کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۸۹۶

مصرف 13میلیارد متر مکعب گاز

شانا| ناصر ابراهیمی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه حجم تحویل گاز به بخش نیروگاهی طی روزهای گذشته به ٢٤٠میلیون مترمکعب رسیده است، گفت: این مقدار در مدت مشابه پارسال ٢٠٠ میلیون مترمکعب بوده است. وی با اشاره به برنامه شرکت ملی گاز ایران برای افزایش حجم گازرسانی به نیروگاه‌ها در سال ٩٥ گفت: پارسال در مجموع ٥٨ میلیارد مترمکعب گاز به این بخش تحویل شد و این مقدار امسال به بیش از ٦٥ میلیارد مترمک عب می رسد. ابراهیمی اعلام کرد: شرکت ملی گاز ایران همه تلاش خود را به‌کار گرفته است تا با توسعه گازرسانی در مسیر حفاظت از محیط زیست گام بردارد. مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در ادامه به حجم گازرسانی به صنایع عمده کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون روزانه ١٠٧ میلیون مترمکعب گاز به بخش صنایع عمده تحویل می شود و در ٨٠ روز امسال در مجموع 7میلیارد و ٧١٠ میلیون مترمکعب گاز در این بخش مصرف شده است.به گفته وی، طی ٨٠ روز پارسال در مجموع ١٤ میلیارد و ٦٣٠میلیون مترمکعب گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده مصرف شده که این مقدار در مدت مشابه امسال به ١٦ میلیارد مترمکعب رسیده است.


حفر 58 حلقه چاه

در میدان آزادگان شمالی

شانا|توسعه میدان آزادگان شمالی در فروردین ماه امسال از مرز ٩٧ درصد گذشت و تولید نفت در فاز نخست این میدان محقق شده است. گزارش عملکرد میدان آزادگان شمالی در فروردین ماه امسال حاکی از این است که در فاز نخست حفاری ٥٨ حلقه چاه تمام شده و عملیات خدمات تاسیسات سرچاهی نیز به پایان رسیده است؛ هم اکنون اجرای پروژه در بخش مهندسی و تامین کالا به پیشرفت ٩٩,٤١ درصدی در بخش مهندسی رسیده و فرآیند تامین کالا نیز به پایان رسیده است. هم اکنون ایران و شرکت چینی سی ان پی سی آی در حال مذاکره برای توسعه فاز دوم این میدان هستند؛ براساس قراردادی که میان ایران و این شرکت چینی امضا شده، توسعه فاز ٢ میدان آزادگان شمالی نیز با شرکت چینی خواهد بود. مطالعات انجام شده درباره توسعه فاز ٢ میدان آزادگان شمالی حاکی از این است که نفت درجای این میدان ٣٠ درصد بیش از برآوردهای اولیه انجام شده در مطالعات MDP اولیه در سال ٨٧ است. میدان آزادگان شمالی از جمله میدان‌های مشترک نفتی ایران با کشور عراق است که میزان نفت درجای آن معادل ٥,٦ میلیارد بشکه برآورد شده است.


گام بعدی برندسازی

ساخت پالایشگاه

ایلنا|محمدرضا مظلومی مدیر بازرگانی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی درباره اینکه آیا در برنامه برندسازی جایگاه‌ها بخش خصوصی امکان واردات بنزین و فرآورده را خواهد داشت یا خیر، گفت: در حال حاضر فعلا شرکت‌ها در زمینه توزیع فعالیت خواهند داشت اما در مرحله بعد یک گام جلوتر رفته و امکان تامین فرآورده را نیز بستگی به توان و تمایل انجام کار خواهند داشت. وی گفت: در مراحل بعدی برندسازی صاحبان برند می‌توانند مستقیما پالایشگاه احداث کرده و یا با پالایشگاه خاصی قرارداد ببندند تا فرآورده و بنزین را مطابق کیفیت مورد نظر خود تحویل بگیرند. مظلومی خاطرنشان کرد: در فازهای بعدی که شرایط برندینگ از حالت کنونی خارج شود و بتواند به سطوح بالاتر ارائه خدمات تسری یابد، بخش خصوصی می‌تواند در امر واردات نیز ورود پیدا کند.


نفت درکانال 50 دلار

تسنیم| چند روز پس از نشست اوپک که در نهایت به نتیجه‌یی در زمینه سقف تولید منجر نشد، قیمت نفت همچنان در حوالی 50 دلار سیر می‌کند و واکنش قابل توجهی در بهای طلای سیاه نسبت به این نشست مشاهده نشده است. قیمت هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه آگوست روز گذشته با 3 سنت کاهش به 50 دلار و 52 سنت رسید که فاصله چندانی با رقم 50 دلار و 83 سنتی ثبت شده در روز دوشنبه که بالاترین رقم از ماه نوامبر تاکنون بود، نداشت. قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه جولای نیز پس از افزایش یک دلار و 7 سنتی جلسه گذشته، روز گذشته در رقم 49 دلار و 69 سنت ثابت بود. قیمت نفت خام دنبال بروز اختلال در عرضه نفت کشورهای کانادا، ونزوئلا، لیبی و نیجریه، نسبت به پایین‌ترین رقم های امسال، بیش از 85درصد افزایش یافته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر