقراری امنیت و ثبات پایدار در سوریه شود.


تداوم پشتیبانی ایران از سوریه

شمخانی همچنین در دیدار با سپهبد فهد جاسم الفریج، وزیر دفاع سوریه با تاکید بر تداوم پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از سوریه تا ریشه‌کن شدن مجموعه گروه‌های تروریستی حاضر در این کشور افزود: امروز سوریه میدان مقابله با فتنه‌یی بسیار خطرناک است که در صورت سرکوب نشدن، ریشه‌های خود را در سراسر جهان گسترش خواهد داد.

شمخانی نگاه سیاسی و غیرسازنده امریکا و هم‌پیمانان غربی و منطقه‌یی‌اش به بحران سوریه را در افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی تاثیرگذار دانست و افزود: پشتیبانی از گروه‌های تروریستی و همزمان با آن ارائه راهکارهای سیاسی برای حل بحران تناقض‌های آشکاری است که صداقت این کشورها را زیر سوال برده است. وی ادامه داد: تنها مسیر پایان دادن به بحران جاری در سوریه تدوام مذاکرات سوری - سوری برای دستیابی به ابتکارات سیاسی مورد توافق از سوی مجموعه گروه‌های سیاسی در این کشور است. وزیر دفاع سوریه نیز در این دیدار، اجلاس سه جانبه وزیران دفاع کشورهای ایران، سوریه و روسیه را بسیار موفق و تعیین‌کننده عنوان کرد و افزود: روند هماهنگی نزدیک میان سه کشور در سطوح مختلف در چارچوب برنامه‌های جدید همکاری ادامه خواهد یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر