زد و خورد روزانه 223 نفر در تهران

۱۳۹۵/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۹۰۰


سازمان پزشکی قانونی استان تهران از مراجعه 6928 نفر به دلیل آسیب دیدگی ناشی از نزاع به مراکز این سازمان تنها در ماه فروردین خبر داد. در نخستین ماه از سال جاری 6 هزار و 928 نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند، آماری که تقسیم آن به تعداد روزهای ماه فروردین به عدد روزانه وقوع 223نزاع در تهران می‌رسد و در حالی است که بنا بر اعلام پزشکی قانونی آمار نزاع در این ماه کاهش 5.2درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است. به گزارش ایسنا، از میان مراجعه‌کنندگان این ماه 4 هزار و 333 نفر را مردان و 2 هزار و 595 نفر را زنان شامل می‌شوند. امیرمحمود حریرچی، جامعه‌شناس با بیان اینکه به این آمار باید شمار افرادی را که به پزشکی قانونی مراجعه نمی‌کنند اضافه کرد، گفت: وقوع نزاع در دو دسته خانگی و خارج از خانه دسته‌بندی می‌شود، نزاع یکی از عواملی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد بحث‌هایی نظیر مالکیت، سوءتفاهم‌ها، تعصب و... در بروز آن نقش قابل توجهی دارد.

وی با اشاره به نزاع‌هایی که در بیرون از محیط خانه رخ می‌دهد، گفت: در این نزاع‌ها عمدتا برخی بحث‌ها بر سر مالکیت یا اثبات حقانیت خود، سبب وقوع نزاع می‌شود که تصادفات خودرویی نمونه بارز آن است به‌طوری‌که امروزه می‌توان گفت که بخش قابل توجهی از تصادفات به نزاع چه از نوع فیزیکی و چه از نوع زبانی ختم می‌شود.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه باید هزینه نزاع را برای افراد آغاز‌کننده آن افزایش داد، تصریح کرد: یکی از مواردی که گاه سبب ایجاد حاشیه امن برای افراد نزاع‌کننده می‌شود، این است که فرد مقصر خود نزاعی را آغاز کرده اما پس از مراجعه به کلانتری، پرونده مشمول سازش شده و در روند رسیدگی قرار نمی‌گیرد، این شرایط ممکن است به نوعی روند رسیدگی به پرونده در نهادهای قضایی را کاهش دهد اما از سوی دیگر باید توجه داشت که گاه سبب جری شدن افراد در ارتکاب نزاع می‌شود، چراکه آنان گمان می‌کنند که همواره می‌توانند پس از آغاز یک نزاع پرونده را در مرحله سازش مختومه کنند. از سوی دیگر فردی که در جریان نزاع مظلوم واقع شده نیز امید خود برای احقاق حققش را از دست داده و به سازش اکتفا می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر